Från 5 till 3 gångare

videnlis

Trådstartare
Har någon bytt bort islänning mot vanlig 3 gångs häst.. Hur var det?
Saknar man tölten? Funderar på att köpa en 3 gångshäst till följande.. Mycket pga priserna här i Finland. Men jag är rädd för att jag skulle känna att något fattas...

Det beror ju helt på vad du är intresserad av. Jag hade 3-gångare ett tag, och saknade egentligen inte islandshästarna speciellt mycket. Jag kunde göra det jag ville med 3-gångaren :)
Nu har jag islandshästar igen och trivs bra med det, men jag skulle nog klara mig utan problem med 3-gångare nu också. Det har bara råkat bli 4- och 5-gångare nu.

Saknar man tölten? Funderar på att köpa en 3 gångshäst till följande.. Mycket pga priserna här i Finland. Men jag är rädd för att jag skulle känna att något fattas...
Med tanke på att inköpspriset är en mycket liten del av kostnaderna att hålla häst så länge man håller sig i normala prisklasser så köp den typ av häst du vill ha. Spara uppstallningskostnaderna i några månader och du bör ha fått ihop till prisskillnaden, hästen kan du köpa i Sverige om priserna är för höga i Finland.

En del finländare köper Islandshäst i Sverige och sen exportera till Finland, kostar inte så hemskt mycket. Kan ju vara ett alt.

Jag gick från islandshäst till dressyrhästar. Bytte tillbaka igen. Det var helt klart något annat, kanske inte just tölten jag saknade men något. Det beror helt på vad du är intresserad av. Jag vill träna och tävla, islandshäst. Men skulle jag bara vara ute efter mysiga skogsrundor skulle jag kunna ha en tregångare.

Jag har väl aldrig egentligen bytt men hade raser av 3 gångare förr
Köpte min nuvarande isis och h rider jag precis som jag gjorde på mina andra raser inge skillnad alls.. då menar jag verkligen att jag rider precis lika=)
Visst kn hon tölta men de glömmer jag faktiskt bort emellanåt och d kan gå månader innan jag töltar vi rider mest dressyr och kör.
Jag gillar utseendet och rasen och vill inte byta... en gillar inte den klassisa islandshäststilen/ridningn och inte heller gillar ja sättet man tävlar rasen och har inte samma åsikt i mkt när det gäller de islänska ryttarna och reglerna för att få tävla.
Utan anser mig mer vara en storhästryttare och det är där mina åsikter och tankatillhör.

Så jag hr fått de bästa anser jag.. jag har en 4 gångare i en storhästformat=)

Jag skulle klara mig utan tölten inge problem.. nästa häst ska bli en nordis=)

Ja, det är många som kommer till Sverige efter häst. Men det är inte helt lätt det heller. Man skall helst ha minst några att komma och titta på. Sen ska man ju komma över också. Ska man flyga skall man hyra bil, tar man båten kan man ju ha bilen med, men det är inte direkt jättebilligt det heller..

Islandshästen har något som inte de andra rasrna har. Dessutom har jag lite dålig rygg. Min rygg håller inte för jättesteg.

Invecklat, krångligt...
Men ska väl lösa sej på nåt vis. :)

Jag har haft både 3- och 5-gångare. Saknade inte tölten på min förra 3-gångare, och min nuvarande 5-gångare rids oftast som 3-gångare då han blir riden av dressyrryttare utan erfarenhet av islandshästar. :)

Nästa häst kommer definitivt bli en 3-gångare, är väldigt sugen på en lusitano! :)

En finnhäst (eller kallblodstravare) av mindre modell kan absolut passa den som kommer ifrån islandshäst och vill prova på 3-gångare. :) Klart man saknar tölten och passen men ridning är ju så mycket mer än gångartsträning även om man har islandshäst, så är du nyfiken ska du väl prova! Jag har ridit andra hästar parallellt med islandshästar i hela mitt liv men har haft perioder då jag enbart ridit halvblod, kallblod m.fl. och så har jag haft perioder då jag enbart ridit islandshäst. Jag tycker personligen att det alltid bjuds på ridupplevelser oavsett vilka typer av hästar jag rider på. :)

Köpte min nuvarande isis och h rider jag precis som jag gjorde på mina andra raser inge skillnad alls.. då menar jag verkligen att jag rider precis lika=)
Visst kn hon tölta men de glömmer jag faktiskt bort emellanåt och d kan gå månader innan jag töltar vi rider mest dressyr och kör.
Jag gillar utseendet och rasen och vill inte byta... en gillar inte den klassisa islandshäststilen/ridningn och inte heller gillar ja sättet man tävlar rasen och har inte samma åsikt i mkt när det gäller de islänska ryttarna och reglerna för att få tävla.
Utan anser mig mer vara en storhästryttare och det är där mina åsikter och tankatillhör.

Varför köpte du en islandshäst då?

Utav ren nyfikenhet.
Vad är det du inte gillar med "islandshäststilen" och "sättet att tävla dem"?
Och "regler för att få tävla", vad syftar du på då?

Jag är själv, i grund och botten ponny och storhäst ryttare och i ärlighetens namn så blev jag rent utsagt chockad över hur okomplicerat allt kändes/är när det kommer till tävling i jämförelse med hur det fungerar i "3 gångs sporten" när jag själv valde att gå över till Islandshäst.
Jag menar inte att trampa dig på tårna utan jag blir snopen och nyfiken i och med att jag inte alls känner igen mig i det du skriver.

Varför köpte du en islandshäst då?
Säger hon ju till och med i sitt inlägg; "Jag gillar utseendet och rasen och vill inte byta..."

Varför får hon inte gilla sin islänning och rida som hon vill även om hon inte håller med hur man rider islänning "klassiskt" på tävling och så?

Säger hon ju till och med i sitt inlägg; "Jag gillar utseendet och rasen och vill inte byta..."

Varför får hon inte gilla sin islänning och rida som hon vill även om hon inte håller med hur man rider islänning "klassiskt" på tävling och så?
Mestadels för att hon ända sedan första inlägget på det här forumet visar att hon drundar hela sin upplevelse av andra islandshästryttare på fördomar om att vi inte kan rida dressyr, att vi bara flängrider att vi inte tar hand om våra hästar osv osv

Hon får rida sin häst precis som hon vill, det hon inte kan göra utan att få reaktioner är att, som hon alltid gör, snacka ned islandshästar, andra ryttare och sporten. Ständigt. I VARENDA jävla inlägg. Det bara osar av okunskap och någons slags.. Bitterhet? Nielaa har en bild av islandshästar och ridning som inte stämmer med verkligheten. Hon har gjort det till sin verklighet och det är så tröttsamt att se henne skriva om den, om och om igen.

Hon får rida sin häst precis som hon vill, det hon inte kan göra utan att få reaktioner är att, som hon alltid gör, snacka ned islandshästar, andra ryttare och sporten. Ständigt. I VARENDA jävla inlägg. Det bara osar av okunskap och någons slags.. Bitterhet? Nielaa har en bild av islandshästar och ridning som inte stämmer med verkligheten. Hon har gjort det till sin verklighet och det är så tröttsamt att se henne skriva om den, om och om igen.
Går det inte att blocka henne om du stör dig så mycket? ;)

En finnhäst skulle kunna funka, men dom är ganska ofta buffliga och starka. Åtminstone de jag har stött på.
En estlänning funderar jag på, den rasen intresserar mej. Men sen är jag rädd för att den är så lika islänningen , att det känns som om tölten fattas ändå :(

En finnhäst skulle kunna funka, men dom är ganska ofta buffliga och starka. Åtminstone de jag har stött på.
En estlänning funderar jag på, den rasen intresserar mej. Men sen är jag rädd för att den är så lika islänningen , att det känns som om tölten fattas ändå :(
Ärligt talat så låter det som bara en islandshäst skule duga ;)

Vad är dina ekonomiska ramar? Är det inte bättre att spara lite till och få vad du egentligen vill ha? Det finns många hästar till salu i sverige till ganska små pengar, men visst ska man ha en trevlig inriden häst kostar det lite.

Jag är ju uppvuxen med islänningarna, men har då och då inbillat mig att jag också ska rida på stora bruna. Jag har alltid kommit tillbaka till islänningarna. Jag upplever dem som lättare att ha och göra med, kanske för att vi talar samma språk. Andra hästar upplever jag ofta som burdusa och ohövliga och att jag måste "skrika" åt dem och tvinga dem att göra som jag vill. Med islänningarna kan jag prata normalt och de visar alltid att de vill vara med och leka med mig. De är för allt i världen extremt tydliga när de inte vill också.

Jag har fortfarande planer på att prova andra grenar i framtiden, men jag kommer nog aldrig att vara utan ett gäng raggsockor i stallet.

Det är alltså nåt helt annat än tölten som gör att jag inte vill byta bort dem.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
337
Senast: Cactus
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 695
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
578
Senast: WildHorse
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
579
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama