Fredag den 13:e...

Kittty

Trådstartare
Jag är definitivt inte av den skrockfulla sorten, men nu börjar jag allvarligt fundera...

Min gammelhäst (22 år) har haft en lös framtand i nederkäken som både privatpraktiserande veterinär och Disktriksveterinär inte upplevt som speciellt farlig, och som hästen heller inte haft besvär av. Döm om min förvåning när jag igår kommer till stallet och upptäcker att sagda tand är borta (!). Gott tänkte jag, då har den väl helt enkelt ramlat lös - men icket!

Spolar rent tandfickan under protest från herrn och upptäcker att det sitter kvar något i ena kanten av hålet. Ringer Distriktet som kom ut idag, och ja - min häst har fått en tandfraktur. Tanden har alltså gått av och kvar sitter en skärva som irriterar honom och som de inte kan få bort. Domen blev ATG-klinik och röntgen. Ringde dit och fick tid på tisdag nästa vecka. Beroende på vad röntgen visar blir det antingen utdragning av tand/rot eller rotfyllning. Min fråga är nu: vet någon vad saker som tandutdragning eller rotfyllning kostar på häst?

Bara att åka till klinik blir något nytt för mig - har hittills alltid haft hästar som klarat sig med utringd veterinär, men man lär så länge man lever. Pratade även med försäkringsbolaget (A**ia) men pga av hästens ålder och veteranförsäkring är det tveksamt om de hjälper till med kostnaden. Tur att man har fast jobb...

Har sett att det finns fler trådar här gällande tandfrakturer, men jag hittar inget om vad saker och ting kostat berörda ägare. Någon som vill dela med sig? :)

Sv: Fredag den 13:e...

Har själv en häst som har tandproblem (dock inte samma som du) och har därför distriktsveterinären (specialutbildad på tänder) ute var och varannan månad. Detta brukar gå loss på 1500-2000 kr per gång. Har dessutom varit på Ultuna en gång för att en tandprofessor där skulle titta på hästen. Rönten och behandling där gick loss på ungefär 4500 kr. Och nej, inget går på försäkring eftersom det är tänder, så det blev ingen semesterresa i år heller ... :(

Tack för svar!

Nej, det här med försäkring och tänder verkar inte gå ihop, speciellt inte när man har som gammal häst som mig. Åtminstone om man ska lyssna på försäkringsbolaget. Ska ringa på måndag igen för att få prata med en skadehandläggare då det finns en punkt som ersätter akut tandfraktur som involverar käkbenet, men vad är egentligen en akut tandfraktur...? Men det känns bra att du åtminstone inte fått räkningar på 10-15 000 kr. Distriktet tog 1500 kr för undersökningen de gjorde i fredags, och kliniken vill ha omkring 2 000 kr för röntgen på tisdag. Sen får vi ju se vad "behandlingsplanen" de skulle utforma efter röntgenbilderna går loss på... Jag ser liksom hur sparkontot flyger iväg. :)

Jag har bara dragit ut två vargtänder på min häst (annat än normal tandkoll) och har för mig att det gick på runt 2000 inkl sedering. Men antar att det kan bli betydligt dyrare om det är mer komplicerade ingrepp.

Vargtänder är en baggis.
Övriga tänder brukar behövas åtgärdas/ dras ut under narkos- dyyyr sak.

Vargtänder är en baggis.
Övriga tänder brukar behövas åtgärdas/ dras ut under narkos- dyyyr sak.

Ja det är ju det jag är lite rädd för...
I förättningsunderlaget från Distriktsveterinären som var här står det att "hävning och eventuell operation kommer troligen att behövas för att lossa denna tandbit, vilket rekommenderas..." För mig är operation = narkos.
Men jag tänker samtidigt inte måla fan på väggen. Jag lär ju få besked om vad som måste göras på tisdag. Men det känns alltid bra att vädra sådant här med andra och höra vilka erfarenheter som finns, då kanske inte kostnaden för eventuella åtgärder blir en lika stor kalldusch...

Uppdateringen är att jag mest troligt slipper operation och kommer undan med ca 3000 kr för undersökning, sedering och röntgen. :)

Besöket på kliniken visade att tanden är av och ca 4 cm av roten sitter kvar. Den är dock "lös" så rotfyllning är inte ett alternativ, och i dagsläget såg det så bra ut att veterinären inte ansåg att utdragning är nödvändigt. Däremot har han 3 tänder till som är lösa eller som har "skadade" rötter och mest troligt kommer att lossna i framtiden. Anledningen till detta kunde vet inte med säkerhet säga. Enligt henne drabbas vissa äldre hästar av detta att tänder och rötter vittrar sönder, utan att man vet anledningen. Ingen av tänderna är dock kindtänder. Så domen är att så länge han inte verkar ha ont, håller sig i samma fina hull som han har nu, och fungerar i ridningen fortsätter vi som förut.

Känns jätteskönt, samtidigt som det på ett vis känns som första steget mot slutet... Han är ju gammal och jag är fullt medveten om att han inte kommer finnas för evigt. Huvudsaken är ju att han får ha det bra så länge som möjligt. Förhoppningsvis kanske denna lilla tråd kan vara till hjälp för andra hästägare, vars hästar får tandfraktur. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka