simpan

Trådstartare
Någon som har koll på Helgstrands hingst Franklin.
Ampère- Ferro
Spännade linjeavel på Ferro och Flemingh.

Rör sig riktigt trevligt men ser ut att biljardera en del.
Vad har han fått för poäng på benen? Hittar inga uppgifter om det.

Har ett sto som är rejält intåad, hon har tre avkommor tidigare varav en har ärvt det till viss del, de andra två är fina i sina ben. Sugen på denna hingsten pga stammen och hur han rör sig, ett plus i kanten för att han inte är så stor då stoet lämnat stort tidigare. Hon har en treåring efter Faustinus som är närmare 180 och de andra är också av större modell... Själv är hon inte så stor (ca 162) men nedärver det tydligen med råge.

Magkänslan säger att Franklin kan funka bra men är tveksam till hans ben och skulle behöva siffror och omdöme.
Han är godkänd i KWPN och stoet är KWPN så registrering löser sig även om ASVH inte säger ok till honom.

Visst finns det någon typ av dansk Blupsida där bedömningarna går att läsa? Betalsida om jag inte minns fel, någon som har tillgång?
 
Sv: Franklin

Åhh, tack!
Men vad dumt att det inte finns någon exteriörbedömning, det är ju liksom lite viktigt och avgörande...

Någon som sett honom och kan skvallra om hur han ser ut?
 
Sv: Franklin

Franklin fick 7-7 för fram resp bakben i Danmark.
Forlemmer: Passande före, törre.
Baglemmer: Passande före, törre, velformade hove.

Nyfiken vad är det som du tycker är så bra med linjeavel på Flemmingh (ryser) och Ferro?

Jag har resten av hans bedömning också, om du är intresserad?
 
Sv: Franklin

Han är mycket inavlad. Inavelsgraden på 5 generationer är höga 9,77 % !!
Franklin är ju bara 3 år, jag tycker att du ska vänta tills han gjort sitt 35-dagarstest i höst.
 
Sv: Franklin

Franklin fick 7-7 för fram resp bakben i Danmark.
Forlemmer: Passande före, törre.
Baglemmer: Passande före, törre, velformade hove.

Nyfiken vad är det som du tycker är så bra med linjeavel på Flemmingh (ryser) och Ferro?

Jag har resten av hans bedömning också, om du är intresserad?

Jag vill gärna ha resten av bedömningen också men det blir ingen betäckning av mitt sto iaf med de siffrorna på benen. =(

Flemingh är kanske inte det häftigaste blod jag vet men Ferro dubblar jag gärna i stamtavlan.

Stort tack för siffrorna!
 
Sv: Franklin

Han är mycket inavlad. Inavelsgraden på 5 generationer är höga 9,77 % !!
Franklin är ju bara 3 år, jag tycker att du ska vänta tills han gjort sitt 35-dagarstest i höst.

Ja, jag ser att han är mkt inavlad men eftersom stoet inte har på långa vägar samma blod så känns det värt ett försök. Nu föll han bort på sina ben ändå så det blir inget av.
 
Sv: Franklin

Är sjuor på danska ben värre än svenska ? Det är ju snarare ovanligt att Svenska hingstar har en 8 på benen .

Så är en 7 på danska ben samma som en 7 på Svenska ben ?
 
Sv: Franklin

Tvärtom är min erfarenhet 7 verkar vara samma "standard" betyg i danmark som 8 är här i sverige alltså nöjaktigt korrekt typ.

Dock kan man ju utgå ifrån om det stämmer som Simpan säger att den biljaderar att den är just inåttåad precis som hennes sto.
Biljaderar = inåttåad, Nystar = utåttåad. Just den biten är intressant att titta på för det sitter oftast kvar till viss del även om fötterna blivit korrigerade så att de ger ett rakt intryck.
 
Sv: Franklin

kl

Franklin
Type og kropsform: Passende aedel, harmonisk, lidt smal, velrejst hingst af saerdeles god type. Middel i rammer. 8
Hoved og hals: Udtryksfuldt hoved. Middellang, velansat, velformet hals. 8
Overlinie og bagpart: Smidig overlinje med middellang laend. Middellangt, velformet, muskulöst kryds med passende haeldning. Ret god lårmuskulatur. 8

Skridt: God. 7
Trav: Smidig med op ad bakke-tendens. 9
Galop: Smidig med op ad bakke-tendens. 9

Helhed: 8

Ang poäng i Danmark mot poäng i Sverige så fick t ex Floricello 7 för frambenen, "Passande före. Svingende for. Velformede hove" och 8 för bakbenen, "Passande före. Velformede hove". I Sverige fick han 7 "Något vinklad has. Biljarderar.".
 
Sv: Franklin

Jag vill gärna ha resten av bedömningen också men det blir ingen betäckning av mitt sto iaf med de siffrorna på benen. =(

Flemingh är kanske inte det häftigaste blod jag vet men Ferro dubblar jag gärna i stamtavlan.

Stort tack för siffrorna!

Nu tänkte jag inte på vad som är häftigt utan på rygglinjen (Flemmingh).
Ferro är maffigt.
 
Sv: Franklin

Vad betyder egentligen "passende före"? Är det typ som vårt nöjaktigt korrekt?
Och är "svingende for" detsamma som biljarderar?
 
Sv: Franklin

Nu tänkte jag inte på vad som är häftigt utan på rygglinjen (Flemmingh).
Ferro är maffigt.

Nu uttryckte jag mig väl dumt men trodde att det skulle kunna förstås, menade såklart inte häftigt som i just häftigt utan menade att det kanske finns annat blod som jag tycker bättre om...
 
Sv: Franklin

Ang siffrorna på benen så vill jag ha en hingst med minst 8, stoet är inte fin. Har förvärrats med åren och lite dålig skötsel av hovarna men hon har inte nedärvt det till sina föl.
 
Sv: Franklin

Passande före (o med streck över) tolkar jag som "benade för storleken" men det kanske det inte betyder. Gylle vet säkert.
Svingande for betyder nog biljarderar, ja.
 
Senast ändrad:
Drar upp en gammal tråd ifall det fortfarande är någon som är intresserad av Franklin. Kwpn's beskriver hans ben som "Slightly toed out in the front, the hind leg is correct. The legs are well developed and of good quality." Hovarna är i god storlek med något låg trakt. Han biljarderar.

Hans fölrapport beskriver att han ger en enhetlig typ på fölen som är nog utvecklade för sin ålder med bra byggnad och mycket utstrålning. De har vackra huvuden, välutvecklad manke och stark rygg med rektangulär kroppsform (det är med i deras avelsmål, problem med korta ryggar). Fölen är inte sällan lätt uttåade och något gracila. Vissa är lindrigt vinklade i sina haser. Skritten är ren med god energi och elasticitet. Traven är lätt med väldigt god bogfrihet, god till väldigt god energi och fölen har bra bakbensaktivitet. Galoppen är bärande med god energi, elasticitet och väldigt god balans. Fölen har en anmärkningsvärd talang för samling.

Franklin rekommenderas som förbättrare av exteriör/hållning, gångarter, talang för samling och balans inom dressyraveln.

Både hans bruksprov och fölrapport är bland de bästa jag sett inom kwpn.
 
Drar upp en gammal tråd ifall det fortfarande är någon som är intresserad av Franklin. Kwpn's beskriver hans ben som "Slightly toed out in the front, the hind leg is correct. The legs are well developed and of good quality." Hovarna är i god storlek med något låg trakt. Han biljarderar.

Hans fölrapport beskriver att han ger en enhetlig typ på fölen som är nog utvecklade för sin ålder med bra byggnad och mycket utstrålning. De har vackra huvuden, välutvecklad manke och stark rygg med rektangulär kroppsform (det är med i deras avelsmål, problem med korta ryggar). Fölen är inte sällan lätt uttåade och något gracila. Vissa är lindrigt vinklade i sina haser. Skritten är ren med god energi och elasticitet. Traven är lätt med väldigt god bogfrihet, god till väldigt god energi och fölen har bra bakbensaktivitet. Galoppen är bärande med god energi, elasticitet och väldigt god balans. Fölen har en anmärkningsvärd talang för samling.

Franklin rekommenderas som förbättrare av exteriör/hållning, gångarter, talang för samling och balans inom dressyraveln.

Både hans bruksprov och fölrapport är bland de bästa jag sett inom kwpn.
Jag tänker på det här med biljarderingen, hur starkt nedärvs det och hur "illa" är det, anses det påverka starkt negativt? Tycker jag ser många dressyrhingstar som har den anmärkningen, bl.a nästan samtliga e Floricello, undantaget Klifton.
 

Liknande trådar

Avel Jag bestämde mig tillslut för att köpa balt-stoet jag velat om i en månad. Mamman har lämnat hopphästar (en som gått 160 hoppning...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 931
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp