Framtidsplaner -06

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare bussig
  • Startdatum Startdatum
B

bussig

Har ett sto efter Robin Z med gångartsdiplom. Söker nu hingst till henne nästa år. Jag vill helst ha tag på en hingst som har varit med ett tag som man kan se resultat efter. Ej naturlig betäckning. En allraundhingst är önskemål. Stoet är lågställd så det är en för del att det blir en hingst med det motsatta. Har ni några tips på hingstar. Det finns ju så många.

Sv: Framtidsplaner -06

Vad mer än Robin Z bakom?Hur stor är hon-önskad storlek på avkomman?Haft föl innan?Hingst stående i Sverige eller även internationellt?

Efter Robin Z kommer Magnific (tror det stavas så) Har inte papper framför mig nu. Hon är 163. Har haft föl tidigare. Önskemål är avkomma på ca 165 cm. Vill ha en hingst med bra temperament. Inget jasplan. Drömmen är en snygg extriör och sportmodell. Gärna mörkt brun eller svart. Gud det låter som en julklappsönskelista.

Lasandos är ett tips från mig.
Han ger ädla, långbenta avkommor som ofta är mörkbruna/svarta.
Har sett två jättefina efter Lasandos -Robin Z.
Lycka till med ditt val!

Har du haft ditt sto länge?Blev erbjuden att köpa ett sto med samma stam för ett tag sedan...som också hade gångartsdiplom.Har sett henne på bild i såfall-trevligt häst. Men det kanske inte är samma häst?

Chess är ju en trevlig hingst.Uppfyller nog de flesta kriterier du söker.Ger långbenta avkommor av modern typ.Allroundbetonade avkommor som både hoppar och rör sej vettigt.Ofta en bra överlinje med god halsansättning.Han är nog lite underskattad i aveln.

Finns ju mkt att välja på, beroende på hur mkt pengar man har tänkt att lägga på att skapa det blivande fölet förstås.

Jag har ett Robin Z sto som jag betäckte med Last Liberty . För att få bättre typ, bättre gång, och bevara hoppteknik och ett bra temperament som stoet redan hade i sig själv.
Jag fick en mörkbrun fölis som fick 889 på gångarter, på fölbedömning. Väldigt snäll att hantera och ha att göra med, trots att han är hingst.
Så här ser han ut 1 år gammal

nu när jag har papper framför mig så stavas det Magnifique 409.

Om du inte känner till något om Magnifique, så hade han själv 6 placeringar i msv hoppning. Sonen Favorit 476 hade en placering i msv hoppning och åtminstone tre avkommor i svår hoppning. Magnifique var e Helmuth 350 vars helsyster Ullvia var placerad i svår hoppning. Helmuth var e Boheme xx, som förutom att han blev far till Jovial 369 också lämnade 22 avkommor i svår klass! Främst fälttävlan och hoppning!

Senast ändrad:

Sass skrev:
Jag har ett Robin Z sto som jag betäckte med Last Liberty . För att få bättre typ, bättre gång, och bevara hoppteknik och ett bra temperament som stoet redan hade i sig själv.
Jag fick en mörkbrun fölis som fick 889 på gångarter, på fölbedömning. Väldigt snäll att hantera och ha att göra med, trots att han är hingst.
Så här ser han ut 1 år gammal
Den hingsten har jag funderat på. Kul att få se biler på din avkomma. Vad har stoet för bedömning. Med tanke på att du fått 9:a på galopp på fölet. var kommer det från . Vad har stoet för stamtavla längre bak ?

Mitt sto e. Quite Easy - Parant är betäckt med Last Liberty i år, just pga hans galopp och elasticitet i hoppningen samt övriga gångarter och fina typ. Mitt sto har samma styrkor samt att han kompletterar hennes lite svagare sidor bra så jag hoppas på att resultatet blir lika bra som jag planerat :D

Har sett flera avkommor efter Last Liberty mellan 4 år och föl i ålder och samtliga dessa har tilltalat mig mycket faktiskt! Genomgående god typ och bra gång samt elastiska hoppare.

Dirco lär ha lämnat väldigt bra i kombination med Robin Z (ramiroblod) ston. Har sett två stycken riktigt fina fölisar.

bussig skrev:
Den hingsten har jag funderat på. Kul att få se biler på din avkomma. Vad har stoet för bedömning. Med tanke på att du fått 9:a på galopp på fölet. var kommer det från . Vad har stoet för stamtavla längre bak ?

Stoet är Robin Z - I Love You - First Foot xx bild
Jag har bara visat henne för stamboksföring och där visar man inte galoppen. Men jag skulle tippa på att den är 7/8 mässig.
Jag tror galoppen kommer från LL, för det var ett av de viktigaste punkterna då jag valde!

lånade ett sto e. Robin Z som jag betäckte med Briar. Han har gett mig en jätte fin avkomma ,som jag har löshoppat fick 9 på löshoppningen och 7.9.9 på gångart (har inte ställt ut henne men känner en dommare som gav mig gratis bedömning :D)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
514
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 079
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka