J

jeeenny_

Vet inte om denna tråd ska ligga riktigt här..
Om hästen är väldigt framtung när man rider, hur jobbar man bort det?
Den har inte mycket muskler då den inte blivit riden så mycket.. kommer framtungheten att gå bort när den börjar bygga mera muskler?

Sv: Framtung

Tempoväxlingar och mycket lösgörande arbete. Att hästen är framtung kan delvis kompenseras med träning men det har också att göra med hur hästen är byggd.

Om jag känner att det blir för mkt tyngd fram så brukar jag göra öppna o sluta. Då kommer dom ju in ordentligt med baken o borde inte hänga så mkt fram. Sedan är det ju viktigt att dom är lösgjorda o inte biter tag i bettet heller.

Nar hasten blir tung eller stark ar det ryttaren som har for lite ben.
Anvand dina ben mer sa ska du se att det blir skillnad.

Mitt råd är att släppa efter på tygeln och låt din häst balansera sig själv. En övning som jag ridig på min häst är galopp rakt fram, en mindre volt på långsidan, sedan rida fram igen, volt på kortsidan, etc. Bara lätt stöd i handen och låt hästen hitta balansen själv.

Var som sagt var inte rädd att driva på och ibland kan du "lyfta upp" hästens huvud med yttertygeln (du bara höjer handen lite), sänker sedan handen igen när huvudet har en högre placering och rid framåt.

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
791
Senast: Lejd
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Börja med att få den framtunga hästen kvick på hjälperna. Låt den inte hänga i handen. Och rid sedan med hjälp av Nina Bengtssons...
Svar
0
· Visningar
249
Senast: Gunnar
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 105
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30