Framdelsvändning

AnnaLindstrom

Trådstartare
Hur ska man göra när någon säger åt en att göra en framdelsvändning för vänsterskänkel? T.ex. åt vilket håll ska man ställa hästen?
Tacksam för svar!
Ursäkta att jag skrev i fel kategori men jag vet inte hur jag kan ändra det nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Framdelsvändning

för vänster skänkel är väl att hästen ska flytta rumpan åt höger? och då borde man ju ställa lite åt höger?? eller?
när jag tänker efter så brukar jag göra framdelsvändning och bakdelsvändning direkt från sluta eller öppna, då jag får bättre aktivitet och samling i piruetterna då :). så då kommer ställningen automatiskt, även om jag försöker hålla hästen så rak som möjligt.
 
Sv: Framdelsvändning

Fast ska inte hästen i en framdelsvändning vara ställd från rörelserikningen? Alltså för vänster skänkel rör sig bakdelen åt höger och då borde den vara ställd åt vänster? Eller är jag fel ute nu? :o
 
Sv: Framdelsvändning

I en framdelsvändning undan vänster skänkel ska hästen vara ställd åt vänster. Vänster skänkel flyttar bakdelen, höger skänkel är reglerande/mothållande så att hästen inte bara trillar iväg. Båda skänklarna är framåtdrivande vid behov. Vänster tygel är ställande, höger tygel är reglerande så att hästen inte förböjer sig och den är även bromsande om hästen vill traska iväg framåt. Den ska ju trampa med frambenen på samma ställe medans bakdelen flyttas i en cirkel runt.
 
Sv: Framdelsvändning

Vänster tygel kan även vid behov understödja vänster skänkels sidförande verkan och då kan det vara lämpligt att ta ut handen en aning så att tygeltagat verkar mot höfbenskammen.

För att få det riktigt bra koordinerar man hjälperna så att den sidförande hjälpen kommer när hästen lyfter vänster bak (som ju är den som ska trampa in under hästen i stället för framåt).

Ska man vara riktigt petig så är det inre (vänster) fram som ska trampa runt på stället, yttre fram går då i en liten cirkel runt detta. Men det är väldigt mycket viktigare att behålla framåtbjudningen så hästen verkligen trampar med inre fram än att den trampar på stället. Bakåttramp eller skruv (snurr utan att lyfta benet) är helt fel!
 

Liknande trådar

Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 065
Senast: Tilly_85
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
522
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 234
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 692
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp