Sv: Framridning
Jag tycker att det kan bero på dagsformen och beroende på vad man sitter på för häst. Men jag skrittar först fram min häst på lång tygel ca 10 minuter, fokuserar på min egen sits och så att hon bjuder på fram, vänder och svänger lite över ridbanan, ser till att start och stopp fungerar.
Därefter börjar jag jobba henne mera, kortar tyglarna, ser till så att hon är rak och liksidig i hela kroppen, tar igenom upprepade halvhalter för att få i gång bak-kärran på henne och rider henne i lägre form i början. Varierar vägarna, flyttar undan lite sidvärts etc. succesivt så kräver jag att hon ska gå i en högre form och lägger upp själva ridpaset beroende på vad vi ska träna på.
Men framskrittningen är ca 10 minuter, sedan blir det ca 10 minuter skrittarbete -ibland blir det bara skrittarbete resterande passet, ibland om man ska fokusera på galopparbete så är det där som vikten läggs etc . beroende på vad man har för utgångspunkt, ambition och målsättning med just dagens pass.
Skrittar sedan av något varv. Därefter sitter jag oftast av och går med henne från marken och leder av henne. Går oftast fram något varv från marken också ibland, tycker det är skönt att gå fram lite själv också.