Från ensilage till hö

N

nalle

Ska få hem en nsv travvalack på prov i helgen. Men han har ätit ensilage/hösilage och jag fodrar med hö, tror ni det går bra att byta grovfoder sådär plötsligt??

Sv: Från ensilage till hö

Hej!

Det bästa är om du kan få med lite grovfoder och blanda med ditt eget ett tag. Hästar har känsliga magar de små liven :D !

(Min unghäst har haft diare hela hösten sedan installningen. Varken Ultuna, SVA eller AnalyCen har hittat någon förklaring. Vi har tagit alla prover spm går att ta både på hästen, miljön och hans foder och vatten! Hittade ingenting! Alla veterinärer kliade sig i huvudet till "min pärla" till vet. (TACK Andreas) berättade sin teori. Byt grovfoder! En del hästar verkar inte "tåla" silage/hösilage. Vi har fodrat med mycket bra hösilage i många år och alldrig haft problem. Nu köpte vi hö och på den dåliga hästen bytte jag foder rakt av - direkt! (På vets. inrådan) och min häst slapp sin diaree på ett dygn.)

Med denna lilla historia menar jag att det är önskvärt att blanda foder men de klarar det ändå, ibland är det mycket svårt att ordna praktiskt. Ska du vara riktigt ordentlig ska du blanda grovfoder i ca 14 dagar (vilket få människor gör).

Kan du blanda grovfoder ett tyag är det dock bra. Jag tycker mig också ha märkt att hästar verkar ha svårare att klara av bytet från hö till silage, de verkar ha lättare att få problem då. Jag tror att det ska gå bra med din häst!

Lycka till med din nya häst. Nordisar är superhärliga hästar!

Mvh / Fia

snabba fodrbyten är aldrig bra (om det inte är medicinskt)
du kan få fula foderränder i hovarna, min inakodering för många år sedan fick det när hon gick från hösilage till hö för snabbt, och det tog lååång tid innan det växt bort. be att få med det han är van vid, så du kan blanda.!

Tror inte att jag kan få med silage och i så fall kommer mina shettisar, som aldrig ätit det, också äta av det och hur ska jag få hem så mkt silage så att det räcker i 14 dgr och skulle det bli mildväder så ruttnar det ju direkt.
Har bytt höleverantör några gånger vilket inneburit tvära grovfoderbyten (fast bara med hö) och det har alltid gått bra. Tror att det skulle vara värre om han bara ätit hö och sen plötsligt bytit till silage. Ja, vi får väl se vad som händer och sker.

När jag fick min foder häst så hade hon ätit silage och jag gav henne hö direkt. Hade inte tillgång till silage oh märkte dagen jag fick henne att hon åt det.

Det gick bra! Eller hon har ett jack i hoven (hovränderna) men det är absolut inget farligt och jag är inte ens säker på att det är pga det.

det är ju aldrig bra att byta foder så där deräkt. men förra sommaren så hade vi vanligt hö över så när hästarna kom in så fik dem börja med att äta hö i stället för ensilage.. och det gick bra!..

det ända som min häst reagerade på var att hon fick hota!, för hö är ju torrare än vanligt ensilage..

men ett förslag som du kan göra när du får hem hästen är att du blöter höt det blir ju dock inte samma sak!... men du kan ju alltid testa dig fram!=)..

Lycka till med hästen!

Jodå, från hösilage till hö går bra att byta. Däremot inte tvärtom.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
556
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 865
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
981
Foder & Strö Vår ena häst är lite fet så han har fått en betesreducerare. Han har uträknad foderstat och stod i vintras på 10kg av detta hösilage...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 988
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar