Från galopp till trav?!

L

LitenGnista

Hur gör ni för att sakta ner era hästar från galoppen till trav? Mitt korsningssto (u.vbl e.fbl/knabstrupp/fredriksborgare) börjar flängtrava när jag saktar ner, sen efter ett tag kan hon slappna av och trava i form. Tror de kan bero på att hon inte orkar samt inte vet?:confused: Hur gör jag rätt förhållningar? detta är samma häst som jag försöker omskola från westen till dressyr....
 
Sv: Från galopp till trav?!

Jag säger saktaaaaaa. Det brukar funka för det mesta. Annars tar jag en förhållning med tygeln. Har börjat galoppera mer på långa tyglar i paddocken nu och då lyssnar hon bättre.
 
Sv: Från galopp till trav?!

jag samlar och samlar och samlar och rättar sen på mej så faller hon i lugnt trav
 
Sv: Från galopp till trav?!

precis som tidigare talare säger, jobba ihop henne i galoppen så du får en lugn och kontrollerad galopp, och bryt sedan av till trav. orkar hon inte-tappar formen och "flänger iväg"- jobba bara ihop henne igen. och stärk genom att träna många fattnignar och avbrott.
 
Sv: Från galopp till trav?!

Tack för svaren, nu är det så att jag tyvärr inte har någon bana att rida :( på så de är mest ängar och skogen så det där med att samla ihop henne är verkligen ett jättejobb!! Jag vill ju inte bromsa ner henne med hjälp av tygeltagen bara men ofta så lyssnar hon inte på något annat! :confused: någon som har ett knep där? desutom har jag nu märkt att hon gärna "lägger" sig ner vid galopp i volt samt vrider sig utåt alltså galopperar i frånvänd galopp!!! Hur tusan lär man bort något sådant?! Jobbar som en tok med skänkel, tygeltag samt sits och röst men....aaah!!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 043
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 859
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 823
Senast: Smulu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp