Från bete till boxvila...

Thera

Trådstartare
Jag fick ju hastigt och mindre lustigt ta min häst direkt från frodigt bete till boxvila, och har nu lite frågor som jag hoppas någon kan svara på.

Hästen i fråga har alltså gått på enbart bete fram till nu och varit kanonfin i hullet. Hon har bara skrittats så hon har inte fått något kraftfoder. Jag antar att jag inte bör börja med det nu heller utan att hon rimligtvis bör klara sig med grovfoder och mineraler.

Men hur mycket hö kan tänkas vara rimligt till normalbyggt varmblod? Vårt hösilage har inte kunnat öppnas ännu på grund av värmen här nere så jag fick väldigt akut hämta 20 balar hö i ett annat stall. Så det finns ingen analys, och jag kommer inte heller ha tid att få det under hennes boxvila, som i första hand är runt 10 dagar.

Just nu får hon runt 10-12 kilo per dygn, kan det vara lagom?

Och finns det något annat jag kan ge för att undvika magproblem? Veterinären sa nåt om olja, men vilken slags olja och hur mycket?

Hur är det att ge lite betfor, är det gynnsamt för magen?

Hoppas någon kan svara!

Sv: Från bete till boxvila...

det finns nåt som heter magtarm som är bra för magarna. finns att köpa på Granngården

Olja ser jag inte hur det skulle motverka magproblem, olja är dessutom ren energi och skulle jag inte ge. Om inte vet menade paraffinolja, det smörjer tarmarna, men det är troligaren hästen reagerar med diarre än förstoppning på foderbytet.

OM den reagerar! Jag har fått göra sådär ett antal ggr under årens lopp, aldrig några problem, nån har blivit lite lös i magen bara. Man kan ge någon form av magtarmbalans dock för att motverka, det finns flera sorter med olika verksamt ämne. Kraffts MagTarm är hyfsat bra men dyr, men ffa LUKTAR den päckel och smakar päckel. Så jag anv i sådana där fall Protects bakteriebalans, och i värre fall med redan störd mage använder jag ProEquo.

Genom att plocka gräs och lägga in gör du övergången lite lindrigare, samma sak om den får stå i boxhage på gräs del av dag.

Ang hur mycket hö så gyllene regel för hästar på boxvila är: Ju mer dessto bättre. Äta = sysselsättning. Så ge henne så mycket hon vill ha, dvs fri tillgång.

Betfor är okej om man inte har något emot socker (som vissa människor har). Jag brukar ge betfor eller lucern (uppblött) till boxvilehästar, för de ska ha något att tugga på, och så är det bra att blanda ev mediciner eller magtarmbalans i. Så ge den lite betfor om du vill, men ta bort det om den reagerar minsta i magen (betfor är lösande). Eller så ger du lucern istället direkt, uppblött.

Prova att inte lägga på kraftfoder tills du ser var hullet tar vägen, och om du måste lägga på något så är jag där med mitt lucern igen. Eftersom du har oanalyserat hö så skulle just lucern vara det första jag la på om jag måste lägga på något 'kraftfoder'

Senast ändrad:

Tack för ditt svar, känner mig lite lugnare nu..

Damen mår fint än så länge, fast hon vill ut.. Helst hade jag önskat att hon hade haft en vanlig 9-kvadratsbox så hon stod still. Nu tar hon sina rundor på sina 25 kvadrat, vilket kanske inte är det optimala.. Verkar dock hyfsat lugn, mest sur på mig, liksom "ta ut mig nån gång då!"

oljan motverkar att dom får kolik vilken kan vara ett problem vid boxvila. iaf enligt min vet.

Jo, jag tror det var nåt sånt..

Nu ger jag 1/2 dl olja + lite betfor och mineraler till kvällsmat. Än så länge funkar allt bra!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
520
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 320
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 415
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar