Från cooling till nervvrak!

L

**Lina**

Det har uppstått ett litet problem för mig och min häst. Hästen är ett 5-årigt sto som jag köpte i oktober -05. Då var hon världens lugnaste häst temperamentsmässigt. Hon kunde ju kolla till på saker ibland men det var allt. Hon kollade och gick sedan vidare... Och det här var en utav anledningarna till att jag köpte henne! :love:

Men nu den sista månaden har hon förvandlats till en arab! ;) Hon skyggar för allt hon kan komma på. Finns det inget att vara rädd för, jaa, då får vi väl leta upp ngt att vara rädd för. Ungefär så känns det. Jag kan inte ens nysa utan att hon gör helomvänding o ska hem. Bokstavligt talat. :mad:

Vad tror ni att förändringen kan bero på? Hon var knappt igångsatt när jag köpte henne så jag tänkte att hon kanske gör så här för att hon orkar mkt mer nu? Ett sätt att ta ut överskottsenergi? Eller om det är rent test för samtidigt har femårstrotsen i dressyrarbetet kommit som på beställning!

Några funderingar? :bow:

Sv: Från cooling till nervvrak!

Ett: Jag har aldrig sett en arab som bär sig åt på det sättet, däremot massor av halvblod.
Två vad får hon att äta och hur mycket motion och hagvistelse får hon?
Skulle tro att det hela beror på ett par olika saker du har själv nämnt två. För mycket energi och att hon testar dig. Sedan kan det här underliga vädret vi har haft i vinter också få vissa hästar att spöka till, kyla, vind och snö kan få många hästar att piggna till väldigt mycket. Även våren kan ge "spring feber = vår känslor" som sätter fart vissa individer.

När kraven på prestation ( allt nytt hon får lära sig nu, även om det är i ett lugnt och genomtänkt tempo ) stiger, kommer ju ofta ett behov av att regregera - gå tillbaka i utvecklingen - och att skygga för allt ute kan ju vara ett sätt att visa det på. -"Hjälp mig mamma, världen är otäck och farlig!"
Jag tror att hon kan behöva lite extra stöd av dig ett tag, sen kommer troligen det här beteendet att försvinna av sig själv när hon "kommer i kapp sig själv igen".

Kanske du skulle prova ( fast det gör du kanske redan ) långa promenader med henne då du går till fots och finns till hands framme hos henne? Hoppa och skutta lite, skoja med henne och försök få henne att leka lite med dig, fast inte så det blir farligt förstås, inte när hon redan skyggar... Sjung och prata, gå krångliga vägar genom skogen så hon får tänka på var hon sätter fötterna...
Ge henne ett område där hon får umgås med dig utan krav.

Hoppas det kan funka! Hon är ju så ung, så saker kan förändras - till det bättre - på kort tid.

Lycka till önskar Buschiq

Jag har provridit ett par araber, överpigga båda två. Den ena var dock mer än pigg. Det KRÖP i kroppen på den hela tiden. Brevlådor, soptunnor, brunnslock - allting var livsfarligt. Dock är det inte så jag trodde att araber var, så jag har väl bara träffat ett par som inte var rastypiska?

Jag har varit arabuppfödare med egen hingst och inte träffat en enda arab som burit sig åt på det viset, RÄTT HANTERADE. Det är nämnligen väldigt inteligenta hästar som genast känner av om människorna runt om kan luras. Det samma gäller för övrig även andra fullblod. I rätta händer är det mycket trygga hästar.

Jag har också en (blivande) fem-åring som är (var) helcool till 99%. De första gångerna vi var i ridhus t ex så lufsade han fram med ett gäsp. Inte mycket han reagerade på.
De två sista gångerna vi varit i ridhuset har han dock varit mer i luften än på marken, och tycker allt är livsfarligt. Verkligen livsfarligt.

Han hade också en period (knappt två veckor) där han protesterade mot allt, tramsade mkt, hoppade upp och ner, sprang för livet, vad som helst bara han slapp jobba. Det enda han tyckte var kul var att galoppera rakt fram blixtfort.

Detta förbryllar mig fortfarande, även om han kommit över trotsperioden till stora delar. Jag klurar på om det har med foderstaten att göra (ökade mängden), vädret, träningen, eller en humörsvängning. Inte blivit klokare ännu. Så jag har ingen lösning till dej, bara en liknande situation :D .

Det har blivit lite lugnare nu, men han är fortfarande lite småtittig (spec i ridhuset). Samarbetet funkar dock bättre.

På tal om araber - vi har en i stallet som är lugnet själv. Kan smälla en bomb bredvid honom och han blinkar inte ens.
I grannstallet står en annan arab. Står och står - hon flyger mest i luften, för ingenting. En bil som kör förbi hagen, någon som vinkar hej med handen, en katt som springer förbi, ett ormbunksblad i skogen.
Så det finns nog alla sorter :D .

Det är nog :devil: som poppat upp, brukar göra det för flera som 5 åringar när det är dax att bli vuxen och kraven har höjts....

brukar försöka lösa sånt genom att inta "gäsp attityd" åt det mesta de företar sig, dvs inte göra stor sak av det, då brukar de tröttna..... stannar hon och fånar sig också och vill inte gå fram? låt henne stå och glo tills hon får tråkigt - ta med en tidning i fickan :angel: de brukar lära sig illa kvickt att det blir skit tråkigt, och lägga av....

men hallååååå, kunnde varit jag som skrivit detta, sitter här och är deppig för att allt går så dåligt med min arab. Fast min är 8 år nu, allt har verkligen varit en dans på rosor sen jag köpte henne i maj, det har varit så enkelt med henne och jag har varit så förvånad över att hon aldrig testade mig. Tänkte att jag skulle låta henne vila över jul och nyår för att hon jobbat så bra och gått mycket hela tiden jag haft henne. Ställde av henne i 6 veckor och sen när jag skulle starta upp igen är ingenting sig likt, går i taket för allting, bilar människor hundar som skäller, snöhögar, jag allt faktiskt, fast inte alla dagar ibland är det riktigt okej att rida henne, men helt lugn kan jag aldrig vara. Jag vet med mig att det var helt fel att ställa av henne och det kommer jag aldrig att göra mer. När jag hanterar henne från marken och i stallet är hon precis som sitt gammla jag, så det är bara när vi rider som hon håller på så här. suck:cry:

*knapplån*

Angående mitt misslyckade "arabskämt" så ber jag om ursäkt. Uppenbarligen så var det ingen som förstod hur jag menade det så därför ursäktar jag mig och lovar att jag ska hålla inne med fördomarna from now on! :angel:

mackan skrev:
Det är nog :devil: som poppat upp, brukar göra det för flera som 5 åringar när det är dax att bli vuxen och kraven har höjts....

brukar försöka lösa sånt genom att inta "gäsp attityd" åt det mesta de företar sig, dvs inte göra stor sak av det, då brukar de tröttna..... stannar hon och fånar sig också och vill inte gå fram? låt henne stå och glo tills hon får tråkigt - ta med en tidning i fickan :angel: de brukar lära sig illa kvickt att det blir skit tråkigt, och lägga av....

Där slog du huvudet på spiken! :idea: Allt larv började med att hon stannade o kollade på allt o vägrade att gå fram. Sen har hon utvecklat det till att efter att ha kollat göra "zorro-vändningar" :mad: Jag har försökt att bara ignorera hennes "trams" men ska jag låta henne stå o titta hur länge hon vill? Jag har försökt att driva på henne typ "nej-stå-inte-här-o-larva-stilen" men det kanske är bättre att vänta ut henne? Jag tänkte bara att det skulle uppmuntra hennes beteende? Att hon lär sig att: om jag ser spöken så får jag stanna när jag vill? fast sen är ju frågan hur länge damen tycker att det är underhållande att stå still? :D

Tack för hjälpen, ska testa o se!

Hon går ute i stor hage från 9-18 ungefär. Hon rids 6 dagar i veckan och ett ungefärligt schema är:
Mån: 45 minuter skritt.
Tis: Vila.
Ons: 45-60 minuter dressyr i paddock.
Tors: 45-60 minuters uteritt.
Fre: 45-60 minuter dressyr i paddock.
Lör: 45-60 minuters uteritt.
Sön: Träning för instruktör ca 60 min. Varannan vecka hopp/dressyr.

Hon får fri tillgång på hö, skulle tro att hon får i sig ca 18 kg/dygn.
Hon får dessutom 1,5 kg havre och 1 l betfor.
Funderade också på om det kunde vara fodret men då är det ju konstigt att hon inte har reagerat innan eftersom hon har stått på samma foderstat i stort sett hela tiden...

**Lina** skrev:
Där slog du huvudet på spiken! :idea: Allt larv började med att hon stannade o kollade på allt o vägrade att gå fram. Sen har hon utvecklat det till att efter att ha kollat göra "zorro-vändningar" :mad: Jag har försökt att bara ignorera hennes "trams" men ska jag låta henne stå o titta hur länge hon vill? Jag har försökt att driva på henne typ "nej-stå-inte-här-o-larva-stilen" men det kanske är bättre att vänta ut henne? Jag tänkte bara att det skulle uppmuntra hennes beteende? Att hon lär sig att: om jag ser spöken så får jag stanna när jag vill? fast sen är ju frågan hur länge damen tycker att det är underhållande att stå still? :D

Tack för hjälpen, ska testa o se!

hehe - har varit med ngra gånger :angel:
zorro-vändningar :rofl: :rofl: :rofl:
nej men skämt å sidan: har inte varit med om att de uppfattat, stå stilla som att de vinner - det är framåt de inte vill i det läget... viktigt dock att du sätter ramarna, dvs vill hon stå still så är det still hon ska stå. inte backa, inte vända, men still är ok - tills hon bestämmer sig för att gå fram. de kommer ofta på snabbt att det är astråkigt som sagt.

du måste vara genuint inriktad på att det kan ta ett tag med stillastående - inte vara arg innombords eller på ngt sätt sprida otåligheten till hästen. du kan prova att driva på liiiite emellanåt, dvs testa med ett tryck - bjuder inte hästen framåt då så återgår du blixtsnabbt till samma regel - Ok, stå stilla, inte backa, inte vända. se till att hästen har koncentrationen kvar, dvs huvudet skall vara riktat framåt, inte stå och titta på annat, äta kvistar eller liknande - det ska vara TRÅKIGT.

skriv och berätta hur det går!
Mvh/Mackan

Senast ändrad:

mackan skrev:
hehe - har varit med ngra gånger :angel:
zorro-vändningar :rofl: :rofl: :rofl:
nej men skämt å sidan: har inte varit med om att de uppfattat, stå stilla som att de vinner - det är framåt de inte vill i det läget... viktigt dock att du sätter ramarna, dvs vill hon stå still så är det still hon ska stå. inte backa, inte vända, men still är ok - tills hon bestämmer sig för att gå fram. de kommer ofta på snabbt att det är astråkigt som sagt.

du måste vara genuint inriktad på att det kan ta ett tag med stillastående - inte vara arg innombords eller på ngt sätt sprida otåligheten till hästen. du kan prova att driva på liiiite emellanåt, dvs testa med ett tryck - bjuder inte hästen framåt då så återgår du blixtsnabbt till samma regel - Ok, stå stilla, inte backa, inte vända. se till att hästen har koncentrationen kvar, dvs huvudet skall vara riktat framåt, inte stå och titta på annat, äta kvistar eller liknande - det ska vara TRÅKIGT.

skriv och berätta hur det går!

Mvh/Mackan

Okej ska se om jag kan lyckas att tråka ut henne! :p Som sagt borde det nog fungera för hon brukar inte ha ro att stå still annars speciellt länge. Så om jag bara lyckas förmedla känslan "jaha, stå här då om du tycker det är roligt" så kan det mycket väl vara så att hon vill göra allt annat än att stå där. :D Lovar att återkomma efter en testomgång! Men imorrn ska vi ut o tävla så då får hon fasenimig inte stå still! :D

Liknande trådar

S
  • Låst
Hästmänniskan För snart en vecka sedan ringde en tjej till mig och frågade om hon kunde få hyra in sina två unghästar hos mig. Hon berättade att hon...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 799
Senast: mysko
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30