Framridning vid tävlingar.

Cascade

Trådstartare
Hej! Jag ska delta i en dressyrtävling nästa helg. Jag undrar därför vad ni brukar göra under framridningen för att få era hästar så fina och lyhörda som möjligt. Skriv gärna varför ni gör det också ;)

Sv: Framridning vid tävlingar.

För det första rider jag alltid fram på samma sätt som jag värmer uoo hemma. Dvs först lite enkla halter och tempoväxlingar i skritt för att se att hästen är på hjälperna och sen samma i trav och galopp. Beroende på vilken klass jag startar rider jag genom rörelserna som ingår och ev vissa programdelar. Varierar så mycket jag kan i tempo och lägger in övergångar.

På tävling kan man inte påverka så himla mycket egentligen. Har det inte fungerat hemma så kommer det inte fungera på tävling heller. Så framridningen handlar mest om att få hästen avslappnad men uppmärksam på hjälperna-inte det lättaste alltid;).

Min häst blir nyfiken och lite spänd när vi kommer till tävling så jag brukar börja med att gå en sväng och låta honom få titta lite kravlöst på allt. Sedan skrittar jag gärna ut en sväng om dte finns möjlighet, vilket det ofta gör. En del tävlingsplatser har ju ridvägar runt anläggningen. Detta för att jag vill att han ska få ut syre i muskelerna och bli uppvärmd utan anspänning, få skritta o trava på lite i låg o lång form.

När det är lagomt att börja rida fram mer seriöst går jag in på framridningen och jobbar först i skritt, ser till att han är "med" mig där, böjer, ställer igenom, flyttar lite, känner av om han svarar direkt framåt och för vändning etc ur det blir det trav o galopp med samma arbete.
Mitt fokus är att han ska vara alert, lydig och framme för hjälperna, rörelserna vi gör på lätt nivå är inte svåra.
Jag gör några halter, rider lite varierat tempo fram o tillbaka för att känna att han svarar men inget annat ur programmet, är han på plats löser det sig ändå

Jag anstränger mig att rida fram precis som om jag var hemma. Både för min egen skull och för att hästen ska känna igen vad den ska göra.

En tränare/domare på högsta nivå sa något som jag verkligen försöker tänka på.

En framridning är INTE ett träningstillfälle. En framridning är till för att värma upp musklerna och ritten är till för att visa hur långt ni har kommit på träningen hemma. På framridningen ska du rida det som du och hästen är bäst på. På så sätt får du och hästen en positiv känsla. Sitt inte och traggla det som behövs träna mer hemma på en framridning det skapar bara spänning och frustration och så går hela programmet åt skogen.

Lycka till!

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
382
Senast: MiniLi
·
Dressyr Hej! Nu när tävlingarna drar igång tillkommer också arbetet med att vara funktionär. Jag ska vara speaker men det var ett par år sedan...
Svar
16
· Visningar
1 902
Senast: settis
·
Tävling Hur gör ni utseendemässigt med era hästar innan tävling? Duschar ni de? Gör ni något speciellt? Skriv gärna vilken gren ni tävlar i 🥰
Svar
8
· Visningar
839
Senast: Freazer
·
Tävling Jag vet inte om denna borde ligga här eller på Allmänt, men tänker att hästmänniskor borde hitta hit. På våra klubbtävlingar och 1*...
2
Svar
22
· Visningar
2 172
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar