Sv: Frambensskydd - avelsproblem?
¨
Det kan inte vara fusk om det är tillåtet.
Det sista stycket låter bara konstigt, har aldrig varit med om någon som gjort så, på vilket sätt skulle ett stumt steg förbättra tölten?
För att en häst mår bättre av att gå ute än att stå på box större delen av dygnet? Och för att hästarna inte behöver benskydd för att de inte slår benen i varandra?
Ang. att det skulle vara mest hobbyfolk som ägnar sig åt rasen så undrar jag vilka raser det finns som det är mest hårt satsande tävlingsryttare som utgör majoriteten av ägarna? Och varför det är tävlandet/tränandet som skulle avgöra om hästen ska stå på box eller lösdrift?
Har du någon vetenskaplig undersökning som tyder på att hästar som lever på lösdrift mår bättre än de häsatr som står installade??
Skulle väldigt gärna se den isåfall.
Min häst går ute mellan 10-12 timmar om dagen och hon mår lika bra som när hon levde på lösdrift.
Hon mådde lika bra utan att tveka.. men för min del att kunna utnyttja henne fullt ut som ridhäst så funkar det bättre att ha henne installad och veta att hon är i en box och inte ev ute på rymmen och blir påkörd.Eftersom jag har en rymmarhäst.
Nu kan jag slappna av jag vet att om natten står hon inne och om dagen i en rymmarsäker hage.
Jag kan hålla koll på henes vikt vet exakt vad hon får i sig idag vilket jag inne viste då men hon var fet när hon gick på lösdrift och med fetheten kom slöheten.
Hon slipper mygg och knott om kvällen vilket jag kan nog säga uppskattas av henne eftersom hon står inne då.
Hon står i en stor ljus box på 4x5 meter i en luftig lada med en öppen ladudörr så hon ser ut och får sol in på boxen.
Inte ett dugg synd om min häst eller att hon skulel må sämre än de som går på lösdrift.
Jag gillar inte att ni lägger fram det som om att lösdrift är det enda och bästa sättet att ha en häst på och att vi som har installde inte har lika välmående hästar.
Angående benskydd så har jag i förebyggande syfte, jag offrar hellre ett par benskydd om hon tar ett felsteg och trampar på sig själv eller snubblar än att hon kliver på en sena och skadas svårt och det kostar massa pengar.
Och tror större delen av de som har benskydd har de just i förebyggande syfte och inte för hästen stryker sig.
Men visst förekommer de och då måste man ju ha skydd vare sig man gillar de eller inte.
Och jag anser att boots är fusk även om det är tillåtet man fixar ju så att hästen får bättre lyft steg än vad den igentligen har.
Och det blir orättvist om vissa rider runt med sånna på tävling och andra inte kanske har råd eller att hästen inte gillar och man inte kan ha sånna och då kommer man aldrig vinna över dessa som har boots eftersom de har "bättre" gång iom bootsen.
Men om de tagit av bootsen kanske man hade vunnit över dom om du förstår hur jag menar?
Sedan fattar jag inte hur boots kan va tillåtet i lätt klass.. lätt klass ska va för oss nybörjare och boots skall endast användas av erfarna ryttare som vet vad de håller på med då boot mkt mkt lätt kan orsaka skador på hästen vid felhantering!
Och att verka hovarna på speciella sätt förekommer rätt ofta för att få bättre steg. Men det är inget man pratar om att man gör.
Pratade med en gammal hovslagare inom islandshästar och han sa att förr var detta mkt vanligt men tack och lov börjar de bli mindre å mindre förekommande idag!
Lika väl som folk sprutar lederna på hästarna då man ridit på fel underlag. Så ist för att fixa underlaget eller variera ridningen sprutar man lederna och låter hästen vila 2 veckor och hoppas hästen håller ett tag till.
Jobbade i ett stall där detta förekom ofta mendet var något man hyschade om
Slutordet för mig i detta inlägg får nog bli att din häst som lever på lösdrift och min som lever" instängd större delen av dygnet enligt dig" mår lika bra och vi är lika noga och rädda om våra hästar.
Jag har testat bägge delarna jag har haft Jorun på lösdrift många många år men också testat på att ha henne installad och kan ju bara säga vad som passar oss/mig bäst.
Jag kanske är lite hönsig men jag vill inte ha min häst ute om natten längre, de går fan galningar lös överallt i stan.
Man fick läsa om hästar runt om här som vart uppskurna och vargar som attakerar om natten förra året och året innan Så nej tack... inge nattvistelse för Jorunns del så länge jag bor i denna stad.
Angpende varför jag tror att det är mest hobbyfolk som har islandshästar och vad som skiljer tex sv hbl tja vad jag tror.
HHobbyfolket på islandshäst rider mestadels ut rider sällan ridlektioner tävlar inte eller ytterst sällan utan de är en kär familjemedlem omden inte rids på 3 månader vem bryr sig..Den är lika kär medlem i familjen som bara haghäst. Man kasnke inte hinner rida mkt påjobbet eller annat.
Man har den på lösdrift för så ska man bara ha för att hästen mår bäst och visst är det skönast slippa gå upp å släppa ut och ta in dessutom.
Hobbyfolk på hbt tränar tror jag lite mer även om man inte tävlar så rider man hästen regelbundet 5-6 dagar i veckan man tränar för tränare regelbundet och man har hästen installad.
Få har sin storhäst på lösdrift ävenom de så klart förekommer.Jag hade ju mitt hbl sista årena ute pålösdrift då hennes ben mådde bättre av att gå ute i slutet!
Jag tror det handlar mkt om traditioner också..
Inom storhäst sidan har man bara hästen installad, man har benskydd och täcke det är inget man tänker på det bara är så
Lika väl som islandshästsidan inte hanterar unghästar, rider in senare inte har benskydd osv..Inget man reagerar över det bara är så.
Och är det då någon som går emot strömmen kan detta uppfattas som störande och lite obekvämt lite udda och det är inte alltid okej i andras ögon.
Om en storhästägare skulle ha sin häst ute på lödrift utan täcke aldrig benskydd och rider in den när den är 6 år så skulle storhästfolket tycka denna person var lite udda och konstig och ja knäpp helt enkelt.
Hon eller han kommer nog få höra att hon eller han inte tar väl hand om hästen och att det är synd om hästen.
Och om man vänder åp de hela en islandshästägare som väljer att helraka även hovskägg, ha benlindor och benskydd och ha hästen installad själv i hagen så kommer andra islandshästfolk tycka personen är lite udda, konstig ja lite knäpp helt enkelt och hon eller han kan få höra av andra islandshästägare att de är synd om hästen, att man ska byta ras och att man inte tar väl hand om hästen.
Allt som är udda är skrämmande för alla oavsätt ras och gren..
Detta är en uppfattning en känlsla jag har att det kasnke är och en ev orsak