Du, jag ville också ha en islandshäst, men pga prisen blev det som det blev, och jag är supernöjd! Alltså, det blev ingen islandshäst utan en töltande travare. Så vitt jag vet var det bara jag som höll på med töltridning med travare då jag ännu bodde där. Märren min töltsattes med hjälp av en klasskompis som tävlat som junior i finska landslaget, vi hade halva traktens islandsfolk där den dagen, de skulle minsann ta mig ner på jordem
Det var bara det att hästen min visade ren fyrtaktig tölt
Nu har hon allt mellan samlad till ökad tölt, pass finns också någonstans, men det kommer kanske senare. För ett år sedan packade jag ihop mina saker och två hästar och flyttade till Sverige, här har nu under våren startats en förening för gångartshästar som inte är islänningar. Travaren har absolut inte likadan tölt som den moderna islandshästen, mer som den äldre, typ Sesselja frá Heimi som var i finska eliten för 10 år sedan (hennes ryttare är min gamla klasskompis som sedan hjälpte med travaren). Så du, vill du ha tölt, men inte har råd med islänning, kolla efter travare med pass i sig, eller ja, en kompis till mig i Finland har en ridtravare som har väldigt stark trav, men tölta, det kan den hästen absolut göra bara man vet hur man ska göra!