Från skritt till trav:)

T

theresan

Hej!
Jag rider en häst nu som ofta när vi ska gå från skritt till trav gör ett litet "lyft" med framkroppen. Som en liten liten liten stegring...som för att ta fart nästan (Svårt att förklara men det är inte första hästen jag rider som gjort så så någon av er kanske vet vad jag menar Har något något tips på hur man kan träna bort det här och få en snyggare och stabilare övergång? Tack på förhand!/T

Sv: Från skritt till trav:)

Min häst gör nåt liknande från trav till galopp och jag har fått tipset att stanna o backa ett par steg och rida fram igen i den högre gångarten. Detta för att få hästen er uppmärksam. Det kan du ju prova. Berätta gärna hur det går.
/ C

Har hört att det beror på att hästen inte riktigt orkar. I så fall gäller det väl att bygga muskler och träna övergångarna mer än själva traven, tills han till slut orkar...

Jag tror också att det kan bero på att hästen inte är tillräckligt musklad. Min kompis unghäst gjorde alltid så när han började trava, men nu när hon ridit längre och han orkar mer gör han det inte längre. Hon gjorde inget speciellt för att komma tillrätta med det förutom att träna upp musklerna.

Bland unghästar är det väldigt vanligt. Min treåring gör det när han inte orkar riktigt. Så jag tror mkt på att det beror på muskler och ork.

Hm...fast hästen är körd mycket och så han är egentligen inte "klen". Dock används säkert andra muskler än de som används vid övergångarna. Får väl satsa på mycket övergångar helt enkelt:) Tack för alla svar!

Hej!
Jag rider en häst nu som ofta när vi ska gå från skritt till trav gör ett litet "lyft" med framkroppen. Som en liten liten liten stegring...som för att ta fart nästan (Svårt att förklara men det är inte första hästen jag rider som gjort så så någon av er kanske vet vad jag menar Har något något tips på hur man kan träna bort det här och få en snyggare och stabilare övergång? Tack på förhand!/T

Min häst har gjort så, (nu var de ett tag sen, men hon har stått ett tag :() men hon har inte varit dåligt musklad då eller inte varit igång. Men hon gör de för att hon är lite laddad (tror jag) som " yes äntligen trav":bump:
Det jag gör är att jag tar ner henne i skritt igen och gör ett nytt försök tills hon går över i trav som jag vill ha det lungt och fint. Men nu vet jag inte om det är så för dig och din häst, men så har det varit för mig. Om de var till nån hjälp :D

Jag fick i uppdrag att tävla en travare förut i distans, han hade gått på trav tidigare och var väl ingen vidare ridhäst lär jag tillägga...

Men han gjorde så som du beskriver, tror det låg i att han var ur balans under ryttare och lite ovan. Nu red jag honom bara i 3 månader och då mest konditions/ distansträning, tävling... Men han hade säkerligen behövt mer dressyr ridning för att få upp stadga och balans i kroppen under ryttare och i och med det tror jag han skulle blivit bättre... (Jag hade inte motivation då till att omvandla honom till någon dressyr travare :smirk: Han skulle bara ha distans tävlings meriter... vilket han fick och blev såld!)

Kan tänka mig att de kan bero på lite olika saker. Tror att min häst gjorde de mera i början, och då kan det nog ha suttit mer o obalans och/eller omusklad. Sen blev de mindre, men hände nån gång ändå, speciellt när man hade värmt upp i skritt och ska gå över i trav när hon är lite mer laddad än vanligt. Men det kan lika gärna ha med balansen då oxå, hon blir ivrig och så blir det som de blir. Lite spekulationer vad jag tror att det är. Ska även tillägga att det är en varmblods travare jag har :D

Jag fick i uppdrag att tävla en travare förut i distans, han hade gått på trav tidigare och var väl ingen vidare ridhäst lär jag tillägga...

Men han gjorde så som du beskriver, tror det låg i att han var ur balans under ryttare och lite ovan. Nu red jag honom bara i 3 månader och då mest konditions/ distansträning, tävling... Men han hade säkerligen behövt mer dressyr ridning för att få upp stadga och balans i kroppen under ryttare och i och med det tror jag han skulle blivit bättre... (Jag hade inte motivation då till att omvandla honom till någon dressyr travare :smirk: Han skulle bara ha distans tävlings meriter... vilket han fick och blev såld!)

En fråga bara? är det ett varmblod? Av någon konstig anledning så gör dom så , knycker på nacken o stöter upp i traven. Vet ej varför, har ej någon bra lösning heller.

Har hört att det beror på att hästen inte riktigt orkar. I så fall gäller det väl att bygga muskler och träna övergångarna mer än själva traven, tills han till slut orkar...

Jag tror inte det beror på det. Det finns två hästar på min ridskola som nästan gör likadant. En häst lyfter gärna lite extra när hon fattar galopp. Den andra hästen far in i trav på ett liknande sätt. Eller det är mer som att han hoppar fram första steget. Men till saken iaf :P Dom hästarna är mycket vältränade.

kl

jag hade en riktigt gammal ponny som (naturligtvis) inte var i toppform på ålderns höst, han gjorde alltid sådär. Jag såg det som ett tecken på att han inte orkade.

Ja, det är ett varmblod. Har dock inte varit med om det med något annat varmblod. Men som jag tror jag skrivit tidigare så gör hon det endast då hon är lite extra laddad, lite extra pigg. Sen vad det beror på vet jag inte. Men om jag ska gå över till trav och hon gör så, så bryter jag av får henne att lugna sig och provar igen och då finns där inga tendenser alls. De är väl de som gör att jag tror att det beror på att hon är pigg/laddad.

En fråga bara? är det ett varmblod? Av någon konstig anledning så gör dom så , knycker på nacken o stöter upp i traven. Vet ej varför, har ej någon bra lösning heller.

Det är en träningssak...Hästen jobbar inte korrekt bakifrån utan kör igång med framdelen först och har för mycket skjutkraft istället för bärkraft i bak. Man får jobba mycket övergångar, gärna på töm. Det är inte ett fenomen för enbart travare men förekommer rätt ofta där då dom måste lätta upp fram för att inte trampa på sig.

Jag tror mer på att det har med dig att göra, vart du har ditt vikt/balans. Hur du möjligt förhindra hästen, det kan vara hur du hålla in tyglarna t ex. Innan man säger att det är hästens fel pga omusklad och sånt mm så skulle jag vara säkert att det är inte jag som spöka till dessa "lyftningar" som i mest fall är det ryttaren. Det ta inte mycket att vi lutar fel eller håller i ett sätt att man kasta av hästens balans. dvs den måste gör nåt extra för att kompinsera för din vikt. När du begär att hästen ska trava var/hur sitter du?

Ja, det är ett varmblod. Har dock inte varit med om det med något annat varmblod. Men som jag tror jag skrivit tidigare så gör hon det endast då hon är lite extra laddad, lite extra pigg. Sen vad det beror på vet jag inte. Men om jag ska gå över till trav och hon gör så, så bryter jag av får henne att lugna sig och provar igen och då finns där inga tendenser alls. De är väl de som gör att jag tror att det beror på att hon är pigg/laddad.

Har haft ett varmblod som i princip alltid "lyfte" i övergången till trav. Det märktes oftare utan ryttare när den t ex fick springa lös på ridbanan än med ryttare på ryggen (eftersom ryttarna inkl. jag hade lärt sig "dölja" det genom lite stöd i handen alt. ordentlig eftergift)
det var alltid högersidan som lyftes.
ET´n som sett flera gånger när hästen gjort det och behandlade hästen regelbundet hade teorin att antingen är det för att den var lite öm i höger fram (dock var det ingen hälta det var frågan om, på sin höjd att den lätt blev överansträngd eftersom den gått och snedbelastat) eller att den var sned i kroppen helt enkelt och inte kände att den fick plats med sina ben om den inte skuttade till med ena frambenet. Tror mest på det senare.

När den dels var behandlad en hel del, och dels blivit regelbundet tränad så gick den bättre och bättre om man försökte korta upp stegen i övergången. Och samla upp litegrann men försöka bibehålla avslappningen och få hästen belasta sina bogar mindre + jämnare, då blev den mycket bättre, visade det i princip aldrig vid ridning. Men man fick absolut inte "låsa" hästen med innerhanden, då fick den återfall.

Det är en träningssak...Hästen jobbar inte korrekt bakifrån utan kör igång med framdelen först och har för mycket skjutkraft istället för bärkraft i bak. Man får jobba mycket övergångar, gärna på töm. Det är inte ett fenomen för enbart travare men förekommer rätt ofta där då dom måste lätta upp fram för att inte trampa på sig.

Det låter som att det mycket väl kan vara så.
Hon gjorde mer så när jag höll på att rida in henne, och när jag av olika anledningar har haft en paus i arbetet och satt igång henne igen. Nu håller jag oxå på att sätta igång henne. Men har inte märkt några stora tendenser till det. Ska tänka extra på det idag när jag ska ut och rida.
Men tror ändå att det har lite att göra med att hon bli peppad/laddad. Hon samlar sig dåligt och tappar bakdelen. Men det är ju mitt eget fel. Ska ju inte gå över i trav om hon inte är som jag vill ha henne innan.
Men som du säger övergångar är jätte bra. Ska träna mer på de, tack :D

Har haft ett varmblod som i princip alltid "lyfte" i övergången till trav. Det märktes oftare utan ryttare när den t ex fick springa lös på ridbanan än med ryttare på ryggen (eftersom ryttarna inkl. jag hade lärt sig "dölja" det genom lite stöd i handen alt. ordentlig eftergift)
det var alltid högersidan som lyftes.
ET´n som sett flera gånger när hästen gjort det och behandlade hästen regelbundet hade teorin att antingen är det för att den var lite öm i höger fram (dock var det ingen hälta det var frågan om, på sin höjd att den lätt blev överansträngd eftersom den gått och snedbelastat) eller att den var sned i kroppen helt enkelt och inte kände att den fick plats med sina ben om den inte skuttade till med ena frambenet. Tror mest på det senare.

När den dels var behandlad en hel del, och dels blivit regelbundet tränad så gick den bättre och bättre om man försökte korta upp stegen i övergången. Och samla upp litegrann men försöka bibehålla avslappningen och få hästen belasta sina bogar mindre + jämnare, då blev den mycket bättre, visade det i princip aldrig vid ridning. Men man fick absolut inte "låsa" hästen med innerhanden, då fick den återfall.

Som ryttare kan man tyvärr krångla till det. Men Lillan (hästen asså) är nyligen kollad av vet. och ET. Så där sitter inte problemet nu iaf. Fast hon är ju som jag skrivit i förra inlägget rätt nyligt igång satt, (efter en griffelbens fraktur:() så jag har inte hunnit trava så jätte mycket med henne än. Men tror det kan bero på olika saker. Bara man hittar felet och rättar till de.

Du kan ju testa det där med att försöka få hästen eftergiven i innersidan så den absolut inte har något "stöd" (vilket du nog inte eftersträvar heller?) men man ser till att den inte spjärnar emot i innersidan utan är eftergiven. Och försöker få den bära med innerbak och starta med rätt bakben sas (rätt i det här fallet kanske är lite svårt att säga, för mig var det inner bak eftersom det var h. fram som den ville lyfta).
Är ju möjligt att den har lite smärtminne kvar om den gått med en skada och måste lära sig belasta jämnt igen och inte spänna sig för att kompensera.

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Miingla
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 017
Senast: Nova123
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 385
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 798
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross