framhoppning

Messy

Trådstartare
Hur rider ni fram inför hopptävling?
Hur länge, hur mkt hinder osv....

skriv gärna vilka klasser ni rider också :)

Jag har kört lite lätt, trav galopp, hoppa alla hinder några gånger, inte för mycket.
Men hästen blev såååå spänd/nervös sist vi tävlade (på banan, kalas på framhoppningen) så jag vet inte om jag ska köra ny taktik, rida "slut" på henne innan... ok, inte slut SLUT, men så hon har gått ett tag och kanske slappnar av mer.

Någon som har en bättre taktik för oss?
Hon har bara tävlat ute i 1år i 90-1m klasser.

Sv: framhoppning

För min häst som är väldigt het och lättstressad så blir hon oftast värre om jag rider fram mycket och länge bland alla hästar i röran på framridningen. Jag brukar rida runt lite i mest trav och lite galopp och försöka hålla mig ur vägen för andra och jobba på att forma lite i sidorna och lägga volter här och var. På framhoppningen försöker jag hoppa två gånger på varje hinder (lilla, räcke, oxer). Bara så att jag känner att hon lyssnar, att hon förstår uppgiften och att hon är uppvärmd på några språng. Rider inte mer än 15-20 min totalt tror jag, har faktisakt aldrig tagit tid.
Rider 1 m och 1.10 m just nu.

Beror alldeles på vilken typ av häst du har,vilka klasser du ska hoppa,vilket underlag det är och vilken årstid,om det är ett meeting eller bara en klass.
Det är precis som att fråga hur kör du en bil.....

90-1m, inne. för tillfället, framridningarna börjar väl mer å mer ute.
Min HATAR djupt/tungt underlag så då är det inte ens en idé att försöka få henne på bra humör.

Problemet just nu känns lite som att
1) hon är fin på framhoppningen men nervös på banan
2) hon blir rädd för de andra hästarna om det är folk som bara rider på en (som fan verkar vara mer regel än undantag på lok. lägre klasser... om man har en röd rosett så ska andra hålla avstånd, men själv kan man rida på alla som att den där röda rosetten betyder UR VÄGEN)... :mad:

hon är inte rädd för andra egentligen men jag har upplevt det på de senaste tävlingarna att kommer det en okänd stor häst så stannar hon, sist satte hon sig nästan på spåret när vi mötte en i vänster varv å sedan var så långt ut mot väggen det gick :(

mitolle: du tror alltså inte på att rida på lite längre... jag har kört så som du kör hela förra året (första året), att bara trava, galoppera, hoppa 2-3 ggr/hinder å gör hon det bra - då räcker det!

nu nollade vi en 90 hemma igår (bara ett fjuttigt KM) men hon var iaf taggad å tyckte det var kul... hoppas det sitter i tills på lördag :)

Jag rider också lokalt, generellt mellan 90-110 cm.

Jag är övertygad om att framridningen måste anpassas helt efter vad man har för häst.
Själv rider jag fram i 15-20 min i alla gångarter med fokus på lydnad framåt och bakåt samt lydnad undan skänkeln (sidvärtes). Kanske samlar jag lite och rider "arbetspiruett" i galopp också, för att få igång motorn bak och se om jag har koll på hjälperna. Jag skrittar i nästan 10 minuter av den tiden.
Väl inne på framhoppningen brukar man ha runt 10 min på sig och där travhoppar jag lilla ett par gånger, sedan galopperar över ett par gånger. Sedan hoppar jag de andra hindren tills jag känner att det är flyter i sprången. Normalt kanske 4-5 ggr på rättuppstående och 2-3 ggr därefter på oxern.

Inför andra klassen 3-4 språng sammanlagt, förutsatt att det inte gått flera timmar förstås (räknar inte lilla).

Jag har en "duracellkanin" utan botten på sina energidepåer som fungerar bättre när hon är lite trött, då fokuserar hon bättre på uppgiften istället för allt annat runtomkring.

Jag är mer en dressyrryttare på "utflykt" i hoppvärlden, så mitt koncept kanske inte är optimalt, men en variant i alla fall.

kl

Börjar alltid att skritta fram hästen, gärna 15min.
Travar igång långt och lågt, lägger lite volter och serpentiner tills hästen känns mjuk i sidorna.
Kör tempoväxlingar, övergångar, halvhalter för att känna att hästen är lydig och lyssnar.
Lite öppna, sluta och skänkelvikningar för att få hästen följsam för skänkeln.
Galopperar igång med samma princip som i traven. Försöker aktivera bakkärran.

När hästen känns lydig och följsam så börjar jag hoppa. Det kan ta olika tid beroende på häst.
Hoppar lilla ett par gånger ur varje varv. Känner att hästen lyssnar och är framme för skänkeln. Därefter hoppar jag räcket 2ggr och därefter oxern 2ggr. Känns allt bra så skrittar jag en stund, och hoppar sedan räcket och därefter oxern innan jag går in. Känns det inte bra så får man anpassa planen därefter :)

Senast ändrad:

men du upplever inte att 15-20min är för kort när hon är så pigg?

litet dilemma för fullblod kan man näst intill inte trötta ut...

*KL*

Fråga till er som rider fram 10-20 min, hur hinner ni få hästarna varma och smidiga. All ridning jag har lärt mig så är en framskrittning på ca 10-15 min ett mini. Sedan skall man ju hinna trava, galoppera, hoppa också och lite återhämtning innan det är dags för själva tävlingshoppningen?

Här är det minst 40 min framridning innan det är dags att tävla.

men du upplever inte att 15-20min är för kort när hon är så pigg?

litet dilemma för fullblod kan man näst intill inte trötta ut...

Nja, med skritten upptill och därefter framhoppning blir ju den sammanlagda tiden betydligt längre - jag skrev otydligt ser jag. ;)
Hade man bara ridit en klass hade jag förstås ridit betydligt längre jag också och nog blir hon mycket bättre till andra klassen.
Vid träning rider vi 1½ h-pass och hon är helt klart som bäst sista minutrarna.

Jag räknar inte in framskrittning i den tiden utan aktiv ridning inne på ridbanan. Ofta skrittar jag runt en bra stund på tävlingsplatsen med min just för att hon ska få slappna av. Jag räknar tiden med att jag rider i trav och galopp aktivt.
Ibland blir det längre framridning om det är separat framridning och framhoppning.
Jag kan dock inte sitta och jobba min häst någon längre stund om enda framridningsmöjligheten är inne bland de som hoppar fram, speciellt inte om det är trångt, då min häst är rädd för de andra om de hoppar för nära och kommer mot en i full fart. Då rider jag fram lite utanför och gör bara det jag måste inne på framhoppningen.

Brukar skritta fram ute en fem-tio minuter, därefter jobbar jag mycket på volter för att lösgöra bogarna och känna att hästen är foljsam, flytta undan skänkeln (skänkelvikning), mycket övergångar, ökningar, minskningar osv.
Sen hoppar jag fram några gånger på var hinder, och eh, ja. Det var väl typ så.c: Sen mellan klasser brukar jag - beroende på hur många starter det är emellan - antingen ta in hästen eller skritta runt området på långa tyglar.

Nu har jag bara vågat mig på en lokal men flera pay n jump. För min del så hoppar jag väldigt lite på framhoppningen, känner mest efter att han är framme och bjuder på hinder, i övrigt så håller vi oss "på marken" och känner att gas och broms fungerar som det ska.
I dagsläget är det nog så att får vi fel på banan så är det mest mattes nybörjarfel. Vi jobbar på det.

*kl*

Någon som har ett bra tips på hur man ska hålla sig lugn inombords på framhoppningar? När det är ekipage som galopperar åt höger och vänster överallt och det känns liksom som att man verkligen inte får plats. Överallt är man i vägen. Så fort man ska hoppa så är någon annan i vägen.

Alltså jag vet om "reglerna" på ridbanan och att man ska ropa när man hoppar osv men det blir ändå så rörigt... och då blir jag väldigt stressad inombords, känns ibland som att det vore bättre att strunta i hela framhoppningen. Men ibland finns det ju inte möjlighet att rida fram någon annanstans så då måste man ju in på framhoppningen för att hästen ska bli uppvärmd.

Det där med att folk nästan galopperar rakt in i en känner jag igen, tyvärr. Är ute med en unghäst nu som har börjat bli riktigt, riktigt rädd för andra hästar när de kommer galopperandes mot honom eller bakom honom. Det är så tråkigt att det ska vara så. Jag följer högerregeln och alla andra ridregler som förekommer men det hjälper ju inte, vissa rider hej vilt! Är också ute på lokala tävlingar, kanske blir det bättre på högre nivå?

Jag rider LD-LB på ungponny (egentligen är hon 7, men började tävla när hon var 6,5 , så är som en ungponny på tävlingsfronten )på både regional och lokal nivå. Hon har inte toppenkondis, så rider inte fram så länge(20min+framhoppning). Och hoppar framför allt inte fram så länge. Är det en låg klass (typ LD/LD+5) så brukar jag ta ett språng på lilla i varje varv. Sedan räcket på full höjd (är ju bara 70/75 så det kan man ju hoppa fram på), känns det bra tar jag oxer en-två ggr. Hon brukar vara lite osäker på oxrar så hoppar oftast den mest. Blir det en lång skrittpaus emellan min framhoppningen och min start brukar jag ta ett hinder innan jag går in på banan.

Är det högre höjd hoppar jag lilla en gång i båda varven, sedan ett nedsänkt räcke, sedan ett räcke på full höjd och sedan oxern 1-2ggr på full höjd.

Nu har jag förutsatt att allt känns som det ska, krånglar hon eller känns konstig får jag hoppa fram på ett annat sätt.

Senast ändrad:

När ja tävlade hoppning så var det 90-110.
Jag brukade jogga fram henne på halv lös tygel.
Sedan samma i galopp. Efter det börja jobba med formen och
mkt lösgörande serpentiner vikningar mm, ( om det fanns plats).
Sen tog jag inte alls många skutt. 2 på lilla och varsin 2 på oxer och räcke.
Kändes sprången inte så bra så tog jag ju fler.
Och i stort sett samma om vi hade en klass till under dagen.

Jag tror inte man kan göra så mkt för att få det lugnare på framhoppningen.
Vissa visar verkligen ingen respekt och bara harvar fram. Samma är det även
i dressyren. De kommer som tankar och tror de äger banan. Säger man till dem
ex håll höger eller skritta innanför svarar de oftast snäsigt tillbaka. Jag iaf även om jag inte är ivägen ber om ursäkt om nån nästan rider på mig??
Fråga mig inte varför men jag försöker bara va så trevlig som det går.

Det bästa på en tävling plats är ju om de har 2 framridningar/hoppningar.
Då brukar de oftast va lugnare på en av delarna. Sen kanske de finns ridvägar du får använda dig av?

Är tävlingscoach åt några ponnytjejer, tävlar inte själv.

C-ponnyn: Skrittade och travade lugnt och sansat och sen lite "Startstopp" för att väcka honom. Galopp till halt, halt till galopp och ökade galopper.
Sen hoppade hon lilla och bytte galopp över det ett par gånger sedan oxer 1 gång, räcke 1 gång. Sen var vi klara.
Till andra klassen hoppade hon oxer/räcke en gång och sen en omhoppningssväng på varje.
:)

D-ponnyn brukar få ta några språng mer, han blir spänd och lite på tårna på tävling så han brukar hoppa 3-4 språng på oxer/räcke.

Min gammelman som är enormt erfaren blir alltid stissig ändå :D Jag brukar rida en "normal" framhoppning, va 20 minuter efter framskrittning. Sen ser jag till att ha minst 10 minuter att bara skritta och ta det lugnt en stund. När det snart är min tur tar jag nåt språng till på framhoppningen, om det är möjligt, annars bara galopperar igång igen, sen in och hoppa! :)

Håller med om p 2. Unghästen, som verkligen inte är rädd för något, drabbades av en vetvilling med röd rosett på senaste framhoppningen. Hästkraken var livrädd bara den "röda rosetten" kom i närheten och i slutänden blev han påkörd av densamma och dottern gick i backen alldeles före start. Hon med rosetten stormade glatt vidare och tyckte att alla skulle flytta.

Innan dagen var slut hade vi och några till tussat överdomaren på henne. Det var fullt livsfarligt. Har man inte koll på sin häst kan man väl hålla sig borta från tävling. En avd B full med blåbär behöver alla få en lugn och trygg upplevelse av "framhoppning".

*kl*

Någon som har ett bra tips på hur man ska hålla sig lugn inombords på framhoppningar? När det är ekipage som galopperar åt höger och vänster överallt och det känns liksom som att man verkligen inte får plats. Överallt är man i vägen. Så fort man ska hoppa så är någon annan i vägen.

Alltså jag vet om "reglerna" på ridbanan och att man ska ropa när man hoppar osv men det blir ändå så rörigt... och då blir jag väldigt stressad inombords, känns ibland som att det vore bättre att strunta i hela framhoppningen. Men ibland finns det ju inte möjlighet att rida fram någon annanstans så då måste man ju in på framhoppningen för att hästen ska bli uppvärmd.

Det där med att folk nästan galopperar rakt in i en känner jag igen, tyvärr. Är ute med en unghäst nu som har börjat bli riktigt, riktigt rädd för andra hästar när de kommer galopperandes mot honom eller bakom honom. Det är så tråkigt att det ska vara så. Jag följer högerregeln och alla andra ridregler som förekommer men det hjälper ju inte, vissa rider hej vilt! Är också ute på lokala tävlingar, kanske blir det bättre på högre nivå?

Det handlar nog mycket om rutin. Du behöver kanske komma ut och träna på tävlingssituationen mer?
Och ja det är ofta rörigare på lokal nivå, jag har varit på nationella tävlingar där det har varit 15-20 unghästar i samma ridhus. Visst får man se sig för och inte sitta och glo ner i nacken på hästen men överlag har ryttarna bättre kontroll/visar mer hänsyn.
Sedan får man inte bli "för försiktig" själv heller utan våga ta lite plats och rida sin häst flyttar man hela tiden på sig så kommer du aldrig kunna komma till ridning.

Jag lägger upp framridningen efter vilken häst jag sitter på och viken klass det är. Men en "mall" är 15-20 min skritt. Jogga igång i trav och galopp. Öka kraven lite och se till att hästen är mellan hjälperna. Sedan tar jag något skutt. Normalt inte mer än 2 på varje hinder.

Jag är allergisk mot dem som hoppar 20 språng på lilla och sedan lägger ner räcket till samma höjd som krysset, för att sedan hoppa 2 språng, höja 5 cm hoppa 2 språng osv:grin: Visst kan man sänka räcke/oxer något första språnget man tar, men någon måtta får det finnas! Hoppar man dessutom inte högre än 90-100 cm så känns det rätt onödigt att sänka faktiskt...

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 409
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 523
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 184
Senast: Freazer
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 947
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka