Från stall till lösdrift??

M

martiz73

Hejsan,ny på forumet,,
Behöver ha lite hjälp av er kloka, har köpt häst som kommer att dyka upp inom loppet av en vecka hos mig...
Har eget stall på gården med två boxar (ca 12 kvm st), har letat som en galning efter häst kompis till Olle men icke sa nicke...
Pratade med grannen som bor typ en min gångväg från mig,jag fick jättegärna ha honom hos henne men hon har sina hästar på lösdrift.
Olle har stått på stall med täcke på sig inne om nätterna.
Ska jag ha honom hemma själv i stallet på nätterna(köpa kaniner i boxen brevid????)och ha han hos grannen dagtid med kompisar eller ska han gå direkt ut på lösdrift fast med täcke nattetid ??????
:confused:
Kom med kloka råd,snälla???

Sv: Från stall till lösdrift??

Vilken typ av häst är det du köpt? Vilken typ av klimat där du bor? har ni t.ex. snö ännu?

Bor i Norra Uppland, nu e de snöfritt ca 10 grader om dagarna, kanske ett par plus natte tid. Han e en varmblodsval, ca 165 cm , bra hull.

Ett par mil söder om Stockholm. max 20 mil från mig

Låt hästen gå på lösdrift! ´Jag har lösdrift hos mej och vi fick en häst uppstallad hos oss mitt i vintern som aldrig stått på lösdrift, på med ett täcke så är det inga problem!

Hejsan... Tack för svaret, dum fråga kanske,:o bör han ha fodrat regntäcke eller ska ha ha ett varmare täcke???, jag har inte själv använt täcke på min tidigare häst mer än svett täcke efter jobb. Har återupptagit hästeriet igen efter 14 års uppehåll, känner sig lite ringrostig samt att hästhållnings attityden har ändrats rejält ,tycker jag....:angel:

Jag skulle testa att ha honom i mitt eget stall ensam (och leta vidare efter kompis samtidigt!!) om han inte blir alltför orolig är det ju ingen fara - det skulle ju inte vara för evigt!! Ser han din grannes hästar när han går i hagen?? Eller kan du kanske ha honom i hennes hage på dagarna och leda hem honom till natten om det bara var 1 min gångväg?? Det är ju nu som det är som mest förrädiskt med väderomslag och vårförkylningar varmt/kallt/fuktigt/blåsigt om vartannat...

Angående täckes frågan har vi precis bytt från vintertäcken till "bara" regntäcken nu i helgen de håller blåsten ute och hästens kroppsvärme där under räcker gott då - vi har haft bara vintertäcken en period tidigare och när det var som kallast vintertäcke och stalltäcket under!!

Lycka till och hoppas att det löser sig till det bästa för dej och hästen!!

Senast ändrad:

Lösdrift!

För det första är den lösningen mycket mycket bättre för hästen. Att vi får ha häst i stall så mycket och länge som vi har är eg helt galet. Det borde faktiskt inte tillåtas tycker jag.

Sen när det handlar om att "flytta ut" hästen nu redan i mars så är det inte alls några problem. Byter du till tunt täcke inne på nätterna? Isf tycker jag bara att du låter hästen ha sitt utetäcke på sig bara när han flyttar till lösdrift.

Hästar är främst känsliga för nederbörd i samband med hård vind. Så om hästen har täcke och någonstans att ta vägen (ligghall, träd) så är det inga problem. Det viktigaste är att de hålls torra.

Jag har gärna regntäcke på min häst, med fleece under, efter som att ju mer luft desto bättre isolering. Hästar som inte har täcke kan ju använda sin päls för att anpassa sig efter temperaturskillnaderna som sker mellan dag och natt, men det fungerar inte lika bra när hästen ha töcke på. Därför kan det vara bra att inte bara ha regntäcke. Antingen lite tjockare eller inget alls, i ditt fall tjockare. Föreslagsvis det täcke som han hittills haft när han varit ute. Hästar ställer sig också nära vanadra för att hålla värmen.

Det man kan göra i början är att varje dag känna på hästens mage och öron för att hålla koll på att den inte känns nerkyld/kall. Det kan vara bra alltid när man sätter ut på lösdrift för första gången.

Min häst har gått med vintertäcke i vinter då mina täcken varit sönder i stor utsträckning. Men nu när det blivit varmare har han fleece och regntäcke.

Var det ett varmstall eller kallstall hästen står i nu? Är det ett kallstall är det inga problem som jag ser det att släppa på lösdrift dygnet om. Hade gått dit på sena kvällen och tittat till och sett om han frös bara första veckan och ev lagt på ett tjockare täcke på natten.

Har han däremot stått i varmstall och så kan det bli en mycket stor förändring. Men om du förbereder och har ett extratjockt täcke och så lägger du på det på kvällen när solen gått ner bör det också gå bra. Värt att tänka på är också att stå i ditt stall själv som kanske är kallt kan vara kallare än en lösdrift där han kan röra på sig.

Kolla vad hästen har för täcken idag, täcken inne. Räkna med att ställa honom på lösdriften och att i början kolla till extra. Byt också täcken på honom morgon och kväll och kika igenom lite extra.

Så hade jag gjort, hade också om (om du nu inte verkligen vill ha två hästar) kollat med grannen om hästen kunde få bo där jämt :)

HEJ JAG FLYTTADE MITT STO FRÅN STALL TILL LÖSDRIFT EN VINTER DAG I FEBRUARI FÖRRA ÅRET HON HADE 3 ST TÄCKE PÅ SIG .HON HAR KLARAT SIG BRA MÅR SOM GUD. MEN HON HADE INTE KLARAT AV ATT BO I BOX NU.:love:

Lösdrift :love:

Finns inget bättre. Hästarna är inte byggda för att stå i stall. Men ett täcke går det jätte bra! Tills nästa vinter kan du låta han få lite mer vinterpäls så klarar han sig bra!

Bor oxå i Uppland Nord-östra;)

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 889
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 005
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 994
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla som är vana vid unghästar - jag skulle behöva lite råd och tankar om hur bäst förbereda att transportera en unghäst en lång...
2
Svar
27
· Visningar
2 573

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka