Framtiden: vad tror du om den?

Lejonelle

Trådstartare
För 23-24 år sedan köpte vi vår första PC. Den hade 8 MB hårddisk och 640 kB RAM. Något år senare köpte jag en mobiltelefon att ha på mina tjänsteresor. Man kunde ringa med den, ifall man fick kontakt med nätet. Inte visste man då att de där två grejerna på 20-25 år skulle ha revolutionerat vardagslivet inte bara här i väst utan på de flesta håll i världen.

I ljuset av vad som har hänt på 20-25 år, vad tror du om framtiden? Vad blir nästa stora teknikskifte, den där grejen som än så länge kanske bara finns som välbevarad företagshemlighet men som vi om ett par decennier inte fattar hur vi har kunnat leva utan?

Vad kommer det handla om - kommunikation, medicin, transporter, tillverkning, miljö?

Blir det 3D-printtekniken, som gör att alla tillverkar sina egna prylar i hemmet istället för att köpa?

Vad tror du?

Sv: Framtiden: vad tror du om den?

När jag var liten så tittade jag på ett barnprogram som hette "från A till Ö". Där kunde Hedvig prata med sin syster i telefonen och samtidigt titta på henne i TVn live - jösses vad jag tyckte det var häftigt :o
Idag = vardagsmat att Skypa...;)

Men fortfarande så väntar jag på att transporteras som i Star Trek - "beem me up Scotty"... :D

De experimenterar redan med en form av transporter. Hittills har man väl lyckats transportera,kopiera enstaka elektroner....så ge det tid.

Vi kanske kan transportera oss ner till värmen över en eftermiddag i framtiden

När jag var liten så tittade jag på ett barnprogram som hette "från A till Ö". Där kunde Hedvig prata med sin syster i telefonen och samtidigt titta på henne i TVn live - jösses vad jag tyckte det var häftigt :o

Åååh, Birgitta Andersson och Inga Gill :love:

Jag kan tänka mig en utveckling av videosamtal ungefär som i Star Wars där personen projiceras tredimensionellt i rummet, som att ha personen där. Det känns fullt möjligt.

Mycket av Star Trek tekniken, med pekskärmar och videoskärmar har vi ju redan, men jag skulle gärna se att en del av deras medicinska utrustning fanns i verkligheten. A medical tricorder, t ex.

Jag tror det blir krig som Europa blir mer indraget i en vad vi vill.
Men jag är pessimist;)

Jag tror det blir krig som Europa blir mer indraget i en vad vi vill.
Men jag är pessimist;)

:( ja, den risken finns ju. När oljan tar slut och klimatet försämras finns risk att världskartan ritas om rätt rejält.

Men det låter som du ser framför dig att kriget utspelar sig någon annanstans än här? Eller vad är det du tänker dig ska hända? Och varför?

Vad kommer det handla om - kommunikation, medicin, transporter, tillverkning, miljö?
Jag tror att alla de områdena kommer att se hyfsat stora framsteg på sådär 20 års sikt. Själv hoppas jag främst på banbrytande upptäckter inom miljö- och energiteknik, och även på medicinsidan. En liten hake som rör båda de områdena är dock att landvinningar antagligen främst kommer att användas för att gynna de delar av världen som redan har det bäst.

Enskilda teknikprylar då... hmm, jag förutspår att AI kommer att användas i större utsträckning rent generellt och kanske i form av ett slags personliga assistenter. Vi kommer nog inte att försöka skapa människokloner i traditionell mening, men jag ser en nytta i något slags personligt beslutsstöd. Eftersom utvecklingen inom kommunikation och tillgänglighet presenterar oss för en aldrig tidigare anad mängd information - och därmed valsituationer - blir en viktig del av livet att sålla och utvärdera information. Då kan man ha nytta av en personlig AI-plattform som utgår från våra individuella preferenser inom alla möjliga områden - politik, kultur, ekonomi etc. Den kan användas för att hjälpa oss att hitta produkter vi vill ha, musik vi vill lyssna på, filmer vi vill se, besluta om el- eller vattenavtal, köra snabbast väg till jobbet eller välja rätt kollektivtrafiklinjer vid varje stund. Lagra skrivna eller talade anteckningar, omforma dem, hjälpa oss att kommunicera med apparater, myndigheter och människor.

Vilken fysisk form en sådan funktion skulle anta, är helt skrivet i stjärnorna. Jag skulle gärna se den som en armbandsburen enhet med bra skärm, i storlek som en halv iphone kanske och med drifttid på minst någon månad mellan laddningarna. Kanske tillsammans med något i stil med Google Glass. Gärna med någon form av taktilt gränssnitt också, och naturligtvis audiellt med högt utvecklad taligenkänning och -syntes.

Senast ändrad:

Jag vet inte om man jobbar på det, men nån gör det säkert, bättre solceller. Mindre, mer effektiva, som kan ladda batterier nog att köra bil på. Tänker mig att en cell-platta stor som 2 kökshanddukar ger nog energi för att ladda ett batteri som en bil kan köra 50-100 mil på.

Kommer att funka skitbra till hus-el också, med en storlek som ett dubbelfönater.

Den svåra biten kommer att bli att avskaffa elbolagen och kraftnäten, när alla kan skapa sin egen el.

Jag tror mer på mer effektiv solenergi utvinning än kall fusion, men det vore häftigt det med :)

Jo, jag tror det kommer bekämpas här, men även på många fronter mer.
Jag litar inte för fem öre på ryssen:cautious:

Men jag tror också på mer solenergi och att vi som bor på bondgård klarar oss genom allt:p

Den svåra biten kommer att bli att avskaffa elbolagen och kraftnäten, när alla kan skapa sin egen el.

Jag tror mer på mer effektiv solenergi utvinning

Du verkar tänka att det är småskalig solenergiproduktion snarare än att t ex Sudan försörjer resten av världen med solenergi? När det gäller solenergi sitter verkligen några av de fattigaste länderna på en av de största naturtillgångarna. Det skulle kunna påverka utvecklingen en hel del.

Jo, jag tror det kommer bekämpas här, men även på många fronter mer.
Jag litar inte för fem öre på ryssen:cautious:

Men jag tror också på mer solenergi och att vi som bor på bondgård klarar oss genom allt:p

Nej, det kan nog finnas anledning att känna oro för utvecklingen i Ryssland. Och det gäller kanske att sitta kvar på sin mark om man har någon, för vem vet var maten ska komma ifrån i framtiden?

Vilken fysisk form en sådan funktion skulle anta, är helt skrivet i stjärnorna. Jag skulle gärna se den som en armbandsburen enhet med bra skärm, i storlek som en halv iphone kanske och med drifttid på minst någon månad mellan laddningarna. Kanske tillsammans med något i stil med Google Glass. Gärna med någon form av taktilt gränssnitt också, och naturligtvis audiellt med högt utvecklad taligenkänning och -syntes.

Implantat?
*googlar Google Glass... *

Implantat?
*googlar Google Glass... *
Kanske implantat bara för själva gränssnittet, möjligen på sikt med någon form av neural inkoppling. Men själva AI:n tror jag inte att folk kommer att vilja ha implanterad. Jag tror att man även framöver kommer att se risken för obehörig... "övervakning" som för stor för att vilja bära AI:n inuti sin kropp.

En liten hake som rör båda de områdena är dock att landvinningar antagligen främst kommer att användas för att gynna de delar av världen som redan har det bäst.

Instämmer, eftersom utvecklingen drivs av pengar och var dessa finns att tjäna, och inte där det finns störst behov. Alltså kan man anta att det finns större sannolikhet att det blir en lösning på västvärldens överviktsproblem snarare än svält i tredje världen. Då är frågan hur den lösningen kommer se ut - ett piller? En liten dopaminpump?

...Enskilda teknikprylar då... hmm, jag förutspår att AI kommer att användas i större utsträckning rent generellt och kanske i form av ett slags personliga assistenter...
Gissar också på att AI kommer att användas i större utsträckning, på alla möjliga sätt. AI blir väl ett sätt att hantera all information på ett mer effektivt sätt. Mata in mängder med information, medvetet och omedvetet och AI'n hanterar informationen och ger mig förslag.

Frågan är vems förslag AI'n kommer ge mig?
AI måste ju vara härligt t.ex. för företag som vill rikta propaganda och förslag direkt till mig.

Frågan är vems förslag AI'n kommer ge mig?
AI måste ju vara härligt t.ex. för företag som vill rikta propaganda och förslag direkt till mig.
Absolut, det problemet har vi ju redan idag. Jag tror att en förutsättning för att sådan teknik skall slå igenom är att folk litar på objektiviteten och transparensen.
(Med det sagt, så använder ju rätt många Google alldeles okritiskt idag... :D )

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst
  • Kollagentillskott?

Omröstningar

Tillbaka