Från lösdrift till box i februari

SmultronsLimana

Trådstartare
Hej! Har varit och provridit en nordsvensk som jag förmodligen kommer att köpa, min fundering gäller hans "boende". Han har gått på lösdrift i ca 1 år (utan täcke) och han en jäkla vinterpäls!
Han har dessutom inte varit motionerad på 3 månader och blivit fet.
Jag kommer rida honom regelbundet (lugnt till en början såklart!) men vad ska jag göra med all päls?
Känns som att han kommer svettas ihjäl både inne i stallet på natten och under ridning. Ca 3-10 plus grader inne i stallet (beroende på väder ute, välisolerat stall med hästarna som värmekälla).
När jag provred honom så skrittade vi bara i ca 45-60 minuter på ridbana då han testade mig väldigt mycket och han blev oerhört svettig (av att bara skritta).
Ska jag (om jag köper honom) raka han? Tänkte isådanafall göra en så kallad halvklippning men spara pälsen på frambenen. Vad tror ni?
Tacksam för snabba svar!
 
Du kan ju raka, men jag tror knappast att han svettas ihjäl för att han stallas in. Min häst flyttade från lösdrift under mellandagarna utan problem, men då är han mer av en fryslort i år. Märker du att hästen blir besvärad skulle jag börja fundera på rakning, det skadar ju inte så länge du ser till att han inte fryser istället. :)
 
Jag har själv erfarenhet med just nordsvensk som kom från lösdrift i Östersund till att bli installad och hon svettades floder eftersom stallägaren inte ville ha stallet svalare utan dom körde värmefläktar. Jag sa upp platsen och byggde nytt på min mark. Behövde inte klippa henne därför. Hade jag inte kunnat bygga eget hade jag varit tvungen att klippa eftersom hon satte oerhört mycket päls.
 
Jag skulle ha klippt. Min korsning som inte ens har mammutpäls och går täckad svettas av att komma in i värme.
Men du ser ju hur hästen reagerar och bryr den sig inte kanske du inte behöver klippa.
 
Han komma att tappa sin vinter päls ganska fort. Som for i tiden....täck och skritta av hästen tills kropps temp har kommit ner. Risk for sjukdom om du klipper nu mitt i vintern.
 
Hästen kommer att få det rejält svettigt med vinterpäls i stallet. Det är inte så att pälsen börjar trillla av för att hästen står på box. Att skritta en häst med tjock päls torr fungerar inte. De tar flera timmar vid torr gynnsam väderlek. Den blir ju svett av att enbart skritta. Lättare halvklippning, underhals, mellan framben är nog ett måste.
 
en halv/hals klippning kan nog vara lagom för att hästen inte ska svettas ihjäl sig :).
fick klippa min shettis då vi renoverade stallet och miste en hel del av självdraget.

klippte förresten mitt halvblod såhär i höstas:
dvs bara halva halsen, bog och mellan frambenen, + halva huvudet. fungerade väldigt bra. behövdes inte mer då det mest var för att kunna torka upp lite snabbare efter hubertus jakterna och hoppträningarna. då vinterpälsen hade kommit men inte vintervädret..

lät det växa ut sen igen så att hon hade lite mer isolering mot regnslasket. grämer mig lite dock att jag inte klippte igen innan nyår, då hon är lagom ful i det utväxta och får sin vanliga svinpäls nu i januari..
 
Flinkar in med en liten tanke, hästarna sätter sommarpälsen någongång nu, och klipper man då blir sommarpälsen lite strävare, men svettas hästen multum, så måste man klippa.
Jag hade nog kollat läget först och sett hur det verkar, och sen utefter hur hästen mår gått vidare med ev klippning eller inte.
 
Flinkar in med en liten tanke, hästarna sätter sommarpälsen någongång nu, och klipper man då blir sommarpälsen lite strävare, men svettas hästen multum, så måste man klippa.
Jag hade nog kollat läget först och sett hur det verkar, och sen utefter hur hästen mår gått vidare med ev klippning eller inte.
håller med om att det är lite sent att göra en halvklippning nu, men en islandsklippning (dvs bara strupen) kan räcka gott för att få hästen lite svalare i stallet.
min shettis t ex svettades otroligt mycket av att bara vara i boxen, så klippte vid strupen och ner mot bogen (med sax, dvs blev någon cm päls kvar), och det räckte för att hon skulle gå från genomblöt på magen till torr och fin.
 
håller med om att det är lite sent att göra en halvklippning nu, men en islandsklippning (dvs bara strupen) kan räcka gott för att få hästen lite svalare i stallet.
min shettis t ex svettades otroligt mycket av att bara vara i boxen, så klippte vid strupen och ner mot bogen (med sax, dvs blev någon cm päls kvar), och det räckte för att hon skulle gå från genomblöt på magen till torr och fin.
Jamen precis, jag vet inte om det finns klippmaskiner som t ex lämnar lite päls kvar så att sommarpälsen blir orörd. Om det finns sådana klippmaskiner kanske det kan vara ett alternativ också eller som du skriver om sax kanske. :)
 
Jamen precis, jag vet inte om det finns klippmaskiner som t ex lämnar lite päls kvar så att sommarpälsen blir orörd. Om det finns sådana klippmaskiner kanske det kan vara ett alternativ också eller som du skriver om sax kanske. :)
ja är det en häst med moster päls så är det ju lätt att klippa lite med sax, jag hade en vanlig köks sax och en mankam till hjälp (så man inte råkar klippa i skinnet).
 
ja är det en häst med moster päls så är det ju lätt att klippa lite med sax, jag hade en vanlig köks sax och en mankam till hjälp (så man inte råkar klippa i skinnet).
Ah, mankammen lät ju onekligen rätt smart. Man vill ju inte råka klippa dom, vet själv hur ont det gär om jag råkar klippa mig. :crazy:
 
Tack alla för bra svar! Kommer inte köpa denna häst då jag anser att han var för gammal och orutinerad för priset.

Men var och provred en annan nsvvalack idag och har ännu en fråga som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med!

Det är så att han var undernärd och hade varken muskel eller fett. Hon sa att det va på grund av att han inte blivit riden på 2 månader, men en häst blir inte så mager på så kort tid. Hon gav bara ca 3 kg ensilage 2 ggr om dagen och ingenting annat.
Hur hade ni lagt upp mat och motion?
Då han inte har ett dugg muskler på ryggen hade jag tänkt skippa ridningen till en början, kanske tömkörning är en bra idé?
Han hade även nå sårskorpor på båda bakknäna, veterinären hade varit dit och trodde det var mugg. Men efter hon rakat och tittat närmare ansåg att det inte var mugg utan förmodligen att han kliat sig, samma ställe på båda benen.
Tacksam för svar!
 
Ah, mankammen lät ju onekligen rätt smart. Man vill ju inte råka klippa dom, vet själv hur ont det gär om jag råkar klippa mig. :crazy:
bra för att hålla det någorlunda jämn klippt också ;), hästen kommer att vara väldigt hackigt klippt hur man än gör men med lite
Tack alla för bra svar! Kommer inte köpa denna häst då jag anser att han var för gammal och orutinerad för priset.

Men var och provred en annan nsvvalack idag och har ännu en fråga som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med!

Det är så att han var undernärd och hade varken muskel eller fett. Hon sa att det va på grund av att han inte blivit riden på 2 månader, men en häst blir inte så mager på så kort tid. Hon gav bara ca 3 kg ensilage 2 ggr om dagen och ingenting annat.
Hur hade ni lagt upp mat och motion?
Då han inte har ett dugg muskler på ryggen hade jag tänkt skippa ridningen till en början, kanske tömkörning är en bra idé?
Han hade även nå sårskorpor på båda bakknäna, veterinären hade varit dit och trodde det var mugg. Men efter hon rakat och tittat närmare ansåg att det inte var mugg utan förmodligen att han kliat sig, samma ställe på båda benen.
Tacksam för svar!
3kg är väldigt lite.. så det får man öka på, hur mycket beror på vad för hö man har och dess analys. Kraftfoder eller ej är ju också beroende på hur mycket höet innehåller.

Men God mat och lätt arbete från marken. Dvs tömkörning och promenader i några månader tills hästen börjar sätta mer muskler i överlinjen. Sen så får man ju prova ut en sadel och börja arbeta uppsuttet.

Men hade först gjort en klinik besiktning och rådfrågat vet om foder och träning.
 
Tack alla för bra svar! Kommer inte köpa denna häst då jag anser att han var för gammal och orutinerad för priset.

Men var och provred en annan nsvvalack idag och har ännu en fråga som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med!

Det är så att han var undernärd och hade varken muskel eller fett. Hon sa att det va på grund av att han inte blivit riden på 2 månader, men en häst blir inte så mager på så kort tid. Hon gav bara ca 3 kg ensilage 2 ggr om dagen och ingenting annat.
Hur hade ni lagt upp mat och motion?
Då han inte har ett dugg muskler på ryggen hade jag tänkt skippa ridningen till en början, kanske tömkörning är en bra idé?
Han hade även nå sårskorpor på båda bakknäna, veterinären hade varit dit och trodde det var mugg. Men efter hon rakat och tittat närmare ansåg att det inte var mugg utan förmodligen att han kliat sig, samma ställe på båda benen.
Tacksam för svar!
Kanske även kolla upp om hästen är avmaskad så den inte har mask och därför den är lite mager?
 
Ts : jag hade inte köpt en häst som är i dåligt skick /undernärd osv alls.
Det finns många hästar som är välmående och friska och lika trevliga osv . Köp inte problem hur billig prislappen än är och hur söt /trevlig hästen må vara. Det är det bästa råd jag kan ge.

Jag läste din tråd initialt utifrån frågan som den var från början med en annan häst du tänkte köpa . Då utifrån det hade mitt svar blivit att hur den funkar med päls/behövde klippas osv, är inget någon kan ge nåt svar på eftersom du måste se först hur hästen fungerar i miljön den kommer till .
Svett är inget farligt i sig, och hästar har päls naturligt som hanterar svett /överhettning/avkylning på ett väldigt fiffigt sätt just ur funktion/hälsoaspekt för hästarna så som pälsen fungerar . Utifrån det är det inget problem exakt hur någon häst du precis nyss köper osv, är klippt eller inte eller hur den behöver klippas eller inte .Sånt ser du efter hand isåfall.
 
Senast ändrad:
Tack alla för bra svar! Kommer inte köpa denna häst då jag anser att han var för gammal och orutinerad för priset.

Men var och provred en annan nsvvalack idag och har ännu en fråga som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med!

Det är så att han var undernärd och hade varken muskel eller fett. Hon sa att det va på grund av att han inte blivit riden på 2 månader, men en häst blir inte så mager på så kort tid. Hon gav bara ca 3 kg ensilage 2 ggr om dagen och ingenting annat.
Hur hade ni lagt upp mat och motion?
Då han inte har ett dugg muskler på ryggen hade jag tänkt skippa ridningen till en början, kanske tömkörning är en bra idé?
Han hade även nå sårskorpor på båda bakknäna, veterinären hade varit dit och trodde det var mugg. Men efter hon rakat och tittat närmare ansåg att det inte var mugg utan förmodligen att han kliat sig, samma ställe på båda benen.
Tacksam för svar!
Jag hade inte köpt hästen. Det kan vara svårt att komma till rätta med felaktig utfodring. Men jag hade överhuvudtaget inte köpt en häst som det var något problem med av något slag, varken svårriden eller mager eller med någon slags utslag/sår på benen. Jag vill ha en häst som fungerar och mår bra. En häst som jag kan rida och ha roligt tillsammans med. Det enda undantaget från detta är om jag redan kände hästen sedan en tid och visste att jag verkligen villa ha den.
 
Köper hellre en häst i underhull än för fet. Risk får fång och andra div. Problem. Men mager och oriden då skulle jag inte vara intresserad av köp. Är det riktigt illa hade jag nog anmält det i stället. Djur ska inte behöva svälta eller vara smällfeta.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 092
Hästmänniskan I början av månaden ställde jag ut min Islandshäst på lösdrift. Allt verkade vara frid och fröjd. Hon var lite tröttare i ridningen, men...
Svar
15
· Visningar
1 773
Senast: Korven
·
Anläggning Jag är i valet och kvalet att byta stallplats. Från ett stall med box till en annan anläggning med lösdrift. Hjälp mig med synpunkter...
Svar
15
· Visningar
2 185
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp