Från B till BE, med samma transport?

Ms_Antrop

Trådstartare
Nu får ni dumförklara mig:p, det här kanske är helt självklart egentligen, men... Jag fattar det här med vikterna och vad man får dra på b-kort och hur det funkar, men:
Om vi har en transport med totalvikt 1400, och jag har b-kort och får dra 1440 med min bil (1600 på BE), och min mamma har en bil som får dra 2000 på BE (1440 på B). Om hon tar BE-kort, finns det nån möjlighet då att hon får dra 2 hästar i samma transport, den som väger 1400 alltså?

Hon funderar på att ta BE, så att vi kan åka med båda hästarna samtidigt om vi skulle vilja, men isf får vi låna nån annan transport dom gångerna... Om det nu inte funkar att göra så som jag frågade om ovan...

Jag vet ju att om man kör med en för tung transport så är det olovlig körning, och om man lastar för tungt så är det också olovlig körning. Men jag har hört att då ska man lasta tyngre än vad transporten "är byggd för", oavsett vad den har för typad totalvikt alltså, alla transporter har ju en maxvikt dom kan vara typade för, sen kan dom ju vara nertypade. Så om man håller sig inom den vikten så får man "bara" böter om man skulle bli stoppad av polisen. Stämmer detta?:angel:
 
Sv: Från B till BE, med samma transport?

Hur mycket får ni lasta i släpet enligt regbeviset? dvs maxlasten.

Det är mycket dumt att planera olaglig körning.

Reglerna kring BE tycker jag är enkla.

Du får inte lasta mer i transporten än vad det står på pappret att du får.
Transportens totala vikt med last, får inte överstiga vad bilen får dra enligt pappret.

Att lasta eller dra mer än vad fordonet är byggt för är ren idioti, man utsätter sig, hästen och medtrafikanterna för fara.
 
Sv: Från B till BE, med samma transport?

Men hallå, det var ju det jag skrev? Att om man kollar vad transporten är byggd för att dra egentligen, inte vad den är typad för att dra för dagen. Det finns ju transporter som är typade för 1400 (t.ex), men som går att typa upp till 1990 - 2000 (t.ex). Då är ju transporten byggd för att ta mer vikt än den är typad för.
 
Sv: Från B till BE, med samma transport?

Eller är det så att det inte funkar för att kulhandsken (det är väll den man ändrar på om man typar om en transport, eller? :confused:) är för en viss vikt, och den är den som inte tar en större vikt?
 
Sv: Från B till BE, med samma transport?

Ni kanske kan typa upp er transport - kolla med närmsta återförsäljare hur det görs och om det går. Är den typat till 1400 så har den förmodligen en t e x handske som inte är gjord för mer än 1400, så jag skulle iaf inte köra 2 i den utan att typa upp.

MEN om ni typar upp transporten kommer du ju inte få köra den med ditt B-kort, då kommer den bara att kunna dras med din mammas BE-kort.

BE är alltid skönt att ha - då finns iaf möjligheten att dra två hästar med rätt fordon, man blir mindre låst sas, så det är väl bara att köra på och ta kortet, tycker jag.

Sen är det väl bara att bestämma vad som är bäst att göra för er, typa upp er befintliga transport eller låna när ni skall köra två hästar. Det avgör ni ju själva vad som fungerar bäst för er.

//C:)
 
Sv: Från B till BE, med samma transport?

Du får ju inte lasta mer än 1400 om den är typad för det, även om du kan typa upp transporten. Gör du det kör du olagligt.


Men jag har hört att då ska man lasta tyngre än vad transporten "är byggd för", oavsett vad den har för typad totalvikt alltså, alla transporter har ju en maxvikt dom kan vara typade för, sen kan dom ju vara nertypade. Så om man håller sig inom den vikten så får man "bara" böter om man skulle bli stoppad av polisen. Stämmer detta? :angel:

??
I mina ögon ser det ut som att du kan tänka dig att köra olagligt.
 
Sv: Från B till BE, med samma transport?

Lastar du för tungt i släpet blir det böter, alltså inget indraget körkort.
Kolla om du kan typa upp släpet för att vara på den säkra sidan.
 
Sv: Från B till BE, med samma transport?

Vissa släp går att typa upp, andra inte. Det lättaste är att vända sig till ÅF för att kontrollera om det går att väga upp släpet.

Det kan vara så att bromsarna eller konstruktionen är för klen, att den inte helt enkelt inte kan ta mer vikt. Sedan har det gjorts en ändring vilket gör att vissa släp inte längre går att väga upp och ner som tidigare.

Därför; kontakta ÅF för släpmärket och hör med dem. Bilprovningen kräver sedan vissa intyg som just ÅF utfärdar, om det blir aktuellt att väga upp släpet för att få lasta mer.
 
Sv: Från B till BE, med samma transport?

Du ska inte lasta mer i släpet än vad som anges i registreringsbeviset!

Vet att många köper släpmodeller som kan fås med hög totalvikt, men kör med B-kort och väljer en låg totalvikt, kör med överlass "för att släpet är ju byggt för att klara 1200 kg last".

MEN, eftersom man inte får sätta en omotiverat låg totalvikt på släpet så måste ofta något i konstruktionen försvagas innan det registreringsbesiktigas, t.ex bromsar, kulhandske och/eller däck.

Så det är inte alls säkert att just DITT exemplar, med en lågt satt totalvikt, klarar en hög lastvikt.
 
Sv: Från B till BE, med samma transport?

Ah okej, då är jag med :idea: Tack för svaren allihopa!

...och Moonstruck: Nej, jag tänker inte köra olagligt, jag frågade bara hur det var egentligen. Det är en viss skillnad på att fråga och att planera ;)
 
Sv: Från B till BE, med samma transport?

En transport som är byggd för 2000kg men är typad 1400kg har man gjort en "försämring" på för att få sänka vikten så även om den är byggd för 2000kg från början så är den inte gjord att köra så mycket i när den är nertypad.
 
Sv: Från B till BE, med samma transport?

En annan variant är att man redan från fabrik valt att typa ner en transport som normalt tar t ex 2500 kg. Det kan innebära att det använt en klenare axel. Detta gjordes på ett nytt släp vi löste ut. Det innebär att man aldrig kan väga om det. I det fallet inte ens nedåt.
 
Sv: Från B till BE, med samma transport?

Om transporten enbart får lasta upp till 1400kg (totalvikt) så är det enbart det ni får dra oavsett kort!

Däremot om ni har ett släp som får lasta upp till 2000kg (1990 är ganska vanligt att man typar upp till för att slippa dyrare försäkring). Så får ni antagligen in två pållar i det släpet och får dra det.

Det är BRUTTO-vikten som räknas med BE-kort, dvs släpets egenvikt+lastvikten.
På B-kort är det mer som spelar in. Då får inte bilens totalvikt + släpets totalvikt väga mer än 3500kg tillsammans. Dessutom måste släpets totalvikt vara mindre än bilens tjänstevikt(egenvikt).


Men nej, om släpets totalvikt är 1400kg får man inte dra mer än det på vilket kort man än har.
 
Sv: Från B till BE, med samma transport?

Men vänta nu, du har en totalvikt på släpet på 1400kg. Men vad är då lastvikten?
Även om du har E-kort så har ju släpen en max-last som du får stuva in. På ett 1400-släp brukar lastvikten ligga på runt 600-700kilo.
Det är två vääääldigt små hästar, inte två fullstora halvblod.
Men du kanske ska köra två ponnyer, vad vet jag.

Sen å andra sidan, blir du stoppad av konstapel Bom så måste de väga släpet eller veta nåt om hästar för att veta att du kör med överlast. Dock.
 
Sv: Från B till BE, med samma transport?

En transport som är byggd för 2000kg men är typad 1400kg har man gjort en "försämring" på för att få sänka vikten så även om den är byggd för 2000kg från början så är den inte gjord att köra så mycket i när den är nertypad.

Inte alltid. Mitt släp var ej inregistrerat vid köp, så ÅF registrerade in det på önskad totalvikt utan att göra några försämringar. Vi visste redan då att vi skulle typa tillbaka det till ursprunglig vikt om ett par år. Nu har 2 år gått, och det ska typas upp senare i sommar. ÅF kommer då byta till en annan (sämre!) broms, reg.besiktiga om det, för att sedan byta tillbaka till den ursprungliga bromsen som suttit på hela tiden. Men jag gissar att detta funkar så eftersom vi bestämde vikt innan det blivit inregistrerat, annars måste man nog göra en förändring/försämring som du skriver...
 
Sv: Från B till BE, med samma transport?

En transport som är byggd för 2000kg men är typad 1400kg har man gjort en "försämring" på för att få sänka vikten så även om den är byggd för 2000kg från början så är den inte gjord att köra så mycket i när den är nertypad.


vad för typ av försämring skulle man ha gjort då? Har man inte bara nallat på lastvikten?
 
Sv: Från B till BE, med samma transport?

Om du läser tråden så ser du bromsar, kulhandske, axlar och däck som exempel på detaljer som kan försvagas för att få en lägre totalvikt godkänd. ;)
 
Sv: Från B till BE, med samma transport?

Vi har vägt upp ett släp som hade för lite lastvikt när vi köpte det. I det fallet fick vi byta handske och däck. Som exempel.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ska byta bil och fundersr på en Tesla Y. Men osäker om det kommer funka med släpet.. Släpet har totalvikt på 1700, så max med last...
Svar
3
· Visningar
893
Senast: MissFideli
·
Hästmänniskan Okunnig och lätt neurotisk fundering från mig, hoppas någon vill svara ändå 😅 Jag har en v40 CC (nyare lite mindre modellen) som jag...
2
Svar
28
· Visningar
3 721
Senast: Roheryn
·
Äldre Vi ska under veckans frakta hem ganska mycket tunga saker på släpkärra. Såklart tänkte vi försöka hålla oss till de angivna vikterna för...
2
Svar
24
· Visningar
6 006
Utrustning kravspec: få dra minst 1300kg på B-kort, gärna vara så "bra" dragbil som möjligt överlag och allrahelst få dra ytterligare tyngre på...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
14 984
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp