Framtida marknad för föl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Akleja
  • Startdatum Startdatum
Sv: Framtida marknad för föl

Det är väldigt intressant detta med prissättning.

Jag kollade igenom alla köpesannonser igår för att se om ngn kunde vara intresserad av vår åring.
Ingen annonserade efter hingståring för över 20 000.
Två/tre annonserade efter hoppstammade hästar ngn efter sto på två år där maxpris var 45000.
En annonserade efter 09,08 sto med MKT god hopphärstamning, maxpris 35000!
Det fanns EN som kunde tänka sig betala upp till 50 000 för tvååring.

Som sagt det är inte lätt att föda upp hästar då när folk inte ens vill betala vad ungarna kostar att tillverka.

Nej ett gemensamt minimipris som täcker tillverkningskostnaderna vore ju bra MEN ibland måste man sälja och då blir priserna lägre..Sen är det ju klart att ett sämre föl ska kosta mindre än ett bra. Idag tycks det dock variera mkt då riktigt bra föl kan slumpas bort..

Jag tror att folk chansar och försöker göra klipp på andras dåliga ekonomi.
Såg likadana annonser när jag annonserade ut min åring förra året.

vi tvingas ju konkurrera med Holland o Tyskland o dess priser så om man sneglar lite på vad de gör o vad de har för priser så kanske man förstår marknaden bättre?

Vad kostade ett föl i Tyskland och Holland innan lågkonjukturen o vad kostar ett föl i dag? Är det stor skillnad? Eller har de alltid tagit betalt efter utbildningsnivå o bara några få säljs dyrt på auktion?

Kanske det förblir så att man måste ha ett riktigt bra sto o välja en attraktiv hingst för att kunna sälja med vinst om man ej har dem kvar o utbildar?

Jag ska ej sälja min avkomma om det ej är en hingst o någon som VDL vill köpa som hingstämne när den är lite äldre.

Tråkigt om det blir plus minus noll i framtiden på alla avkommor om man har flera!!!

Jag tror ju att vi som köpt 4 åringar o sen sålt som 7 åringar är de som går med vinst men knappt det heller.

Nu ska bla detta disskuteras i samband med Gbg o jag ska nog gå dit. Man ska disskutera hur vi ska lyckas i OS 2016. Asker har ju kommenterat att vi måste främja svenska hästägare. Alla bra svenska hästar försvinner lätt ur landet om ingen i Sverige vill betala ngt för de svenska hästarna! Så är ju fallet just nu med få undantag.

Fast när du tittar på köpes annonserna så är det ju ofta de köpare som inte kan hitta någon häst på säljes, för de har inte råd till det. Även innan diverse kriser så fanns det rena dröm annonser om svårklass ämnen i princip gratis och gärna i någon ovanlig färg.

Sedan finns det också drivna köpare som vet att man kan göra riktiga fynd genom en sådan här annons. Någon desperat säljare som bara måste bli av med hästen och inte har lyckats till normalpris.

Upptäckte det 2003 annonserade när jag efter en hingståring som sällskap till min. Jag var ute efter någon på foderLåna eller en billigare häst kanske en ponny, tjuvbetäckning eller problem häst att köpa. Satte 10 000 som pris på hästen jag sökte för köp.
Först fick jag bara mycket lustiga svar inte på åringar och inte heller hingstar eller valacker....
Så fick jag fick svar från en desperat säljare som stod med häst för mycket inför kommande fölning, höggradigt gravid och med en mamma som diagnostiserats med allvarlig cancer. Så jag fick ett halvblod med gröna papper för den summan bara jag hämtade omgående. Hon hade försökt sälja honom under ca sex månader utan att lyckas och var nu helt desperat. Kan tillägga att det senare visade sig att det inte direkt var någon dålig häst heller och syskon har sedan gått för sexsiffriga belopp. Så man ska inte låta sig luras av priserna som finns under köpes. Frågan är istället hur många som hittar felfria hästar till de priserna?

Sedan finns det också drivna köpare som vet att man kan göra riktiga fynd genom en sådan här annons. Någon desperat säljare som bara måste bli av med hästen och inte har lyckats till normalpris.

Jag var en sådan :)

När jag letade unghäst 2002 så ringde jag på alla möjliga annonser men tyckte då som nu att folk begär alldeles för mycket för sina mediokra hästar. Väldigt många har heller ingen verklighetsuppfattning om hur deras hästar egentligen är. Hur många gånger har man inte sett i en annons att hästen har BRA gång eller t o m MKT BRA gång och sen när man ser videon så är det en häst med mycket medioker gång. Bara för att ta ett exempel.

Satte in en köpesannons att jag ville köpa grönpapprat sto 1-2 år med bra gång och trevligt psyke. Skrev inget maxpris utan bara "inga fantasipriser".
Fick ju drösvis med svar och än det ena och än det andra - både valacker och hingstar och ponnyer och travare ;)
Sen var det ett svar om ett 2-årigt sto som skulle utmätas då ägaren inte hade behagat sig att betala för stallplatsen.
Hon ville/kunde inte sätta ut annons innan det var klart men ville höra om jag var intresserad och det var jag.
Jag fick vänta ett par månader tills pappersarbetet var klart men jag fick sedan en mycket fin häst med 8-mässig gång och super hoppförmåga för 25.000.
Så helt klart går det att göra klipp så. Observera att jag var beredd att betala mer om så hade krävts.

Visst kan man ha tur att hitta en sådan häst som du gjorde, och i dagsläget tror jag nog det är lättare att hitta en ok unghäst relativt billigt eftersom det är överskott på dem. För de som föder upp så fungerar det dock inte att gå back på alla hästar man föder upp. Det kostar minst 35-40000 kronor att ta fram ett föl från en godkänd avelshingst i halvblodsaveln. Lägg sedan till ca 25000 kronor per år så ska en treåring kosta minst 110000 kronor, dvs om man ska få igen de pengar man lagt på hästen. Om priserna dumpas så kan man inte fortsätta avla ens på hobbynivå för försäljning utan då får man endast avla till sig själv om man nu avlar.

För egen del så är jag en ren hobbyavlare som tycker att det är roligt med hästarna. Min hobby är inte gratis, men därmed inte sagt att jag vill göra en stor ekonomisk förlustaffär om jag säljer en häst.´Priset kan däremot variera beroende på kvalitet.
Objektivitet är alltid svårt när det gäller ens egna hästar, och kanske speciellt de man har fött upp själv. För att kunna sätta ett realistiskt pris som avspeglar hästens kvalitet vill jag helst därför att någon utomstående kunnig person "värderar" hästen jag ska sälja. Med en medioker häst kanske man inte får tillbaka de pengar man lagt ner, men förhoppningsvis får man fram någon annan individ som man får mer än insatsen för.

Nej, det kostar inte alls minst 35-40.000 kr att ta fram ett föl. Jag har själv fött upp ett föl efter nämnda sto jag köpte och jag valde knappast någon budgethingst och fick dessutom åka dubbla turer till seminstation då hon inte tog sig på första.
Jag räknar på att det gick +-0 för mig när jag sålde fölisen för 27.000 kr. Jag begärde mer från början men fick inte sålt och var tvungen att bli av med honom då jag inte hade råd att stalla upp två hästar på inackordering.

De flesta uppfödare har ju eget och har därmed inte samma kostnad på att ha hästen som en som hyr in sig. De kanske tar eget hö också och det blir då ännu billigare.

Självklart så ska man ju ha lön för mödan men man kan inte räkna med att få BRA betalt för en medioker häst - även om den kostar lika mkt att föda upp som en riktigt bra.
Som uppfödare får man nog se till att sälja de riktiga guldkornen dyrt och de mediokra relativt billigt - om man inte är beredd att bli sittande med dem förstås. Men det är ju inte säkert att man får tillbaka det man lagt ut om man behåller för länge heller.

Jag vet t ex en som hade satt ut sitt föl för 50´och fick inte sålt. Hon vägrade sänka trots att hon fick ett bud på 43´(tror jag det var) och fick till sist sålt hästen när den var 1,5 år. Jag räknade då ut att den kostat henne minst 20.000 att hålla den extra tiden. Hade hon tagit budet på 43´ ett år tidigare hade hon tjänat bra mkt mer än hon gjorde i slutändan...

Även om du har eget stall så antar jag att du en gång köpt stället och det ska även underhållas... Det är inte gratis att ha häst hemma och fodret kostar pengar även om man har egen mark, det ska sås och skördas, och folk och maskiner till det är inte gratis. Även om man s a s ändå har stallet så är det en kostnad.
Stoet ska också hållas i 11 månader, kontroll på 17 dygn, 45 dygn, 90 dygn, fosterförsäkring, vaccinationer mm Arbetet har jag inte räknat in.

För egen del har jag inte eget stall, så för mig kostar det nog mer än nämnda summa, men det är självvalt. Som jag skrev tidigare så är det en dyr hobby.

Jag håller med dig om att priserna på hästar inte alltid avspeglar kvaliteten och som jag skrev får man inte lika mycket betalt för mediokra som för bra hästar. Dock tycker jag att precis som att säljare kan ha svårt att sätta ut priser som speglar kvaliteten så är köpare ofta ute efter en superhäst för en relativt billig summa.

Jag håller med Dig Elle, många räknar inte in vad det faktiskt kostar, och folk överlag verkar tro att hö/ hösilage är mer eller mindre gratis för man har egen mark, men ack så fel :crazy:
Tiden kan man ju såklart inte räkna, men om man säljer en åring för 27000:- så är de ju bara att gratulera om Du kommit så billigt undan med vad allt kostar....

ja tjena, vågar inte ens tänka på vad alla mina föl har kostat mig utöver inseminations kostnaderna.... blir lite läskigt när man tänker efter..

Nej, det kostar inte alls minst 35-40.000 kr att ta fram ett föl. Jag har själv fött upp ett föl efter nämnda sto jag köpte och jag valde knappast någon budgethingst och fick dessutom åka dubbla turer till seminstation då hon inte tog sig på första.
Jag räknar på att det gick +-0 för mig när jag sålde fölisen för 27.000 kr. Jag begärde mer från början men fick inte sålt och var tvungen att bli av med honom då jag inte hade råd att stalla upp två hästar på inackordering.

De flesta uppfödare har ju eget och har därmed inte samma kostnad på att ha hästen som en som hyr in sig. De kanske tar eget hö också och det blir då ännu billigare.

Självklart så ska man ju ha lön för mödan men man kan inte räkna med att få BRA betalt för en medioker häst - även om den kostar lika mkt att föda upp som en riktigt bra.
Som uppfödare får man nog se till att sälja de riktiga guldkornen dyrt och de mediokra relativt billigt - om man inte är beredd att bli sittande med dem förstås. Men det är ju inte säkert att man får tillbaka det man lagt ut om man behåller för länge heller.

Jag vet t ex en som hade satt ut sitt föl för 50´och fick inte sålt. Hon vägrade sänka trots att hon fick ett bud på 43´(tror jag det var) och fick till sist sålt hästen när den var 1,5 år. Jag räknade då ut att den kostat henne minst 20.000 att hålla den extra tiden. Hade hon tagit budet på 43´ ett år tidigare hade hon tjänat bra mkt mer än hon gjorde i slutändan...

Sen kan man ju undra varför säljaren skulle gå ner 7000 ? Kunde inte köparen gå upp 7000 istället om dom nu ville köpa ?Berodde det på att dom var sådana experter att dom visste att fölet var värt 43000 och inte mer eller berodde det på att dom inte hade mer pengar?Personligen skulle jag aldrig sälja till någon med så begränsad budget.Hur ska dom då ha råd att hålla hästen, utbilda och tävla?Det är trots allt där den stora kostnaden ligger med att ha häst.Sen kan man ju diskutera om ett föl är en blivande stjärna eller "medioker".Vem ska göra den bedömningen och vad ska den baseras på?Är det härstamning eller utseende som avgör?Nu pratar jag hopphäst-dressyrfölen måste ju kunna röra sig bra förståss.Det man betalar för ett föl är ju bara "peanuts" om man jämför med vad en bra tävlingshäst kostar-oavsett om du ger 50000 eller 150000 för fölet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka