Jag å andra sidan tycker att en redan framtung passtaktig häst kan bli ännu tyngre och jobbigare av att man bootsar den fram.
Du har redan fått en massa bra tips! Jag skulle personligen ha börjat med att träna start& stopp med krav på omedelbar reaktion. Och se till att mina halvhalter "går igenom", dvs att hästen svarar på dem med eftergift. Gör den inte det utan bara går emot så brukar jag stanna och starta om! När halvhalterna väl fungerar kan du behöva använda dem hundratals gånger under varje ridtur för att hästen skall hållas uppmärksam och lätt i munnen.
Så snart den går emot, halvhalt.
Det är viktigt att du själv är mjuk i handen och inte råkar hamna i dragkamp med hästen, för den kan du inte vinna. Inget dragande eller ryckande, bara bestämda tydliga men ganska korta signaler. Hästen blir inte hårdare i munnen än du är i handen. Får den inget att hänga sig på blir den heller inte tung i handen.
Nu har jag bara utgått från att hästen är tung i handen dessutom. Om så inte är fallet så brukar ändå halter& halvhalter vara mycket bra tillsammans med tempoväxlingar och lösgörande för att få hästen att bära sig bättre.
Titta även på hur du sadlar. Om sadeln ligger mot bogbladet kan det störa hästen såpass att den inte vill ta ut steget ordentligt och för att undvika att stöta emot sadeln harvar hästen runt på framdelen med låg aktion. Känn efter hur långt bak din hästs bogblad kommer när någon håller upp hans framben. Helst med sadel på. Jag brukar ha som regel att sadla så att sadelns framkant inte får ligga närmre än 3-4fingrar från bogbladets bakre kant. (När jag rider i bomsadel) När jag rider bomfritt har jag inte känt lika stor påverkan ens om sadeln hamnat långt fram.