Framridning

L

**Lina**

Får en annan ryttare än den som ska tävla hästen rida den på framridningen eller på andra ställen på tävlingsplatsen?

Får en vuxen rida på en ponny t ex på tävlingsplatsen eller gäller åldersgränsen överallt, inte bara just för tävlingsryttaren?

Tack!:bump:

Sv: Framridning

Åldersgränsen gäller alltid på hela tävlingsplatsen.

Ang om annan ryttare får rida fram ponnyn så är det olika regler i t.ex dressyr och hoppning så vad syftar du på för gren?

Jag är intresserad av reglerna för båda grenarna samt om det är olika regler gällande detta på lokal, regional, nationell tävling?

Så om man har t ex en D-ponny så får ingen över 18 år rida hästen på tävlingsplatsen?

Över 18 får inte rida ponny på tävlingsplats nej.

Dressyren får du fråga någon som är säker på de reglerna jag TROR att det är helt förbjudet med annan ryttare på ponnyn där. OBS: TROR!

Inom hoppningen är det luddiga regler. Jag var på lokaltävling där överdommaren lät en av sveriges duktigaste ponnyryttare rida fram sin elevs ponny. När jag sedan diskuterade det med en annan dommare sa han att det borde hon inte fått, för i TR står det något om att det inte får vara så stor nivåskillnad på ryttaren som rider fram ponnyn och ordinarie ryttaren. Han letade upp ett stycke i TR där det var formulerat, men det är luddigt skrivet. Jag ska försöka hitta det stycket i TR och återkommer i så fall.

En person som är uppklassad med hästen får inte heller rida på framridingen i klasser den är uppklassad från...:cool:
lite krångligt att förklara,

Uppklassning gäller ekipage, inte ryttare. Om jag är uppklassad med ponny A så får jag ändå rida ponny B och C i LD om jag vill.

I dressyr så är det strängt förbjudet att nån annan ryttare sitter upp på ens häst! :cool:

Jag har sett detta på en tävlingsplats, fast då var det en tjej under 18 år som red fram en annans ponny på framhoppningsbanan. Jag frågade då överdomaren och fick till svar att det var OK så länge personen som red fram är under 18 år. Som överdomaren la till "mamman får inte sitta upp och rida fram ponnyn till barnet". Vad som gäller i dressyr vet jag inte.

Det är bara tävlingsryttaren som får rida hästen på framhoppningen, även om "den andra ryttaren" inte hoppar. På framridningen är det dock ok på hoppning, på dressyr får man som sagt inte byta ryttare alls.

Inte enligt Birgitta Ernbladh som är överdommare här nere i skåne. Hon säger att annan ryttare får hoppa fram ponnyn om denna ryttare bara ligger inom åldersgränsen. Vi hade en diskussion på en tävlingsplats om detta.

Hm, spännande. Nu ska väl jag iofs inte låta alltför säker, då den här informationen är från TR-03, och jag har tydligen inte så bra koll på ändringarna som jag trodde... :o

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
476
Senast: MiniLi
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
894
Senast: Ketrawzc
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
535
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 427
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka