Fransk import

myfairlady91

Trådstartare
jag har idag köpt en 5-årig varmblodsvalack, importerad från Frankrike i januari. Han är 100% fransk.. Har en fråga angående frysmärkning!?! Han har nämligen ingen!?! Trodde att alla travhästar hade det, men han har det ej? Hur gör man i Frankrike? Chipsmärker man sina hästar eller vad gör man!?! Inte mig emot att han är utan frysmärkning, det är bara ett plus då han ska bli ridhäst!!! Är det någon här som vet? Eller kanske någon som oxå har en importerad fransman?

Varför är det ett plus om hästen inte är frysmärkt ??? :confused: :confused: :confused:

Att du köpt en travhäst är väl något att vara stolt över :love:

Jag blir lika förvånad varje gång jag hör att folk vill dölja hästens frysmärkning och undrar naturligtvis varför man inte köper en annan häst om man inte tycker om rasen, men det kanske är jag som är dum. Vill gärna veta varför ? :angel:

För att man tror att frysmärkningen är travaren... :(
Som hon skriver att det är ju bra att den inte syns eftersom han ska bli ridhäst.. vilket jag antar betyder att om han inte är fryskmärkt så blir han en bättre ridhäst!? *suckar*
Individen sitter ju sällan i frysmärkningen och trycker... :idea: :p

Har gjort det och han har ingen märkning där heller.. Har pratat med STC och tydligen så frysmärks inte franska hästar..

:D
Jag var iväg i går och frysmärkte mina, och jag är lika glad varje gång när dom får sina nummer, det är ett led i deras karriär :bow: :bow: :bow: så nu är dom rakade och har osynliga nummer som så fint kommer fram när pälsen växer :bow:

Jag har inte sagt att jag INTE tycker om rasen.. Tvärtom, jag ÄLSKAR travhästar.. Är stolt över att jag har köpt honom och RÄDDAT livet på honom då han skulle slaktas annars!
Det är ett plus att han inte är frysmärkt eftersom att då får folk inte förutfattade meningar med en gång. Han kan få en chans att visa vad han kan innan folk dömmer honom!
Dölja frysmärkningen skulle jag ALDRIG få för mig att göra! Om andra gör det så fråga dem i stället!!!
Klantigt av mig att skriva som jag gjorde, men gjort är gjort!!! Ursäkta mig och bra att du svarade på min fråga! :bow:

Jag har en helfransk märr som fölsto..har faktiskt inte kollat om hon är märkt nånstans, men amerikanarna kan ju vara märkta under läppen,under magen eller på nacken....

Jag tror INTE att frysmärkningen är travaren, hoppa inte på mig bara för att jag skrev som jag gjorde. Jag tror inte att han blir en bättre ridhäst för att han inte är frysmärkt utan läs min förklaring ovan!
Behandla mig inte som någon okunnig för jag har VÄLDIGT mkt erfarenhet när det gäller travhästar. ÄLSKAR rasen.. OCH frysmärkningen. Men den här hästen ska säljas som ridhäst, han får aldrig mer starta..

Alltså JAG ska sälja honom vidare som ridhäst när han är utbildad lite.. Det var tanken när jag räddade livet på honom..

Jag pratade med STC innan och tydligen så frysmärker inte fransmännen sina hästar, de kan ibland chipsmärka dem. Men oftast så går de på signalementet.. Undrar hur många hästar de blandar ihop!?!

Varför skulle han bli dömd på förhand? Dömd av vem??
Jag förstår fortfarande inte? :confused:
Om det är effekten att få tala om att "Han faktiskt är en travare trots att han går så bra" du är ute efter, så är det väl egentligen ännu bättre ju mer märkt han är... För då impar det ju på fler männiksor än de som vågar sig fram och fråga... eller är det bara jag som inte fattat detta?

Vid misstanke om "ihopblandning" går det alltid att göra ett DNA test. Vårt franskimporterade avelssto var inte märkt.......kom på att jag aldrig svarade på den frågan i mitt första inlägg :o

Nej, du är inte ensam om att inte fatta !!!

Man häpnar när man läser inläggen om "ridtravare" ....inte undra på att det blir krig i världen :crazy:

Om man gillar travare eller inte är upp till var och en, men när läget är så "spänt" att man inte vill att det ska synas att man rider en travhäst är något väldigt väldigt fel inom ridvärlden.

ja, visst är det :)........till oss kommer "patrullen" den 23:e och sedan får man se om det går snabbare med registreringen i år än förra året.

Förra året gick det jättefort för min grabb att komma in i rullorna...bara ett par veckor efter frysmärkningen var han inne i rullorna :confused:
men jag har hört om 2 åringar som fortfarande inte kommit in i registreringen...vad har det blivit för fel där då??

Jag skulle tippa på att det har att göra med omläggningen från blodprov till tagel vid DNA analysen.

Alla fölston måste in med tagelprov och jag tror att fölen inte kan registreras innan mammorna skickat in sina "lockar".

Liknande trådar

Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
2 008
Senast: mumin
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 312
Senast: shia
·
Hästhantering Jag har fått ett intressant problem. Vi bor på egen gård och jag har min ridhäst hemma, tillsammans med en ponny som sällskap. Fram...
Svar
3
· Visningar
1 901
Senast: Piek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter