Från ridskoleponny till "normal" alroundhäst?

H

hendelpendel

(missförstå inte rubriken, ridskole hästar är superunderbara!)

Hyr en ponny från ett ridläger center, där det enda som krävs av henne är att hon skall vara snäll. Har haft henne i 2 månader nu så vår "vänja-oss-vid-varandra-perjod" är väl slut. Så nu vill jag börja bygga muskler, hon ska få bättre kondition, och framför allt, måste hon få mer fart och bli mjukare i sidorna! Min mamma som ridit i dryga 15 år mer än jag provred hene i går, och hon beskrev henne såhär: Hon är inte särskilt känslig i munnen, stel i sidorna, och går helst raktfram med huvudet sänkt. Det var någon jag pratade med som föreslog att jag skulle byta till ett stångbett.

Har någon tips på vad jag ska göra, hade tänkt klättra mycket, och mycket sidförande.

Sv: Från ridskoleponny till "normal" alroundhäst?

Stärka och mjuka upp en stel häst kan man ju göra och visst kan hästar ändras i temperament med ökad kondis och ändrad foderstat...

På det stora hela är min erfarenhet ändå att de flesta hästar verkar ha en viss typ av energinivå/framåtanda eller "go" i sig som ganska mycket "är som den är" - om du förstår hur jag menar. Om fartfylldheten är väldigt viktig för dig så skulle jag hellre satsa på en häst som faktiskt är framåt och bevisligen gillar fart och fläkt, istället för att försöka "göra om" en häst som har andra goda egenskaper.

Så länge hästen är stel och omusklad så kan stångbettet lika väl vänta. En häst som lätt blir tung i handen och gärna vill gå med huvudet sänkt är betydligt bättre hjälpt av ett tränsbett, som har en uppresande effekt. Är hon okänslig i munnen så var känslig handen istället. Med tanke på att hästen inte varesig är musklad eller i kondition behöver du inte göra så mycket i munnen på henne i dagsläget ändå. Antagligen har den här hästen fått gå mycket med nybörjare och då brukar de ofta bli okänsliga i munnen.

Jag skulle börja med konditionsträningen. Enbart rida framåt och varva lite friskare tempo med pauser i hennes "eget" tempo. Blanda med volter och serpentiner i olika storlekar som är mjukgörande, samt uteturer och lite klättring som du redan föreslagit. Rid inte med "handbromsen" i och strunta i formen på detta stadie. Fokusera istället på att vara mjuk i handen och göra så lite som möjligt i munnen på henne. Tänk på att inte börja träna för mycket och för fort så hon får träningsvärk och blir slö, stum och motvillig.

Under muskel-/konditionsuppbyggande arbete är vilodagarna viktiga för det är då musklerna faktiskt byggs upp! Öppnor och slutor är också stärkande för hästens bakdel och lite hoppning över småhinder, samt cavaletti, brukar stimulera till fart och hjälper till att stärka hästen.

Först när hästen börjat få styrka och kondition och ork kan man börja fundera över formen och till en början locka till en mer samlad form bara korta stunder eftersom det är fysikt ansträngande i längden. Speciellt på lite segare hästar som är naturligt låga i formen är det viktigt att inte jobba med drivande och mothållande hjälper samtidigt för att uppnå detta, för då blir de oftast bara ännu segare, stelare och stummare.

Men som sagt var - fundera först över om detta alls är den häst du vill ha med tanke på framåtandan.

Lycka till!

"Om fartfylldheten är väldigt viktig för dig så skulle jag hellre satsa på en häst som faktiskt är framåt"
Du verkar inte förstå vad jag menar med Frammåt. Jag begär inte att hästen ska skena omkring, utan det behövs power för att få fram och under ben, hals, rygg..
"Är hon okänslig i munnen så var känslig handen istället. Med tanke på att hästen inte varesig är musklad eller i kondition behöver du inte göra så mycket i munnen på henne i dagsläget ändå"

Så dålig kondition har hon faktiskt inte, hon orkar jobba "normal" dressyr (dvs. sidförnade, rakt, stanna sidorna, backa, ställa och böja) men det är jusst schwunget i steget som saknas.

Nej, då missförstod jag dig helt klart. Jag gjorde mig en helt annan bild av hästen i mitt huvud efter att ha läst ditt första inlägg. Det är väl lite det som är faran med att försöka ge råd över nätet!;)

Att hästen ska skena omkring menade inte jag heller - men de egenskaper du efterfrågar; power (som ju inte behöver ha något med själva farten att göra) och schwung, brukar enligt min erfarenhet vara lättare att locka fram hos en häst med en viss framåtanda (inte hets eller nervositet alltså utan mer som positiv och vaken energi) och ambitionsnivå - som liksom är med på noterna och "intresserad" - vaken och positivt inställd till fysiskt arbete.

När jag läste ditt första inlägg fick jag en bild av något helt annat i mitt huvud och tänkte att risken blir att du i förlängningen skulle sitta uttråkad och besviken och försöka "banka fram" en halvhyfasd dressyrhäst ur en av naturen snäll och ganska "bekväm" ponny som med tiden bara blir surare och surare och mer och mer ovillig att samarbeta (pga att du då skulle begära att hon ska vara något annat än hon är).

Till att börja med hade jag kanske en felaktig bild av er som ekipage - och nu vet jag inte alls vad jag ska tro längre :p - så vi får hoppas att någon annan kan ge dig några bra tips istället!

Lycka till i vilket fall!

köpte min f.d ridskolehäst för ett år sedan.

han var för fet, jättesnäll men lat, framtung, stel!
under första halvåter "lärde vi känna varandra" och red mest bara ut med vänner (han var 14 år då och hade varit ute i terräng typ 15 ggr i hela sitt liv! :eek: jamen vi njöt av livet och lilla tinsku som var så lat är nu ganska het :D i terrängen ibland och visst får man jobba hela tiden på banan men han är mycket mer framåt där också! tyvärr har jag slöat med ridlärare (dels pga att jag inte haft råd) men för nån månad sen började vi rida för en jätteduktig tränare och det har redan gett resultat! mest med att mjuka upp i sidorna och att hitta rätt form med en MJUK hand (dvs inget "dra/såga ner huvudet form"..visst, han ä'r inte superfin.. skulle kunna vara bättre musklad men vi tar en sak i taget :D

alltså vad försöker jag säga?? jamen kanske kul för dej o läsa vad ngn annan skriver som har varit i samma sits ;) mitt bästa tips är att rida mycket i terrängen och ha kul! då kommer viljan (iaf för min pålle) och utifrån det börja träna i backar, rida mitt mitt mitt inne i skogen, hoppa lite, rida cavaletti osv. bästa tipset efter dewt är att skaffa en bra ridlärare! :bump:

går helst raktfram med huvudet sänkt. Det var någon jag pratade med som föreslog att jag skulle byta till ett stångbett.
om du vill gå runt problemet och "förvärra" det så är det en bra lösning.. nämen jobba bara pållen med att få med bakdelen, gör henne/honom kanske känsligare för skänklarna och ANVÄND SITSEN! mitt fel i början med min häst var att jag "drog emot" i tyglarna och både mina händer och hästen bev tunga och stela, rid med mjuk o levande hand, halvhalter! hästen är väl också stel, rid mkt innan du försöker samla denne lite med halvlånga tyglar i trav och galopp och rid mycket serpentiner, volter o sånt som gör hästen mjuk i sidorna

lycka till!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka