S

Skrauti

Min sexåriga fyrgångsvallack; Kjarkur, är ganska framtung. Det känns mest i tölten och traven.
Finns det nån som har tips på övningar som gör att hästen kommer över mer på bakdelen?
Kan framtungheten ha lite att göra med att han är passtaktig också?

Sv: Framtung

Ok, hur ska man träna så att han kommer över lite mer på bakdelen?

Öppna, sluta.... Galoppfattning från stillastående. Övergångar är bra. Klättra i skritt, både upp o ner med bra form. Särskilt sluta är bra.

Glömde. Viktigt han är eftergiven och mjuk i nacke o mun. Inte spänd.

ibland kan det bero på ryttaren (jag säger inte att det är så i det här fallet, men..) testa tex i traven att själv komma bak i ditt säte och få lite mer vikt på bakdelen än framdelen. Det är lätt att man kommer lite långt fram, särskilt i traven, och då påverkar hästen negativt (något jag själv får tänka på).

I tölten, försök samla mer och komma ifrån att ha så mycket i handen. tölta i nerförsbacke...

:cool:

Start och stopp. Starta upp från stillastående i tölten. Det skall INTE vara ett enda skrittsteg utan ordentligt framåtbjudning i tölt från början. Tölta ca 10 m och stanna direkt från framåtbjudande tölt. Använd gärna ordkommandon. Det kan vara lättare att börja göra övningen från marken där du kan placcera dig själv drivande och stoppande och få den ögonblickliga reaktion. Hästen skall vara vaken och uppmärksam och får INTE ta stöd i tygeln! Han skall gå fram på lös tygel, lyssna på förhållning och stanna omedelbart vid stopp, samlat med bakdelen under sig. Det får man inte om man segdrar utan en kort förhållning med en kort och tydligt ordkommando. Lyssnar han inte på den mjuka förhållningen, ta ett kort och kraftigt tygeltag och upprepa stoppkommandot bestämt. samma med starten. Lyssnar han inte på den lätta skänkel, förstärk inte genom mer skänkel utan lägg på spö och röstkommando. "Schasa" på dem brukar vara bra (Svårt att beskriva ett ljud!). Det handlar om att få sekundsnabba igångsättningar och stopp, då kommer hästen in med bakdelen under sig.

Klättra i nerförsbacke samlat, steg för steg, utan att låta hästen ha stöd på tygeln. Ta en kort snabb förhållning om hästen vill hänga i handen. För att riktigt få hästen på bakdelen så skall man kunna rida samlat utan stöd, vilket jag gör genom inte tillåta stöd i handen. Det gör jag genom att ta ett snabbt förhållande tygeltag samtidigt som jag driver på framåt, antingen med skänkel eller lägger jag till spöet helt kort. Det som händer då är att hästen reser på huvudet istället för att hänga i min hand.

Svårt att förklara utan att visa, men lycka till i alla fall!

Skrauti skrev:
Ok, hur ska man träna så att han kommer över lite mer på bakdelen?

Först och främt; ge din häst TID att utveckla sina muskler på ett korrekt sätt. Ut och klättra, tempoväxlingar, skolor (öppna och sluta, men då måste de vara utförda på ett korrekt sätt). Dra aldrig någonsin ihop hästen.

Det tar flera år för en häst att bli tillräckligt stark att lägga över vikten bakåt. Blir den framtung kanske du begär mer än vad den orkar.

Jobba gärna från marken också, men även här måste du vara noga med att arbeta på ett korrekt sätt.

OlleAtlas

Öppna och sluta , arbeta med halt till galopp ,ingångsättningar m.m , hästarna kan klättra , min tränare har sagt til mje och min häst som är framtung att ha ett par boots på frambenen då måste dom lyfta, lycka till !

Jag å andra sidan tycker att en redan framtung passtaktig häst kan bli ännu tyngre och jobbigare av att man bootsar den fram.

Du har redan fått en massa bra tips! Jag skulle personligen ha börjat med att träna start& stopp med krav på omedelbar reaktion. Och se till att mina halvhalter "går igenom", dvs att hästen svarar på dem med eftergift. Gör den inte det utan bara går emot så brukar jag stanna och starta om! När halvhalterna väl fungerar kan du behöva använda dem hundratals gånger under varje ridtur för att hästen skall hållas uppmärksam och lätt i munnen.

Så snart den går emot, halvhalt.

Det är viktigt att du själv är mjuk i handen och inte råkar hamna i dragkamp med hästen, för den kan du inte vinna. Inget dragande eller ryckande, bara bestämda tydliga men ganska korta signaler. Hästen blir inte hårdare i munnen än du är i handen. Får den inget att hänga sig på blir den heller inte tung i handen.

Nu har jag bara utgått från att hästen är tung i handen dessutom. Om så inte är fallet så brukar ändå halter& halvhalter vara mycket bra tillsammans med tempoväxlingar och lösgörande för att få hästen att bära sig bättre.

Titta även på hur du sadlar. Om sadeln ligger mot bogbladet kan det störa hästen såpass att den inte vill ta ut steget ordentligt och för att undvika att stöta emot sadeln harvar hästen runt på framdelen med låg aktion. Känn efter hur långt bak din hästs bogblad kommer när någon håller upp hans framben. Helst med sadel på. Jag brukar ha som regel att sadla så att sadelns framkant inte får ligga närmre än 3-4fingrar från bogbladets bakre kant. (När jag rider i bomsadel) När jag rider bomfritt har jag inte känt lika stor påverkan ens om sadeln hamnat långt fram.

Senast ändrad:

Speciellt tung i handen är han inte, bara i ökad tölt, men det kan jag förstå för han har gått på ridskola innan jag köpte honom och inte fått så mycket träning. Det är mer så att han går som hästen gör naturligt mest hela tiden [ med större delen av vikten på framdelen ]. Men han svarar bra för halvhalter och går att göra halt med med enbart vikt och röst. Det ser liksom ut som han går ganska ok men man känner, framför allt i traven att han måste lägga mer vikt på bakdelen så att det inte blir så lågt.
Sadeln ligger bra och stör inte rörelserna, men man ska ju inte lägga den allt för långt bak på en passtaktig häst har jag hört.

Just i detta inlägg nr 12 har du bra förklaringar varför häsäten blir tung.

Speciellt tung i handen är han inte, bara i ökad tölt

Detta är en ren orkesfråga, hästen orkar inte bära sig på bakdelen i ökningen. Det är något som är mycket svårt att träna fram, så här måste man ha mycket tålamod.

Det är mer så att han går som hästen gör naturligt mest hela tiden [ med större delen av vikten på framdelen ].

Och då måste man även börja träningen utifrån skritten, att lära hästen bära vikten på bakdelen och sen kan man succesivt gå över i högre tempo.

Skrauti skrev:
Sadeln ligger bra och stör inte rörelserna, men man ska ju inte lägga den allt för långt bak på en passtaktig häst har jag hört.

Det skall man naturligtvis inte göra på någon häst. Jag undrar vad motiveringen var att det just skulle vara dåligt för passtaktiga hästar?

bogarna borde få vara fria oavsett om den är pass eller trav-taktig eller ren i takten :)

Vill påpeka att den inte får ligga för långt bak heller, ut på länden.

Boj skrev:

Detta är en ren orkesfråga, hästen orkar inte bära sig på bakdelen i ökningen. Det är något som är mycket svårt att träna fram, så här måste man ha mycket tålamod.

Och då måste man även börja träningen utifrån skritten, att lära hästen bära vikten på bakdelen och sen kan man succesivt gå över i högre tempo.

Ja, det här är viktigt, det som Boj skriver. Oftast är det en orkesfråga. Generellt tycker jag att många islandsryttare har lite väl bråttom. Att få hästen att orka bära mer bak är något som tar många, många år. Börja med att den följer med bettet framåt nedåt. När du har det stabilt kan du samla försiktigt med fortfarande försöka ha halsen lång. Då samlar den på riktigt, dvs den böjer skank och bakben, lägger vikten bak.

OA

moli skrev:
Jag å andra sidan tycker att en redan framtung passtaktig häst kan bli ännu tyngre och jobbigare av att man bootsar den fram.

Du har redan fått en massa bra tips! Jag skulle personligen ha börjat med att träna start& stopp med krav på omedelbar reaktion. Och se till att mina halvhalter "går igenom", dvs att hästen svarar på dem med eftergift. Gör den inte det utan bara går emot så brukar jag stanna och starta om! När halvhalterna väl fungerar kan du behöva använda dem hundratals gånger under varje ridtur för att hästen skall hållas uppmärksam och lätt i munnen.

Så snart den går emot, halvhalt.

Det är viktigt att du själv är mjuk i handen och inte råkar hamna i dragkamp med hästen, för den kan du inte vinna. Inget dragande eller ryckande, bara bestämda tydliga men ganska korta signaler. Hästen blir inte hårdare i munnen än du är i handen. Får den inget att hänga sig på blir den heller inte tung i handen.

Nu har jag bara utgått från att hästen är tung i handen dessutom. Om så inte är fallet så brukar ändå halter& halvhalter vara mycket bra tillsammans med tempoväxlingar och lösgörande för att få hästen att bära sig bättre.

Titta även på hur du sadlar. Om sadeln ligger mot bogbladet kan det störa hästen såpass att den inte vill ta ut steget ordentligt och för att undvika att stöta emot sadeln harvar hästen runt på framdelen med låg aktion. Känn efter hur långt bak din hästs bogblad kommer när någon håller upp hans framben. Helst med sadel på. Jag brukar ha som regel att sadla så att sadelns framkant inte får ligga närmre än 3-4fingrar från bogbladets bakre kant. (När jag rider i bomsadel) När jag rider bomfritt har jag inte känt lika stor påverkan ens om sadeln hamnat långt fram.

:bow: Ett jättebra svar!

Boj skrev:

:bow: Håller helt med!

OlleAtlas skrev:
Ja, det här är viktigt, det som Boj skriver. Oftast är det en orkesfråga. Generellt tycker jag att många islandsryttare har lite väl bråttom. Att få hästen att orka bära mer bak är något som tar många, många år. Börja med att den följer med bettet framåt nedåt. När du har det stabilt kan du samla försiktigt med fortfarande försöka ha halsen lång. Då samlar den på riktigt, dvs den böjer skank och bakben, lägger vikten bak.

OA

:bow: Håller med dig också. Fast här ser jag en skillnad i hur hästen växt upp. en islandsfödd häst som gåt i stora hagar och mycket kuperad terräng, klarar att man går fortare fram än en som växt upp i en liten hage a la svensk, vanlig modell på storhäst-/ponnysidan. Förklaringen är enkel: den islandsfödda har redan mycket mer muskler och kondition medan den svenskfödda, uppväxt på en liten yta och i en betydligt plattare hage, är mycket sämre musklad och har betydligt sämre kondition. Den måste ta igen de 4 år av naturlig träning 24 timmar om dygnet som den islandsfödda fått! Därför kan vi inte heller kräva lika snabba resultat av våra svenskafödda hästar. Dessutom får de inte lika starkt skelett, lika starka senor och muskler om de växer upp i små hagar. Alla hästar som växer upp så tappar något man aldrig kan ta igen och får en fysiskt dålig start i livet!

om man har en häst som vart hingst tills den va 4år(=rör sig mkt) och född i sverige på stora hagar då?

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
953
Senast: Lejd
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 126
Senast: Roheryn
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 836
Senast: Rosett
·
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
462
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka