Framtida fundering

Tagliabue

Trådstartare
Det är så att jag har en 15 år gammal russdam som är i sitt livs bästa år som ponnytravare. Hon har haft ett föl tidigare som 3 åring. För 2 år sedan blev hon betäckt med en russhingst men hon tog aldrig fölet, det blev alltså inget föl som ploppade ut. Detta tror jag beror på att jag hade nyss fått hem henne och ganska kort inpå skickades hon iväg till hingsten, blev betäckt och kom hem igen (kort resa, ca 30 min).

Jag funderar nu på att efter avslutad ponnytravsäsong för i år (slutet på oktober), att kolla upp henne så att allt är OK, sedan träna på hela vintern vid klartecken att allt är bra och göra några starter (halva säsongen, april-juni/juli) och sedan låta betäcka henne.

Dock vill jag inte skicka iväg henne till någon hingst och låta henne stå där då hon blir nervös och orolig vid transportering, känns även som att hon kan ha svårt att koppla av på ett nytt ställe där hon dessutom ska träffa en ny kille .. lite genant :o Det finns 2 russhingstar inom drygt 1 timmes transportväg och jag tycker bra om den familj som har dessa två hingstar, däremot är det inte så bra travrekord på ponnyerna och jag vill ha en hingst med lite motor och fart i sig.

Det finns då ett ytterligare val, att beställa transportsperma från en av ponnytravets stora giganter, snabbaste russet i världen, dock är ju detta otroligt tråkigt då han snart finns i varje stam som Järvsöfaks gör hos kallbloden. Men då har jag ganska nära till ett stuteri som inseminerar ston och jag skulle då kunna chansa att transportera henne den sträckan.

Har ni några förslag på hur jag ska göra? För och nackdelar? Vad anser ni att betäcka lite senare på året gör (juli-augusti)?

Sv: Framtida fundering

Vad du än väljer så är det ju hugget som stunget, du måste transportera henne och då blir hon stressad.
Inseminering garanterar ju inte till 100% att stoet tar sig heller..

Kan du inte ta det näst snabbaste russet i världen då om du vill ha en "roligare" stamtavla?

Dock om jag låter inseminera henne så är det för det första närmare än till någon av de andra hingstarna. Tyvärr står de flesta värstinghingstarna i Stockholm eller söderut eller norr om Umeå.

Risken är att om du börjar inseminera henne i juli/aug så hinner kanske stationen stänga innan hon har tagit sig. Lyckas ju inte alltid på första försöket.:(

Värt att tänka på är några saker:
Först om stoet varit svårt att få dräktigt tidigare så är det bättre att börja så tidigt på säsongen som möjligt.
Sedan med seminering och ponny så är det så att det kostar lika mycket som för en stor häst. Vilket gör att man får räkna med ett antal fler tusenlappar i kostnad än vid naturlig.
Nästa bit är att ponnyston ju är små och då ökar också riskerna med seminering + att inte alla stationer vill ta små ston. Finns risker mes alla typer av betäcknings sätt så det är ju alltid något man får räkna med.
När det gäller dräktighet så kan semin vara att föredra för problemston. Beror givetvis på var problemet ligger. Men då har man först koll på spermierna så att de är OK, för de undersöks innan man seminerar. Man har också koll på att det verkligen finns ägg som är klara. Detta och en bra veterinär gör chanserna till dräktighet stora.

Till sist så är bäst före för ston i avel 16 år, så det börjar brinna i knutarna så att säga. Speciellt om hon haft problem tidigare.

Tack för era åsikter! Jag ska klura vidare på detta och ta mig en ordentlig funderare i vinter .. ska som sagt även kolla upp henne och utefter det så tar jag beslut om det blir tävling eller ej nästa säsong.

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 742
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 943
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 315
Senast: Masse
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 818
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka