Från ängel till monster

S

sippsa

Jag har ett ministo, 4år. när jag köpte henne för några veckor sedan verkade hon vara hur go och snäll som helst.:d Hon skulle bara gosa och leka. Helt underbar. :banana:

Men häromdagen hade jag med mig min 8 åriga syster ut till hagen. Stoet blir då helt galen och sätter efter 8åringen i fullgalop.:confused: Igen halvdan galopp utan riktigt fort. (Syrran klarade sig genom att släga sig över grinden.) Hon var fortfarande tjurig så fort någon kom i närheten. Bakåtstrukna öron och hot. Nu har det gått 3 dagar och men får fortfarande inte gosa med henne. Vad kan man göra?? Hon har sitt 3 månader gamla föl och fölets pappa i hagen. Snälla hjälp mig. Det skulle ju kunna vara livsfarligt. Det finns mycket barn på gården och ibland får de för sig att gå in till hästarna utan att jag är med. Det är så jag vill ha det men hur ska man kunna lita på mamman när hon gör så.

Sv: Från ängel till monster

Troligtvis vaktar hon bara fölet, men det låter ändå konstigt, de brukar inte vara så överbeskyddande.. vissa ston är väl sånna..
hm.. försök närma dej på långt avstånd till och börja med att hon vänjer sig med att någon tittar och närmar sig dem.

Elin

Kan ju vara så att hon vaktar fölet men det låter konstigt om hon börjat med det nu då fölet ändå är nån månad gammal. Har du kollat upp så hon inte har ont nånstanns?

arabia skrev:
Kan ju vara så att hon vaktar fölet men det låter konstigt om hon börjat med det nu då fölet ändå är nån månad gammal. Har du kollat upp så hon inte har ont nånstanns?

Veterinären lyckades göra en besikting på henne (inför köpet) och den visade ingenting. Jag pratade med förra ägaren och de sa att hon brukade få godis varje gång någon kom till henne i hagen. De vissste att det var lite dumt men hon är så söt, vilket jag håller med om. troligtvis försöker hon tjura till sig godis.

Hur får man henne att fatta att man måste jobba lite för att få godis?

Hon såg kanske iten dig som ett hot emot fölet, men det kanske hon gjorde när barnet kom in i hagen. :crazy: Tyvärr så har jag nog inga förslag att ge emot det bettendet, men det är nog bäst att ni tar ett ordentligt prat med barnen så de ej går i i hagen utan en vuxen. :p

Ellinor * skrev:
Hon såg kanske iten dig som ett hot emot fölet, men det kanske hon gjorde när barnet kom in i hagen. :crazy: Tyvärr så har jag nog inga förslag att ge emot det bettendet, men det är nog bäst att ni tar ett ordentligt prat med barnen så de ej går i i hagen utan en vuxen. :p
Det har jag redan gjort men de förstår inte att det är farligt. Hon som blev jagad jar blivit biten innan, dock inte av någon av våra hästar. Trots ett rejält marke blev hon inte det minsta rädd snarare tävrt om. Men de har hållt sig bort ett tag nu i alla fall.

:) Känns lite typsikt barn på något sätt. Och de går ju inte binda fast heller. :p

jag kan meddela att stoet har, med mycket kärlek, förvandlats till en underbar och lätt lärd liten tjej. Det är inte samma häst längre. Hon är helt cool i så gott som alla situationer.

vad kul!! hoppas hon fortsätter med det, hur gjorde du?

Först och främst förbjöd jag de andra vara med henne. Sedan försökte jag jobba upp hennes självförtroende genom kärlek och enkla uppgifter. Hon lugnade sig ganska snabbt men var oberäknelig, fick för sig saker ibland och var jättesnäll ibland. Hon har inte blivit helt lugn förren jag började arbeta på körningen med henne. Det gjorde susen för henne.

alltid roligt för dom att få lite att tänka på, vad skönt att det gick bra:)

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 014
Senast: Efwa
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·
C
Träning Har nu haft ett 3 åriga sto sen nov/dec och det har tagit tid att komma dit vi är nu. När man är där varje dag kanske det är svårt att...
Svar
1
· Visningar
861
Senast: CarolineNSV
·
Z
Träning Känns som om jag inte når fram till honom! Han är nu åtta månader och har blivit betydligt jobbigare, vi har fått börja om med nästan...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 783
Senast: zillax89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar