Från sår till vita hårstrån

S

Suuz

Hur lång tid tar det? Någon som vet?

Exempel
Om en häst får skav av sin sadel, hur lång tid tar det innan de vita hårstråna växer fram?

Sv: Från sår till vita hårstrån

Kan bara hålla med det tar väl några veckor till ngn månad kanske :angel: lr är jag helt ute o cyklar??

Hola,
Ibland ser man inte ens ett skav. Har man en sadel som trycker så kommer vanligen en massa vita strån till nästa pälssättning.

mvh Eva

Väldigt individuellt. När min dam tappade pälsen på bakbenet när det blev för varmt och tight under ett zincabandage så såg man direkt när håret började växa ut igen att hårstråna var vita. Om de däremot inte tappar håret så totalt, så kan det vara svårare att se, och komma mer smygande och över vad som känns som längre tid.

Förra sommaren när jag var bortresa 1 vecka hade en kompis han om min häst. När jag åkte hade hon inget skav men när jag kom hem hade hon fått skav på mulen av hennes insektshuva och de hade växt ut vita hår..

Men då! Jag skulle gärna vilja veta vad min häst har fått skav av! Det sitter mitt på kroppen, kanske där sadeln har legat men vad vet jag =) Eftersom det är på ena sidan ser jag ut såhär :confused:
Egentligen gör hårstråna inget, men ibland funderar man...

Klicka på bilden och titta leta rätt på den svarta kvadraten, där sitter de vita hårstråna!

Jag skulle gissa på skav från sadeln..Men det är ju som sagt svår :confused:
Min häst har vita hårstrån (mkt) på nosryggen..Mindre fint :smirk: :(

vet inte, men de är omöjlig att bli av med verkar det som. vår lilla fick vita strån på manken trots att vi nästan alltid rider barbacka. vi bytte sadel direkt vi såg det, men stråna fortsätter vara vita trots att det är över 1 år sen.

Hej!

Hårstråna kommer fortsätta att vara vita, trots sadelbyte osv. Det som har hänt är att pigmentet har "försvunnit" när hårsäckarna, huden har blivit skadad vid skav.

Kan hästen ha fått ett mindre sår som ni inte har märkt och att den har vita hårstrån av den anledningen?

Kan hästen ha fått ett mindre sår som ni inte har märkt och att den har vita hårstrån av den anledningen?

Inte helt omöjligt :angel: Det är en drummel till häst som kräver att allt är barnsäkert, hon kommer in med småsår var och varannan dag! Bitmärken, sparkmärken, staketmärken, skrapmärken... Listan kan göras mycket lång!

Det här är första gången jag sett vita hårstrån dock, utav alla miljarder skador...

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
432
Senast: Mearas
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 516
Hästvård Märkt att min svartbruna häst får vita hår över hela kroppen plötsligt. Möjlig orsak vet någon? Född 2007.
Svar
6
· Visningar
664
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II