1) Ja, jag känner min häst. Har själv fött upp den, kört in den och tränar den. Jag äger även hennes mamma som jag haft sedan hon var unghäst. Jag vet hur min häst beter sig när hon är frisk och fräsch och märker därför direkt om något är på tok. Det känns i "luften" om något är fel bara man ser hästen.
2) Humör och dagsform speglar sig för mig i hela hästens "väsen" både i hagen och för vagn.
3) Visst undrar man vad man håller på med ibland.........gör inte alla det ?
När det gäller min hästs körmun är jag helt nöjd så varför ödsla energi på något jag inte upplever som ett problem
Den dagen jag märker att det börjar gå åt fel håll tar jag hjälp av mina kuskar som jag har stort förtroende för. Någon destruktiv dragkamp sysslar vi inte med.
4) """Hur många kan känna hästens "form" och "humör" via tömmarna och sedan omsätta det i tal och konstruktiva tankar?""""
känseln är det inget fel på , men när det gäller att omsätta denna känsel i "tal och konstuktiva tankar" blir jag nog idiotförklarad
För min hästs skull spelar det nog ingen roll om jag har VG i verbal kompetens utan det är nog viktigare att jag har känslan (även utan ord) och att hästen och jag kan kommunicera (även där utan särskilt många ord)
5) ""Dör dessa travdiskussioner eftersom ingen verkar vara intresserad av att prata och utveckla sina funderingar just kring sin hästs beteende?""
Jag diskuterar gärna , men när det gäller körmunnen har jag inte mer att tillägga. Hästen och jag är nöjda för tillfället. Skulle hellre diskutera övergången från mängd till explosivitet som helhet inte bara haka upp sig på munnen. Hur får jag min häst explosiv efter att ha tränat mycket mängd och lydnad...........vill ha ett "krutpaket" tack !
6) "" Varför är travspråket så onynaserat och beskrivningen av hästarnas uppföranden så kliché späckade att man får svårt att ta finna en lika ytlig samtalsform på andra ställen?""
Upplever inte alls travspråket som onyanserat och klichéspäckat
men vi kanske tränar mer och snackar mindre.....måste man alltid analysera allt in i minsta detalj......
Därmed inte sagt att man ska låta bli att diskutera.
Om du tycker samtalsformen här är för ytlig för din smak är det bara att beklaga ! Djupa diskussioner är nog inte lätt att få till via internet och när det gäller "körmunnar" vore det enklast att alla som ska diskutera först kör den specifika hästen så att vi pratar om samma sak/häst och alltså lättare kan förstå varandra.
7) Tränaren bär alltid alltid alltid alltid ansvaret för hästen.......det var det viktigaste vi fick lära oss på tränarkursen. Jesus har jag aldrig träffat , men han kan säkert svara på många klurig frågor.