Framhoppningsregler...

J

jojjo150

Hejsan!
Ska börja tävla lite smått och skulle vilja veta vilka regler som gåller på framhoppningsbanan! Det är bara en liten klubbtävling, hur ska man vara klädd?När måste man börja med kavaj? :confused:

Sv: Framhoppningsregler...

Jag har lärt mig en sak iallafall. Man får inte höja framhoppnings hindret mer än 10 cm över den klass man ska rida, annars räknas det som barrering :)

Jag höjde till min granne en gång och jag hade ingen aning om detta, så domaren kom och sa till :o

Du behöver inte kavaj förrens på regional tävling. Men ha gärna en mörk snygg jacka/tröja och se till att ha krage under. Ljusa ridyxor...

Regler på framhoppningen:

Håll till höger vid möte

Ropa högt och tydligt vilket hinder du tänker hoppa och kolla så ingen annan är på g mot samma hinder.

Skritta inte på spåret, helst inte på framhoppningen över huvudtaget.

Kolla inflaggningen på hindren - rött till höger - så du hoppar åt rätt håll. (Brukar sitta flagga el märke på hinderstöden.)

Lycka till och hoppa inte fram för mycket, ett par språng/hinder räcker. :)

//C

vanliga ridbanereglerna gäller plus:
den som just ska till att hoppa har företräde
den som strax ska in på tävlingsbanan har företräde till hindren
gå inte precis framför eller bakom hindren
den som ska hoppa skall HÖGT OCH TYDLIGT tala om detta samt vilket hinder han tänker hoppa.
Skrittar gör man utanför franhoppningen.
Är framhoppning och framridning på samma plats så skrittan man åtminstone fram och av utanför, vid kortare paus under framridningen ser man upp på alla andra som vanligt.

Hindren får inte ändras hur som helst. Vill du hoppa högre (eller lägre) än klassens höjd (max 10 cm högre) så måste du kolla att det är OK med övriga på framridningen.

Vad gäller klädsel så är det helt upp till klubben vad de kräver. De flesta klubbar har samma eller lägre krav som lokaltävling och där är det inte kavajtvång, men kolla med klubben.

Liknande trådar

Körning En av mina vänners dotter ska gifta sig i sommar och de ska åka häst och vagn hem från kyrkan. Hennes gamla ponnytravare ska dra min...
Svar
10
· Visningar
1 138
Senast: ameo
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
366
Senast: Cactus
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 217
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 624
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar