Från Hösilage till Hö

Cezzan

Trådstartare
Hästen som jag ska köpa har nu gått på Hösilage ett tag (åt vanligt hö förrut), och nu när vi får hem honom ska han börja käka hö igen.
Hur ska jag gå tillväga med inväjningen?

:banana: :banana: :banana: Åh va roligt att han gick igenom!!

Kör dit nån/några balar hö dit han är nu och be ägaren börja blanda, sedan kan det vara bra om ni tar hösilage från dem och blandar hos er. Fast det beror ju på vilken storlek det är på balen!

Egentligen ska det ta 2-3 veckor när man byter parti, men de flesta hästar reagerar inget. Dock så blir det ju större skillnad från hösilage till hö.. Lite magtarmbalans kan vara en god idé att ge, speciellt med flytten och allt. Men det beror på hur fort ni måste göra bytet som sagt..

Han kommer nog inte bli så glad på er, de flesta hästar föredrar klart hösilage framför hö. :D

han gick u.a på allt!!!
:bump:Han kommer trokigtvis på måndag redan, så vi hinner som inte köra dit hö först.
vi får ta och köpa lite hösilage av dem och ta med oss hem.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
422
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 000
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar