Från 5 till 3 gångare

Ja, det skulle nog vara att spara både länge och väl.. Jag känner lite som Teilani, de sora känns burdusa? Men tänker mej att det MÅSTE ju finnas "normala" stora bruna också? ;)
Skulle sakna tölten, men o andra sidan kunde det vara skönt att inte hela tiden fundera på att om galoppen är passaktig, tölten travtaktig, skritten konstig..:D

Ja, det skulle nog vara att spara både länge och väl.. Jag känner lite som Teilani, de sora känns burdusa? Men tänker mej att det MÅSTE ju finnas "normala" stora bruna också? ;)
Skulle sakna tölten, men o andra sidan kunde det vara skönt att inte hela tiden fundera på att om galoppen är passaktig, tölten travtaktig, skritten konstig..:D

Jag har haft flera "stora bruna" dock av travarmodell :p, de har bra lynne tycker jag. Arbetsvilliga, pigga, lyhörda, uthålliga och väldigt hanterade. Men där slipper man inte fundera på gångarterna, de kan också vara tölt-aktigt, fyrtaktig trav och konstiggalopp;)

Nu har jag en ponny och en islänning. Kan ibland komma på mig med att sakna sitta ner i bekväm tölt när jag och ponnyn är ute på joggingtur med mycke trav. Dock har ponnyn en så mycket härligare galopp och andra förutsättningar för bärighet.

Så vill man inte satsa på en speciell gren, skulle jag leta efter en individ som passar in på hur du vill att en häst ska va och så blir det den ras den råkar vara :)

Jag har haft flera "stora bruna" dock av travarmodell :p, de har bra lynne tycker jag. Arbetsvilliga, pigga, lyhörda, uthålliga och väldigt hanterade. Men där slipper man inte fundera på gångarterna, de kan också vara tölt-aktigt, fyrtaktig trav och konstiggalopp;)

Nu har jag en ponny och en islänning. Kan ibland komma på mig med att sakna sitta ner i bekväm tölt när jag och ponnyn är ute på joggingtur med mycke trav. Dock har ponnyn en så mycket härligare galopp och andra förutsättningar för bärighet.

Så vill man inte satsa på en speciell gren, skulle jag leta efter en individ som passar in på hur du vill att en häst ska va och så blir det den ras den råkar vara :)

Travhästar är fantastiskt trevliga att hantera tycker jag. Islandshästar och varmblodiga travare är mina favoriter. Även spanska hästa är ofta "hövliga" och lyhörda att hantera. Negativa erfarenheter har jag av hästar av "halvblodstyp". Har i större utsträckning träffat på buffliga, ohyfsade hästar där. Oftare sparkbenägna, oftare "bralliga" i ridningen. Har haft några egna samt arbetat på stuteri och ett dressyrstall.

Jag undrar vad det beror på, jag skulle gissa att det inte enbart är rasbundet utan det handlar om uppväxt, hantering från start, hästhållning osv i stor utsträckning.

Jag håller med om vad vissa säger om att islänningarna talar ett annat språk. Jag red islänning i 2,5 år, men tyvärr talar de inte till mig. Men om de gör det för dig TS, så är det nog det man kan sakna mer än t.ex. gångarter. :)

Travhästar är fantastiskt trevliga att hantera tycker jag. Islandshästar och varmblodiga travare är mina favoriter. Även spanska hästa är ofta "hövliga" och lyhörda att hantera. Negativa erfarenheter har jag av hästar av "halvblodstyp". Har i större utsträckning träffat på buffliga, ohyfsade hästar där. Oftare sparkbenägna, oftare "bralliga" i ridningen. Har haft några egna samt arbetat på stuteri och ett dressyrstall.

Jag undrar vad det beror på, jag skulle gissa att det inte enbart är rasbundet utan det handlar om uppväxt, hantering från start, hästhållning osv i stor utsträckning.
Åh, här har du en till travar-fantast. :love:
Dom jag träffat/haft har varit underbara i framförallt hanteringen.

Det går ju fint att ta sig runt med tåg i stora delar av landet, och jag kan tänka mig att en hel del säljare kan tänka sig att hämta en spekulant vid tåget. Jag tror att jag tipsat om detta förut, men det kan ju vara intressant att boka in sig på provridningar på en gård där det finns flera hästar till salu.

Som sagt, det kostar ju ungefär lika mycket i drift oavsett om du har en islandshäst eller en annan hästras, själva inköpet är ju en väldigt liten del. Så satsa på drömhästen! Jag vet inte vad det kostar hos dig att ha häst, men i Sverige har jag räknat med ca 3000kr/månaden i snitt på billigare stall och upp till ca 4500kr (med lite mer service).

Om du räknar realistiskt på vad det skulle kosta dig inklusive allt kring hästen (reskostnader till och från stallet, vaccination, hovslagare, utrustning mm) och provar i ett års tid att sätta undan minst den summan var månad så får du både ett hum om ifall du har råd att ha häst och en uppsparad buffert på minst 36-54.000kr. Om du sparar det i ett halvår så har du alltså 18-27000kr som du kan använda i höst på hästjakten och som en del av hästköpet. (3 mpn= 9-13.500kr). Det behöver inte ta en evighet att spara ihop pengarna alltså.

Som någon skrev "Har man råd att HA häst, så har man råd att spara ihop till en".

Apropå inköpskostnaden så kan det kännas billigare att köpa en häst för 20 än för 40, men man kan få en väldigt mycket bättre häst för 40.000kr. Så bättre att spara ett par månader till! 20.000kr till låter mycket, men i den allmänna förlustaffär som det totalt sett är att ha häst så är det verkligen en struntsumma! Och det är värt att lägga ut lite mer på hästen i fråga! Det är en svindyr hobby, och det är viktigt att man har en häst som man tycker är kul att rida. :-)

Alltså nu har jag ju världens tur, och har hästen jag redan har (islänning) så sk*tbilligt så det inte är sant.
Men jaa.. Jag har tänkt även så att jag är i den åldern att jag inte längre vill ta föl efter min häst.. jag är över 50 när den väl skall ridas in.. men o andra sidan är jag just i den åldern, att om jag nu satsar på en lite yngre(inte helt ung) ordentlig häst, så skulle den , om den hålls frisk kunna vara hästen jag sedan har tills jag är så stel att jag inte längre slipper upp i sadeln ;) ( och DÅ är det ju en fördel med en lite lägre :D )

Har någon bytt bort islänning mot vanlig 3 gångs häst.. Hur var det?
Saknar man tölten? Funderar på att köpa en 3 gångshäst till följande.. Mycket pga priserna här i Finland. Men jag är rädd för att jag skulle känna att något fattas...

Du, jag ville också ha en islandshäst, men pga prisen blev det som det blev, och jag är supernöjd! Alltså, det blev ingen islandshäst utan en töltande travare. Så vitt jag vet var det bara jag som höll på med töltridning med travare då jag ännu bodde där. Märren min töltsattes med hjälp av en klasskompis som tävlat som junior i finska landslaget, vi hade halva traktens islandsfolk där den dagen, de skulle minsann ta mig ner på jordem :D Det var bara det att hästen min visade ren fyrtaktig tölt :devil: Nu har hon allt mellan samlad till ökad tölt, pass finns också någonstans, men det kommer kanske senare. För ett år sedan packade jag ihop mina saker och två hästar och flyttade till Sverige, här har nu under våren startats en förening för gångartshästar som inte är islänningar. Travaren har absolut inte likadan tölt som den moderna islandshästen, mer som den äldre, typ Sesselja frá Heimi som var i finska eliten för 10 år sedan (hennes ryttare är min gamla klasskompis som sedan hjälpte med travaren). Så du, vill du ha tölt, men inte har råd med islänning, kolla efter travare med pass i sig, eller ja, en kompis till mig i Finland har en ridtravare som har väldigt stark trav, men tölta, det kan den hästen absolut göra bara man vet hur man ska göra!:banana:

En finnhäst skulle kunna funka, men dom är ganska ofta buffliga och starka. Åtminstone de jag har stött på.
En estlänning funderar jag på, den rasen intresserar mej. Men sen är jag rädd för att den är så lika islänningen , att det känns som om tölten fattas ändå :(

Ja, min adnra är en estnisk häst, de är lika men endå olika islandshästen (har haft mina hästar på ett islandsstall innan flytten till Sverige). De har lite samma typ "huvud" som islandshästar, alltså starka och mycket häst i små paket. Var till Estland och red med SEHY en gång på hästarna hos Martin Kivisoo, härliga hästar! Den gången var det en kvinna med som precis hade bytt från islandshäst till estnisk, för att hon gillade estens trav mer än islänningens. Hon var av den åsikten att de estniska påminde mycket om islänningarna :o

Du, jag ville också ha en islandshäst, men pga prisen blev det som det blev, och jag är supernöjd! Alltså, det blev ingen islandshäst utan en töltande travare. Så vitt jag vet var det bara jag som höll på med töltridning med travare då jag ännu bodde där. Märren min töltsattes med hjälp av en klasskompis som tävlat som junior i finska landslaget, vi hade halva traktens islandsfolk där den dagen, de skulle minsann ta mig ner på jordem :D Det var bara det att hästen min visade ren fyrtaktig tölt :devil: Nu har hon allt mellan samlad till ökad tölt, pass finns också någonstans, men det kommer kanske senare. För ett år sedan packade jag ihop mina saker och två hästar och flyttade till Sverige, här har nu under våren startats en förening för gångartshästar som inte är islänningar. Travaren har absolut inte likadan tölt som den moderna islandshästen, mer som den äldre, typ Sesselja frá Heimi som var i finska eliten för 10 år sedan (hennes ryttare är min gamla klasskompis som sedan hjälpte med travaren). Så du, vill du ha tölt, men inte har råd med islänning, kolla efter travare med pass i sig, eller ja, en kompis till mig i Finland har en ridtravare som har väldigt stark trav, men tölta, det kan den hästen absolut göra bara man vet hur man ska göra!:banana:

@Lella
Vink, vink från en som ridit Sesselja massor och även tävlat henne, Innan Johanna ägde henne.
Jag äger också hennes avkomma Tindra (e: Mökkur).

sesseljatoltmindre.jpg

Sess och jag 1999

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
337
Senast: Cactus
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 695
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
578
Senast: WildHorse
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
579
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama