Framridning

D

Dressyrryttaren

Hur länge brukar ni rida fram era hästar innan ni börjar arbeta dom lite hårdare?
Och hur brukar ni rida fram dom?
Skulle vara kul med lite olika tips :)

Sv: Framridning

Skrittar fram rätt länge, minst 15-20 min och gärna ut i skog och mark om det går. Därefter börjar jag med att kolla start, stopp och sväng i samtliga gångarter. Sen börjar jag "kräva" jobb av henne. Den intensiva ridningen blir inte så lång, då jag även lägger in nån skrittpaus under passet, men hellre kort och intensivt och att behålla positiviteten och arbetsviljan.
Rider totalt ca 45 min-1 timme

Hejsan! Som du säkert redan vet så är det nog väldigt olika från dag till dag och beroende på häst. Min arabvalack brukade jag rida fram i kanske en 15-20 minuter och då skritt inräknat. Mitt oldenburgarsto däremot, longerar jag i ca 15 minuter och sen sitter jag upp. Då är det mer att känna hur hon känns för dagen och sen skritt, trav och galopp i båda varven sen skrittpaus och snacka lite med tränaren :) Kort sagt.

Hur gör du själv?

Mvh michaela

genom åren väldigt olika från häst till häst...

skrittar just nu ca 40min, jobbar 20 min, skrittar av 20 min.

vi har ej tävlat ännu.

Brukar skritta 10-15 min. eller asså det är olika, om jag och hästen haft en hård träningsdag igår kanska jag skrittar 20 min. och annars bara 15 det varierar helt enkelt.
brukar skritta i båda varven på lång tygen, sedan på kort och innan traven någon skänkenvikning.
Traven brukar jag göra lite olika med men jag brukar köra igenom alla gångarter innen jag börjar jobba på alvar.

Tar ca 20min att skritta till paddocken, så det blir uppvärmningen. På vägen gör jag halter, tempoväxlingar och några steg ryggningar.
Sen i paddocken travar jag fram, och gör samma saker här. Tempoväxlingar, avsaktningar, halter osv. Kollar gas och broms, och undanflyttning för skänkeln. Sen samma sak i galopp, men lite kortare intervaller, pållen har ingen toppfysik ;)

Det är rätt bra att rida som en åtta. På ena "volten" travar du, på medellinjen kortar du traven några steg och rider fram direkt. Nästa volt gör du en galoppfatting på medellinjen, och galopperar hela nästa volt, bryter av på medellinjen och gör samma sak igen. Allt i ett friskt tempo, så hästen verkligen går fram. Då värmer du upp i båda varven, hästen kommer fram, och du får koll på dina hjälper.

Hejsan! Som du säkert redan vet så är det nog väldigt olika från dag till dag och beroende på häst. Min arabvalack brukade jag rida fram i kanske en 15-20 minuter och då skritt inräknat. Mitt oldenburgarsto däremot, longerar jag i ca 15 minuter och sen sitter jag upp. Då är det mer att känna hur hon känns för dagen och sen skritt, trav och galopp i båda varven sen skrittpaus och snacka lite med tränaren :) Kort sagt.

Hur gör du själv?

Mvh michaela

Själv så skrittar jag i 10 min (aldrig mindre).Sen så travar jag i låg form, Många avbrott från skritt och trav,stora volter och serpentiner.
Får henne lösgjord, och lite tempoväxlingar.Rider ungefär så i en kvart.Galopperar och rider förvänd galopp,samt enkla byten.Öppna,ibland sluta.Och ryggningar,fram -bakdelsvänd.M.m.

Tack för alla svar, vill gärna ha många fler :D

Oj skrev lite mer än bara framridningen där ;) Menmne hoppas de inte gör ngt :banana:

Jag skrittar i 10-15 min, på tur eller på banan. Sen pröver jag att trava hästen gott fram, och gör volter, böjde långsidar och andre lösgörande övninger.

För det mesta skrittar jag en sväng innan jag går in på banan väl där inne skrittar jag ngt varv lite lång och låg eller rund och låg sen travar jag och försöker bibehålla den långa och låga formen fast här blir nog lite mer åt det runda hållet i formen gör ett par övergångar mellan skritt-trav-skritt i lång och låg form rider serpentiner ett par skänkelvikningar volter m.m. Är han väldigt spänd vilket han kan vara ibland går jag nästan direkt till galopp o galopperar honom i en ganska låg men rund form för o få upp ryggen.

Är han inte så spänd kan jag börja med skritt sen värmer vi upp i trav och sist galopp.

Brukar värma upp ganska mkt i galopp då jag anser att jag får honom bäst lösgjord där rider övergångar, volter m.m innan vi sätter igång med lite mer rörelser och mera krav på aktivitet/samling.

Vill känna att han är ordentligt lösgjord innan jag "sätter ihop" honom ordentligt.

Jag tycker att det kan bero på dagsformen och beroende på vad man sitter på för häst. Men jag skrittar först fram min häst på lång tygel ca 10 minuter, fokuserar på min egen sits och så att hon bjuder på fram, vänder och svänger lite över ridbanan, ser till att start och stopp fungerar.

Därefter börjar jag jobba henne mera, kortar tyglarna, ser till så att hon är rak och liksidig i hela kroppen, tar igenom upprepade halvhalter för att få i gång bak-kärran på henne och rider henne i lägre form i början. Varierar vägarna, flyttar undan lite sidvärts etc. succesivt så kräver jag att hon ska gå i en högre form och lägger upp själva ridpaset beroende på vad vi ska träna på.

Men framskrittningen är ca 10 minuter, sedan blir det ca 10 minuter skrittarbete -ibland blir det bara skrittarbete resterande passet, ibland om man ska fokusera på galopparbete så är det där som vikten läggs etc . beroende på vad man har för utgångspunkt, ambition och målsättning med just dagens pass.

Skrittar sedan av något varv. Därefter sitter jag oftast av och går med henne från marken och leder av henne. Går oftast fram något varv från marken också ibland, tycker det är skönt att gå fram lite själv också.

Det är olika från dag till dag :) Oftast skrittar jag fram ca 10 min, sen travar fram på lång tygel i ett rejält övertempo, FRAM FRAM FRAM! Min häst har en tendens att vara lite segstartad i början så hon måste komma igång!:p
När hon känns frammåt i traven fattar jag galopp, och samma sak där, övertempo.
Sen saktar jag av till skritt och pustar lite, sen börjar jag jobba.

Jag skrittar en uteritt på 15-20 min på väg och sedan i skog där jag har några stockar utlagda som cavaletti, (de skrittar jag över fram och tillbaks). Därefter gör jag skrittövningar på banan, först en liten fyrkant med en fjärdedelsvänding på bakdel i varje hörn, sedan andra vändningar att bara följa med tygeltagen, öppnor i skritt, sedan börjar jag trava och då gör jag serpentinbågar, skänkelvikning och 20 meters volter, därefter några galoppfattningar. Sedan börjar jobbet.

Ponnyn jag rider är i väldigt bra kondition och har en massa motor. Brukar skritta fram honom på lång tygel i kanske 10 minuter, sedan jobbar jag länge i skritt med stora och små volter, serpentiner, halter etc för att få honom att lyssna (han blir lätt stark och lite väl pigg).
Sedan trav, liknande skrittarbetet, i kanske 10-20min (kollar aldrig klockan) och sedan går jag över till dagens övning.
Brukar avsltua med många stora galoppvolter så att han får sträcka ut. Både kul och konditionsuppbyggande. Travar sedan av honom och skrittar slutligen på lång tygel.
Storhästen har extremt lätt för att spänna sig och bli seg, så honom skrittar jag längre på lång tygel och travar även med lång tygel för att få honom att verkligen gå på framåt.

Ponnyn måste få en ordentlig uppvärmning då hon är ganska het på gröten. :D Börjar alltid med friskritt i minst 10-15 min, helst längre. Därefter börjar jag att böja igenom i skritten, sedan traven och sist galoppen. Då arbetar jag i lättridning/lättsits. Ibland chockerar jag henne med att börja med galoppen direkt efter fria skritten, men då blir hon ännu ivrigare så det gör jag inte alltför ofta ;)

Uppvärmningen för mig tar oftast ca. 30-40 min, därefter pausar jag följt av det "riktiga" arbetet som tar ungefär 30 min, sedan avslutar jag med att jogga och skritta av förstås.

Jag har ca 20 minuters skritt till ridbanan, så skritten får jag där, på lång tygel halva vägen , sen brukar jag flytta henne lite för skänkeln & lite sånt.
När jag är på banan så brukar jag skritta där i 5 minuter, lite volter osv, sen blir de trav, har fått stränga order av min tränare att INTE trava länge (brukar bara bli några minuter) , eftersom jag måste jobba på galoppen med pållen, sen blir de galopp(masssor av olika övningar) med små skrittpauser i ca 20 min, sen skrittar/travar jag hem ...

De blev ett "helt" pass.

Vad alla rider långa pass, om jag räknar bort min skritt till & från banan rider jag i ca 30 min, (ibland lite längre) min tränare säger hela tiden att man ska sluta passet när hästen är som mest på & positiv & vill jobba...

Jag rider oftast ca. 1 h, just för att jag vill få den rätta känslan innan jag avslutar passet.

Jag brukar rida fram typ 5 minuter aktiv tid allt som allt på kallblodet

Edit: menar inför tävling

Nirak

Tack så mycket för alla svar, jättebra tips ju :)
Fortsätt gärna skriva här :P vill läsa mer:banana:

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: MiniLi
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
841
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 731
Senast: Häst_
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka