Från mängd till explosivitet

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Rikkan
  • Startdatum Startdatum
Nej, jag skrittar mycket inte mellan intervallerna numera, utan låter han lunka på, ändringen består nu i att jag lägger in pass med bara skritt, fast jag skrittar alltid (ett minimun) första och sista kilometern.

Pulsmätaren är paj! och ska på lagning, men jag håller med dig att det är ett utomordentligt verktyg.
Jag är dock lite trött på att det glappar. Önskar modärnare grejjor. :)

Ja, nån gång har han gått i samlad galopp. Helt sprött faktiskt. Skritt och galopp. Men det blir längre mellan gångerna.
Jag rider inte, han är överbyggd och jag väntar tröstlöst på att han ska växa i kapp, men det verkar gå trögt. Han är markarbetad (i kapson) och löslongerad för att stärka sig på ett bra sätt, eftersom jag vill undvika belastning ovanifrån på grund av hans långa bakben. Inridning blir det efter han kvalat.
Han är mycket bättre nu. Oj, oj, oj, i början kunde han inte skritta rakt. I trav flaxade med frambenen, hade en stel rygg och spände sig varje steg, trampade vatten...såg "häftigt" ut men ack så ont i ryggen han fick...det var då vi började skritta.

Har testat så många olika typer av bett, -men nu är det lugnt, eftersom jag knappt behöver använda tömmarna... :D
Nej, jag har funnit ett bett som passar för stunden, men kommer som sagt att spana efter nya bett. Brosken där vargtänderna suttit är på G och då blir det dags för ett mjukare bett.
Har inte kört bettlöst, att känna nyanser går ju även om man inte har tömmar, men det är liiite svårare! :D :crazy:

Det finns en gammal tråd om det raka läderbettet. Tror att det var FinnTack eller nåt Franska märke.

Överbyggda hästar är ju inte roligt när det är dags för ridning. Kotledsinflammation som ett brev på posten ungefär. Fast nuförtiden är ju inte posten att lita på :D

Apropå skritt och galopp. När syrran började rida varmblodet mer seriöst (efter de problemen jag nämnde tidigare) så köpte vi ingen sadel eftersom hon skulle muskla sig så hon fick vackert rida barbacka. Vilket resulterade i att häståbäket lärde sig fina galoppfattningar från skritt för trava ville inte syrran. Det är ju knappt man sitter kvar med sadel. Men det har jag tänkt råda bot på med tiden.

Galoppen måste underhållas för att den ska vara rund och fin. Det menar syrrann iaf. Jag har ju inte kommit så långt att jag galopperar. Men om jag nån gång råkar se när hon rider så stämmer de ju.

Bett är alltid roligt, man kan bara inte ha för många. :) Fast nu har det gått så långt för mig att jag får gömma mina nyinköp i mängden sas annars får syrran spader. Fast jag fattar inte varför, det är ju jag som betalar. :D

Gångarterna bör underhållas och tillvaratas på ett sunt sätt. Det gäller nog alla (hos alla typer av hästar); skrit, trav och galopp -ifall man vill ha en stark, smidig och hållbar häst.

Att hästen inte kan bära sig och gå i en samlad trav är trist. Det beror mycket på ryttaren och hästens ridutbildning.

Rida utan sadel gör jag nästan jämt, eller så rider jag i bomfri.

Idag visade hon upp en fin samlad galopp i hagen. Synd bara att det var för att hon inte ville komma in. :) Vet inte vad som flög i henne men det brukar hända då och då att hon inte vill in när jag vill. Ser inget samband med ont i kroppen el annat.

Nu har hon en sadel så trav under ryttare tränas mer. Men det är ju inte så bra som det kan och ska bli. Fast jag tror det kommer att ta tid.

Jag förstår inte vad du menar :confused: . Varför den kusken kör lopp :confused: . Tja, för att hon vinner rätt mycket lopp och har väl hygglig statistik, dessutom gillar jag hennes sätt att köra på. Jag antar att du syftar på att hon drog så hårt i tömmarna att jag trodde att de skulle gå av??!! Jag kan lova dig att om du sitter upp bakom, för dig en helt okänd häst, som de nya ägarna inte heller vet ett smack om och den hästen sätter av i skengalopp, kör ner huvudet och vill slå kusken ur vagnen-ja, då drar man för kung och fosterland i tömmarna för att slippa en nära döden upplevelse :crazy: ;) . Svårare än så är det inte..det är ju inte kuskens fel, utan hästens, eller de som har haft hästen tidigare. han är förfärligt feg, ängslig och osäker-bits och sparkas gärna så fort han får chansen. Det gäller att inte vända ryggen till utan att ha ögon i nacken för då riskerar man att få honom i nacken. egentligen är det för hemskt hur osäker en häst kan bli av dålig vård, i grund och botten är det en väldigt snäll häst som förmodligen bara har behandlats dåligt och pressats för hårt samtidigt som han inte fått något foder :mad: .
mvh jesse

Det kanske hade varit bättre att låta honom gå ett vanligt jobb med den nya kusken, före provloppet? :confused:

*nyfiken*
Är det den stora smala stackaren från skåne?

Nej Rikkan tyvärr, det är inte möjligt att ha kvar den fina körmunnen i maxtempo.

I motionstempo kan hästen röra sig med viss bärighet och således har den tyngdpunkten längre bak, den fina känsliga körmunnen kommer sig av eftergiften som alltid kan hänvisas till bakbenen.

När hästen rör sig i sitt maxtempo övergår den till att skjuta maximalt, vilket innebär att den flyttar tyngpunkten framåt och bettets läge ändras i munnen. Den kan omöjligt gå med eftergift i dessa tempon efter som den inte kan gå med någon bärighet i snabb trav. Det går inte att jämnföra med en ökad trav på en dressyrhäst då denne går med maximal bär och skjutkraft. Den ökade traven för en sådan häst innebär ingen ökad takt utan bara ökad steglängd. Det går således inte speciellt fort.

Detta utesluter inte att en del hästar nästan inte tar tag i bettet över huvudtaget i snabbt tempo, men även om den inte har något hårt tag så har den inte samma känslighet som en häst som går med eftergift. Ett lätt stöd är att föredra framför en häst som släpper bettet. Hur hårt de skjuter mot handen är väldigt individuellt. Men kan nog tänka mig att en riktigt skolad häst inte vräker sig på lika mycket som en traditionellt tränad travare.

Däremot så ska inte dessa sträckor som man kör hästen i maxtempo påverka körmunnen i övrigt, är den körd med eftergift i träning så kommer den att hamna där igen när den jobbar i den formen. Det kan däremot vara lite svårare att övertala den att "idag ska vi inte springa fort, utan arbeta i en annan form" för har man smakat på karamellen...

Tack! :bow:
Jag har själv börjat inse det du skriver.

Dels för att Trolla saknar skjutkraft, och går i samlad form, som en dressyr häst. Hon är aldrig tung i handen. Hon kan gå med minimalt stöd.
Dels för att Flingan har börjat skjuta på, lägger sig ner och GASAR på.
Så nog har det skett förändringar, men det viktigaste är att han lyssnar och är reglerbar.

Nja, varför det?? Det är ju bland andra hästar han blir vimsig så varför nöta för sig själv ifall han är lugn och sansad då?? Ja, självklart är det den stora,smala stackaren söder ifrån. Jag körde ett jobb med honom själv i söndags mot en annan häst och då skötte han sig exemplariskt, var väldigt lugn och harmonisk. Travade 25 full väg med 20 sista varvet och 16 sista fem och kändes mycket, mycket bra. Men jag hade ju lärt mig från gången innan att aldrig ta ur grejorna ur öronen på honom utan de fick sitta kvar hemifrån utan att bytas ut samtidigt som vi selade på i ett annat stall där det bara var jag och den andra kusen och han verkade inte alls skärrad och hollo då utan väldigt trygg och harmonisk..
mvh jesse

För att kusken ska slippa dra sig och hästen sönder och samman såklart....trappa upp.
Hur är han i bakknäna?

Hästen är 100% fräsch förutom i huvudet då :crazy: :D .
Men han är ju som sagt väldigt tunn men verkar ändå inte bli muskeltrött och skaka i knäna osv efter jobb.
mvh jesse

Ja, kan vara en svår nöt. :confused:

Tunn är ingen av mina, inte ens i närheten...

ok, tack för svaret!
Men det kan inte vara symtom på typ ledinflammation?
anledningen till att jag frågar är att jag vet en häst, vältränad men kanske lite omusklad :smirk: som efter nästan alla träningspass skakar i bakknäna. När hon har blivit underhudsblistrad så skakar hon inte längre på några månader. :confused: eller är det bara som hästens vårdare missuppfattat det hela?

Hälta är ett symtom på ledinflammation! :p

Att hästen skakar i muskulaturen runt knäleden, brukar inte ha så mycket med själva leden att göra.. Utan handlar oftast om att den inte riktigt orkar..

Underhudsblister tycker jag ofta är en dålig lösning på ett ganska lätt löst problem... :crazy: Som tidigare skakar hästen (precis som vi) av ansträngning... och det är bara att bygga upp och träna området runt leden :) Vilket man ju gör i skritt så det är ju ingen större slitage heller..

ok, blev lite förvånad då det är en människa jag anser vara ganska duktig som har hästen.
Skrittträning och muskeluppbyggande av rumpan är alltså rätt medicin för henne? :)
Tack så mycket för bra svar!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag var ju lite besviken på Ilos kropp då han rakades. Hade önskat lite mindre hull och mer muskler. Därför har jag tagit det som...
2
Svar
23
· Visningar
4 112
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar