Från stadshage till gräshage (november) - hur tänka?

Hello

Trådstartare
Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är det november så antar att det inte är så mkt krut i det. I sin gamla hage har han fått 3+3 kg torrt hösilage och tänker även erbjuda det i nya hagen, men borde jag begränsa den i storlek en period eller är det bara att släppa med tanke på att det är november?

Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är det november så antar att det inte är så mkt krut i det. I sin gamla hage har han fått 3+3 kg torrt hösilage och tänker även erbjuda det i nya hagen, men borde jag begränsa den i storlek en period eller är det bara att släppa med tanke på att det är november?
Är det obetat och långt gräs eller kort och nedbetat?

Jag hade betat hästen för hand så mycket jag bara orkat inför flytten för att vänja magen lite vid gräset.

Det är inte mycket krut i gräset näringsmässigt. Däremot kan det vara mycket fruktaner (sockerarter) i det ändå.
Det är för många hästar inget problem, men för känsliga eller lättfödda hästar kan det leda till fång.
Tycker det fanns ganska bra info om fruktan här:
Fruktan i betesgräs

Huruvida du ska begränsa hagens storlek är ju att kortare gräs vad jag läst mig till innehåller högre procent av fruktan än långt gräs med mycket blad. MEN är det väldigt mycket gräs får de ju ändå i sig större mängd.

Hur mycket gräs är ytterst lite för dig?
Är nuvarande hage en grushage? Kort nedbetat gräs? Trampad jord/lera?
Har hästen gått på gräs i sommar?
Tidigare år?
Jag tolkar det som att den är uppstallad på natten och inte ska gå på lösdrift och ha tillgång till gräset dygnet runt?

Jag hade inte varit så orolig om hästen nyligen ätit lite gräs, inte kommer äta gräs dygnet runt utan vilar från det på natten och (om möjligt) handbetats en del.

Håll koll på magen, att inte vikten drar iväg och försök att motionera hästen ordentligt.

Är det obetat och långt gräs eller kort och nedbetat?

Jag hade betat hästen för hand så mycket jag bara orkat inför flytten för att vänja magen lite vid gräset.

Det är inte mycket krut i gräset näringsmässigt. Däremot kan det vara mycket fruktaner (sockerarter) i det ändå.
Det är för många hästar inget problem, men för känsliga eller lättfödda hästar kan det leda till fång.
Tycker det fanns ganska bra info om fruktan här:
Fruktan i betesgräs

Huruvida du ska begränsa hagens storlek är ju att kortare gräs vad jag läst mig till innehåller högre procent av fruktan än långt gräs med mycket blad. MEN är det väldigt mycket gräs får de ju ändå i sig större mängd.

Hur mycket gräs är ytterst lite för dig?
Är nuvarande hage en grushage? Kort nedbetat gräs? Trampad jord/lera?
Har hästen gått på gräs i sommar?
Tidigare år?
Jag tolkar det som att den är uppstallad på natten och inte ska gå på lösdrift och ha tillgång till gräset dygnet runt?

Jag hade inte varit så orolig om hästen nyligen ätit lite gräs, inte kommer äta gräs dygnet runt utan vilar från det på natten och (om möjligt) handbetats en del.

Håll koll på magen, att inte vikten drar iväg och försök att motionera hästen ordentligt.
Tack för ett bra och balanserat svar.

Två av mina hästar går sedan månadsskiftet på lite "höstbete" i en hage som inte betats sedan ganska tidigt i våras (så där är ju ganska långt, obetat gräs). Jag vande in dem på några dagar så att de först fick gå ett par timmar och efter 4-5 dagar var uppe i 8-9 timmar. Då kom de från en annan gräshage som dock var tämligen avbetad. Jag har nu också minskat deras dagliga giva av hösilage från ca 5 kg till ca 3 kg. Betet de går på är ogödslat och ganska magert naturbete, hästarna är tämligen lättfödda islandshästar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
515
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 034
Senast: Roheryn
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 271
Foder & Strö ...och när stallar ni in? Vilken tidsrymd räknar ni med att ni behöver foder? Och (viktigast kanske); var bor ni? Vi bor i Skåne och...
Svar
17
· Visningar
2 584
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka