Framtida marknad för föl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Akleja
  • Startdatum Startdatum
A

Akleja

Det förutspåddes att det skulle bli färre föl och brist på marknaden i spåren av lågkonjunkturen. Ser det fortfarande ut så?
Fínns det något intresse från marknaden att köpa ett halvblodsföl efter en bra hingst men där modern ej har tävlat (pga skada sattes i avel istället) men med ok stam och som fått bra vitsord av premieringsdomaren, eller vill de flesta ha tävlade och meriterade mammor? Modern fått en 1-klassavkomma med 46 p 2009 och ska betäckas i år för "leverans" 2011.

Är det mest sug efter dressyr eller hoppavkommor nu för tiden???

Sv: Framtida marknad för föl

Det känns som att det varit väldigt svårt att sälja 2009 men hur det blir i år får väl tiden utvisa-fölen har ju inte kommit än;).Vet dock uppfödare med högklassiga meriterade ston som använt topphingstar men ändå inte lyckats sälja sina föl från 2009.Sen blir det ju genast svårare att sälja 1och 2 åringar då dom inte alltid är till sin fördel att titta på.Dessutom är det svårt att plocka ut mer pengar för dom än för fölen ,så många gånger känns det som att om dom inte säljs som föl får dom stanna till 3 år minst.Vad det gäller meriterade ston vill väl de flesta ha det.Frågan är väl bara om uppfödare som inte rider själva har råd att meritera sina ungston.Har själv 2 ston på utbildning/tävling men har inte råd att sätta ut 4 åringen som ska föla i mars,utan hon kommer att semineras i år igen.Idag vill ryttarna ha så mycket betalt att det inte går att lösa om man inte är miljonär:( Vet hemska exempel där uppfödare betalar 15000+moms i månaden för att få sin unghäst utbildad och tävlad:eek:Och nästan ännu värre 12500+moms och sen ska ryttaren ha halva hästen så fort h*n satt foten i stigbygeln.Vet att vi har diskuterat detta men idag känns det aktuellare än nånsin.Det är väldigt mycket snack från många håll att vi uppfödare ska satsa si eller så,men det är ju ingen som vill betala:devil:Känns som vi blir blåsta i alla led-det börjar med att vi köper sperma för dyra pengar som inte fungerar och när vi äntligen får föl vill folk köpa för 25000:devil:
Ursäkta -det blev en lång utvikning men det här är något jag och många med mig funderar mycket över.

Det förutspåddes att det skulle bli färre föl och brist på marknaden i spåren av lågkonjunkturen. Ser det fortfarande ut så?
Fínns det något intresse från marknaden att köpa ett halvblodsföl efter en bra hingst men där modern ej har tävlat (pga skada sattes i avel istället) men med ok stam och som fått bra vitsord av premieringsdomaren, eller vill de flesta ha tävlade och meriterade mammor? Modern fått en 1-klassavkomma med 46 p 2009 och ska betäckas i år för "leverans" 2011.

Är det mest sug efter dressyr eller hoppavkommor nu för tiden???

Allt går att sälja till rätt pris! Alltså rätt pris för köparen... Just nu verkar det dock stå helt still då jag vet flera som vill sälja superfina föl (med prestationsstam) billigt men inte lyckas.

Det finns inget sug alls efter föl och det är där som skon klämmer. De som inte har möjlighet att hålla sin uppfödning tills den är tre till fem år betäcker inte. Det är också där bristen kommer att synas om några år när ekonomin kommit på fötter igen. Då kommer det inte att finnas nya hästar till köp sugna spekulanter.

Så om du vill vara med och betäcka ditt sto så räkna med att få behålla och ev utbilda avkomman innan försäljning även under kommande år.

Visst finns det många som vill sälja sina föl (nu 1åringar). Men som en äldre man sa förra våren "man måste vara lite smartare jag tar en Dansk kvalitets hingst det är lite dyrare men det är det som är skildnaden från att sälja till att inte kunna sälja finns det ett hundratal föl efter en hingst finns det igen efterfrågan vem vill betala 70-80 000 för mitt föl när det finns föl e. samma far till salu för 20 000" Så när man väljer hingst tänk med omsorg skall jag behålla eller sälja, när vill jag sälja vad vill marknaden ha om 1-4år. Kan jag vara smart hitta en kvalitetshingst som inte används i massproduktion, Kan jag få hjälp av att fadern gör tävlingskarriär (vem vill inte vara ägare till en vinnare). Vi bruka inte vilja sälja föl men sålde ett och det gick snabbt vi hade flera köpare men så finns det inga massprodukter på föl efter hingstarna jag valt till våra sto. Det kosta att plocka fram föl så tänk själv det är dina pengar det är du som få ta konsekvenserna på ditt val. Temperaments- härstamnings och senare ridmässigt och prestationsmässigt.

å andra sidan i lilla sverige måste man ha en hingst som folk känner till.... Annars undrar folk hur den ostammade hästen kan vara så dyr när stammen egentligen är de bästa tänkbara...

jag tror att man som uppfödare måste ha möjlighet att kunna spara nån avkomma till marknaden ljusnar mer, o samtidigt inte vara rädd för att betäcka. Men man måste såklart vara subjektiv när de kommer till stoet, så att de verkligen har nåt att tillföra. Så att man kan sälja sin fölunge med liten vinst.

Då får man se till att hingsten blir populär;)

Och så får man beskriva stammen i annonsen, det hjälpte när jag sålde min åring i höstas efter relativt okänd far.

Själv skulle jag aldrig välja en poppishingst framför en mindre känd som jag tror kan komplettera stoet bättre.

jo jag med, skulle aldrig tillverka en briarare... Menar på att de finns så många helt okända hingstar i tex tyskland, som de tar flera år för att vi svenskar som inet är så insatta i deras avel ska höra talas om dem. De gäller att hitta en sån hingst då, som man kan presentera väl om nån frågar vad de är. O de är för mig svårt :)

Tror du helt missuppfattar vad Görel menar. Det är inte det att man inte ska välja en populär hingst, utan att man ska välja den hingst som bäst passar stoet. Så passar Briar bäst väljer man honom.
Men många väljer tyvärr heller en poppis hingst för att den just då är inne än en hingst som passar stoet, bara för att de tror att det ska gå lättare att sälja fölet.

Jag tänkte lite mer som Masse skriver. Du vet väl att i min värld finns inga okända tyska hingstar, bara svenskstammade;)
Och deras stammar kan jag hålla föreläsningar om:D

Alltså väljer jag än en gång Lambourhgini till Cezzan eftersom resultatet blev så väldigt bra framför någon inne och omskriven.

Jag håller med Görel till fullo och avlar på "svenska" hingstar ( och gärna multitalanger) så långt det bara går. Tyvärr fans det ingen svensk som passade mitt lånesto till fullo så där blev det Highcruiser men min egen lägger jag INTE tyskt på. Tråkigt nog verkar inte marknaden vara så stor för SWB just nu men jag hoppas att folk får upp ögonen för de svenska avkommorna, i väntan på detta får man väl bygga ut stallet igen :D.

Jag håller med Görel till fullo och avlar på "svenska" hingstar ( och gärna multitalanger) så långt det bara går. Tyvärr fans det ingen svensk som passade mitt lånesto till fullo så där blev det Highcruiser men min egen lägger jag INTE tyskt på. Tråkigt nog verkar inte marknaden vara så stor för SWB just nu men jag hoppas att folk får upp ögonen för de svenska avkommorna, i väntan på detta får man väl bygga ut stallet igen :D.

Säg inte det....;)
Jag avlar ju också så svenskt det går och fått sålt allt jag ville sälja förra året. Plus att jag fått nekat en del köpare, för att jag inte ville sälja fler av mina :D

Det låter ju jättebra och ger mig lite hopp inför framtiden. Jag har ju inte haft någon egen uppfödning till salu ännu men till sommaren kommer jag att åtminstone ha en till försäljning om allt går bra och det ska bli väldigt spännande att se hur det går, jag har ju i princip inget kontaktnät öht så jag får förlita mig till annonser.

mitt sto finns de inget svenskt som ens kan passa.. :( Hon ser ut som ett svenskt halvblod från 1600 talet med en lika kort rygg som quaterback, och welsh huvud.... röra sig kan hon dock! O han lite fint o brås på, eller va säger du Görel? ;) (Görel ger löfte om att hon gärna hämtar hästen närsomhelst...) Så till henne är de verkligen skitsvårt att hitta nåt bra. Nu är hon dräktig med Zuidenvind, ska ploppa ut nåt lagom till fas II på bruksprovet! Där ska jag spana som en idiot till nåt med lååååååång rygg, bra temperament, starka bakben o så långlinjerad som möjligt, men under 170 helst! Ädel o lätt i framförallt bålen skulle jag tycka om..

Om jag var tvingad att ta nåt svenskt på henne så skulle de bli Rambo, kanske rent av blir han i slutändan med om de inte dyker upp nåt kul på bruksprovet.

hmm spanade lite på honom o insåg att hans sån Hermes är lite lättare... blir nog han då ;)

*KL*
Jag tror iallafall att det är lättare att sälja lite mer spännande hingstar än de svenskstammade samt att man får mer betalt för dessa än de svenska ?

Mia

Hermes är mycket trevlig, och vi kommer att få se hans helbror Lemonero på bruks ifall han tar sig till fas II.

För ditt sto finns det plats när som helst, jag skulle lägga på en Ceylon-son;)

Jag är inne på din linje !

Uppfödare är superduktiga i många fall och väldigt ambitiösa med val av hingst så att den matchar stoet perfekt. Men sen är det tvärnit när man skall sälja.

Och jag är övertygad om att haken är utbildning. Säljer man inte som föl - så blir det till att behålla och då kostar det i tre år innan man kan få några pengar för hästen och ändå går det inte ihop sig.

*KL*

Vilka priser vill ni ha för era "Svensk stammade" " multitalanger", jämfört med att betäcka med beprövade utländska hingstar som bevisligen förärver sig väl?

Vilka avelsmål har ni som väljer bara Svenska "gamla Stammade hingstar"?

Jag har inte funderat så mycket över priset ännu för att vara ärlig eftersom jag inte haft något föl till salu ännu så där har jag lite svårt att svara dig men masse, du kanske kan svara som har bra koll på det.

Vad finns det som säger att inte de svenska hingstarna förärver sig väl? titta bara på Rambo och Hermes tex inom dressyren, dom har ju gjort fantastiskt fina resultat på tävlingsbanan själva men tyvärr får så få ston så det är svårt att jämföra med de utländska hingstarna, hoppningen har jag noll koll på så där kan jag inte uttala mig. De svenska hingstarna har väl över lag lite svårt att hävda sig mot den utländska konkurrensen eftersom vi stoägare ratar dom till förmån för utlänningarna och dom därmed inte får några avkommor som kan visa upp sig, lite moment 22 tycker jag, många säger att de svenska hingstarna inte förärver sig väl men ingen betäcker ju med dom så dom får ju aldrig visa vad dom går för.

Mitt avelsmål är att få fram en avkomma som är hållbar, har bra psyke, bra typ, bra rörelser i alla gångarter och gör goda resultat på tävlingsbanan (och det gör ju ingenting om den vinner OS förstås).
Jag tycker om den svenska delen med liiite mer massa (och då talar jag inte om att det ska vara en lågställd koloss), istället för de långbenta tyskarna som för mig liknar en sådan där kottehäst med ben av tandpetare man gjorde som barn. visst är dom snygga att titta på men lite för "sprättiga" för min smak, jag kanske ändrar mig med tiden men just nu klappar mitt hjärta varmast för svenskt (eller något inte fullt så sprättigt).

Jag lägger mig i debatten "svenskt" eller "utländskt" då jag står hos en uppfödare som har två "helsvenska" ston och två importerade ston som hon avlar på samt att de på höstarna köper in 2-3 föl från Tyskland för försäljning i Sverige. Nu står hon med en fyraåring, en treåring, två tvååringar och två ettåringar som alla kommer från de svenskstammade stona. De svenska stona är ett elitsto och dess avkomma med elit i tre led bakåt... Från de utländska stona finns en tvååring och en ettåring kvar, och de föl som köpts in från utlandet med "poppisstammar" är alla sålda. Man märker att när köpare kommer så är det de utländska stammarna som de kommer för.
I år blir det inga föl från de svenskstammade stona på förekommen anledning. Ett av fölen från ett av de utlandsstammade stona är redan bokat och det andra är planerat att behållas om det blir ett sto.

Jag tror nog att det kan finnas en marknad för de helt svenskstammade hästarna också, men det är en smalare marknad, och speciellt i tider med ekonomisk kris så märker man av att det är svårare att sälja dem.

När det gäller priser så har de utlandsstammade fölen legat mellan 50-80000:-, beroende på kvalitet och stam. Jag vet att hon begärde 45000:- för ett av de svenskstammade fölen förra året.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka