Sv: Framtung?

Jag kan ingenting om western, men ska det vara sådär tassigt?? Hästen rör sig ju knappt? Jag skulle spontant aldrig säga välbalanserat.

Western hästar är det ju lite skillnad på min den är säkert balanserad men den sätter inte överdrivet mycket tyngd på bakbenen.

Kan absolut ingenting om western eller hur hästarna ska röra sig., men tycker att den är fruktansvärt markbunden och framförallt i skritten ser den ut att tippa framåt.

Western Trail är hindergren, fast utan hopp. Här gäller det att rida en bana på det vis som domaren har angett i sin banskiss. det kan som filmen visar, bli fråga om riktigt trixiga hinder som kräver mycket lydnad,kontroll och samspel mellan ryttare och häst.
Formen är inte bedömningen i denna gren utan ovan är det. så det blir lite konstigt att diskutera formen på hästen utifrån traditionell engelsk ridning.

Håller helt med här, i det som hästen är ombedd att utföra ser den balanserad ut om man i det begreppet lägger att den klarar uppgiften, inte snubblar, har kontroll på sin egen kropp osv.
Ur perspektivet "traditionell" engelsk ridning är den inte det i mitt tycke, då vikten inte bärs av bakkärran, även om den åsikten blir knasig då ekipaget förmodligen inte skulle lyckas så bra med hinderbanan om den gick med vikten "där bak" och luftiga rörelser.
Spontant kan jag tycka att det är en väldigt snygg uppvisning i hur lydig och lyhörd hästen är, oaktat form, då det krävs extremt mycket träning och en känslig häst för att ta sig igenom den hinderbanan med så litet inverkan från ryttaren. Har själv försökt ex öppna grindar etc från hästryggen med min pålla, och det har minst sagt varit varierande resultat, haha! Oftast där jag får sitta av ändå :rofl:

..//
Ur perspektivet "traditionell" engelsk ridning är den inte det i mitt tycke, då vikten inte bärs av bakkärran, även om den åsikten blir knasig då ekipaget förmodligen inte skulle lyckas så bra med hinderbanan om den gick med vikten "där bak" och luftiga rörelser.

:laugh:
MEN vilken kul bild du målade upp där! Dagens skratt!

KL

Kan ju säga att detta hade jag å Kamel ALDRIG klarat:eek: Kamel behöver en hel vändskiva för att sno och att rida honom är som att styra en dubbeldäckare.... :eek:

MEN, för att återgå till frågan så tror jag att det är så här dessa duktiga pållar ska röra sig....

Mycket underlig frågeställning från TS som inte har nåt med denna gren att göra...

Hästen är ju helt fantastiskt välriden, min dressyrhäst skulle ALDRIG kunna trava med så korta steg o vända så lätt för vikten!:bow: Men å andra sidan skulle jag ju heller aldrig jämföra engelsk dressyr med trail...

Detta va en helt otroligt snygg ritt:bow:!! Hade inte hästen och ryttaren varit välbalanserade hade de inte klarat av att göra det så korrekt och snyggt. En häst ur balans och på bogarna hade inte tagit sej runt på ett sånt vis.

/LL

Någon brist på balans är det ju inte. Detta är förmodligen perfekt för en westernryttare som vill ha en lydig arbetspartner. Det går ju inte att jämföra med dressyr. Man har ju totalt olika mål och strävar efter olika saker. Kan inte något om western, men jag tror detta var en väldigt bra ritt efter deras kriterier.

vilken underbar häst! ser väldigt trygg ut. Välriden.

Tycker hästen ser mycket välbalanserad och välriden ut. Sen att den inte har en hög grad av samling, det har den inte, men det efterfrågas ju inte heller direkt i en dylik ritt.

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
793
Senast: Lejd
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
222
Senast: MJLee
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 087
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar