Framtung i tölt

Friggan

Trådstartare
Jag har nyss fått en foderhäst som jag ska ha nu sista året på skolan. Vi håller fortfarande på att lära känna varandra, men tänkte kolla om det fanns några smarta idéer på en grej hon gör.
Hon är ganska svag i bakdelen, har inte mycket muskler. Detta märks tydligast i tölten, där hon blir framtung och passtaktig på grund av det. Hon borrar även ner sig med huvudet och knäcker liksom av.
Såklart ska jag träna upp musklerna i bakdelen, men vet någon hur man kan "få upp" huvudet på henne? Hon lyssnar lite dåligt på förhållande när hon hamnar där. Jag vill ju få upp framdelen på henne och få henne att trampa under sig med bakdelen. Ska man kanske börja i skritt?
Jag har aldrig riktigt ridit en häst som gör likadant, är van vid att försöka få hästarna att komma ner ;D

Sv: Framtung i tölt

Det är samma princip som när man vill "få ner" hästen. Strunta i vart hästen har huvudet, det är inte det som är det viktiga. Utan fokusera på bakdel, rygg och magmuskler istället. När hästen arbetar rätt så kommer den fina halsen av sig själv.

Samling, lösgjordhet och balans hos ryttaren ger en häst som arbetar rätt :)

Du kan använda övningar som; öppna/sluta för att samla hästen, skänkelvikning och volt arbete för att få henne lösgjord. . Men viktigaste är känslan hos dig som ryttare -att få hästen att gå mellan din hand och skänkel.

Sv: Framtung i tölt

Börja med övergångar mellan skritt och tölt. Fokusera på att hästen verkligen får med sig kroppen och börjar samla sig i kort, kort, skritt innan du kommer upp något enstaka steg i tölt och sedan gör om. Mycket lösgörande arbete på det och sedan samlande skolor osv!

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 123
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 575
Senast: Pratsch
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 877
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 293
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar