Frambensskydd - avelsproblem?

Sv: Frambensskydd - avelsproblem?

¨

Det kan inte vara fusk om det är tillåtet.

Det sista stycket låter bara konstigt, har aldrig varit med om någon som gjort så, på vilket sätt skulle ett stumt steg förbättra tölten? :confused:

Jag har inte heller hört att ett stumt steg skulle förbättra tölten? Varje dag lär man sig något nytt...

För att en häst mår bättre av att gå ute än att stå på box större delen av dygnet? Och för att hästarna inte behöver benskydd för att de inte slår benen i varandra?

Ang. att det skulle vara mest hobbyfolk som ägnar sig åt rasen så undrar jag vilka raser det finns som det är mest hårt satsande tävlingsryttare som utgör majoriteten av ägarna? Och varför det är tävlandet/tränandet som skulle avgöra om hästen ska stå på box eller lösdrift?

Måste även inflika att det finns storhästryttare som startat SM i hoppning som låter sina halvblod växa upp på lösdrift. Dvs det är inte bara hobbyryttare som låter sina stackars hästar gå på lösdrift :o hemskt va :angel:

Om jag skulle hantera min storhäst på ett islänskt vis skulle ingen höjja ögonbrynen iinne på storhästsidan.Men hanterar man en isis som en storhäst blir det många ögonbryn som är nöjda.

Den enda som höjer på ögonbrynen över om man behandlar sin islandshäst som en storhäst eller inte här inne är du. Sluta klaga på att andra klagar på hur du sköter din häst när det i själva verket är du som klagar på alla andra.

Jag har tävlat Dressyr på svår nivå (GP) och även körning. Nu är det bara islandshästar som gäller och även där tävla jag med SM medaljer och bl World Cup vinst.

Jag har inte haft lindor på någon av min hästar varken halvblood eller islandshäst. Att hästens behöver lindor på natten tyder på att benen inte håller eller att träningen är fel.

Däremot har vi benskydd för de som behöver. Vi har en häst jag långa från ägaren i bland Vestri frá Dalbae (vi har kvalat sm med över 7 i tölt) han har stryckkappor bak, utan våga han inte öka på i tölten. Min goda väns hingst har haft knä skydd fram i pass för han ta i så mycket att han slå sig själv med bakbenen på insidan av framknäna.

Min första pass häst var tvungen att har senskydd och fina Marvin som vi var tvungen att ta bort hade en gamal skada på benen efter slag (i pass) ovanför kotan ( de som hade honom i tyskland använde inte skydd).
Om förslaget hos FEIF går genom kommer vi desutom ser mer skydd på islandshästar. Man kommer troligen diska alla hästar på tävling som har någon form av blood på kroppen (allså även tramp/slag skador). Tita man på femgångs och tölthästar är det många som även har skyddat kotan för slag.

Vist rider man bara i skogen behöver man kanske inte skydd då man inte pressa sin häst max, men en tävlingshäst som ska ta i bör man skydda lite mer. Det finns många lovande tölt och pass hästar som blivit rädda för att ta i på grund av att de har slagit sig.

Även om det brukar vara så att smidning ofta är ett resultat av balansproblem.

Hästen är lite mer på framdelen och hinner inte få iväg sina framhovar innan bakhovarna trampar ner.
Har man då vikter fram så försenas frambensrörelsen ännu mer. För en del hästar så ger det renare takt. Men ofta orsakar det att de blir mer framtunga än tidigare.

.

Att hästen slå sig/ slå ihopp skå måste inte betyder att den går på framdelen-Det finns något som kallas positiv fyrtakt. Det är hästar som kan slå sig för de har så mycket samling i ökningen att det inte finns en möjlighet för frambenen att komma undan. Vill man rida den typen av häst på max kapacitet få man skydda den från slag. Lillen här är en sådan häst man ser hur nära han är med fram och bak. Men han är allt annat en framtung ( hästen är utbildat till svår dressyr och kan både piaff och passage)
eldur%20ny%2018.jpg

eldur%20ny%2029.jpg

Du måste tänka lite fel vad gäller boots. Sätter man boots fram länger man frambensstegen/ökar det så att hästen hinner undan med frambenen för sina bakben. (Bero dock lite på typ av boots). På samma sätt kan man i stället korta hovarna bak för att minska steglängden för att frambenen ska hinna undan. Men inte fördröjer man frambenssteget med boots då slå sig ju hästen änu mer.
Oftast är efekten faktisk att hästarna lyfter sig lite fram när de få motstånd på fötterna. Men vist håller man sedan på att tvinga hästen i form så kommer den på framdelen om inte baken är aktiv.

Du svarade på mitt inlägg så det lät som du hade din åsikt klar över min ridning. Hon är obalanserad i traven och ovan att trava. Hon travar aldrig i hagen och länge gav jag upp traven helt. Tills för något halvår sen när jag aktivt började jobba med den. Sen har ju jag pga detta inte ridit i trav på länge, så jag behöver ju också öva på att verkligen rida i traven.

Tycker att det är lite tråkigt att du inte är insatt i "islandshäst-världen" men ändå har så mycket åsikter och förutfattade meningar.

Innan man lägger egna värderingar i något tycker jag att man först ska ta reda på grundfakta. I det här fallet: Varför använder man boots? Vad är de till för? hur påverkar dem hästen? osv.

Redan har du skrivit saker som att boots borde tas bort från tävling och vi har avelsproblem för att hästarna kan slå på sig? Vad får dig att tycka så?

Boots använder jag för att få ut det "lilla extra" utav hästen vid tävling. Man kan jämföra det med ex. kandaret.
Man kan få den lilla extra hjälpen med att få hästen ren i takten lättare och man kan få hjälp med lite mer aktion, OCH dommarna ser hovarna/frambens rörelserna bättre.

När jag rider pass använder jag alltid boots. Och det tycker jag att man alltid bör göra. Vissa hästar har jag lite vikt på, om de behöver hjälp med balansen och vissa (de flesta) har jag vanliga skydds boots på. För att hästen helt enkelt inte ska göra illa sig, och det är mest i förebyggande syfte. Men det är lätt hänt i högre hastigheter att ryttaren och/eller häst hamnar i obalans två steg och då kan olyckan vara framme.

Boots har man vid avelsbedömning (max 120gram om jag inte misstar mig) för att skydda hästen helt enkelt. Det är väldigt svårt att hitta boots som väger mindre än 110gram (jag har inte hittat några än!) och det handlar helt enkelt om vanliga skydds boots och de hjälper hästen ingenting med varken takt eller aktion. På avelsvisning rider man oftast i lite högre tempon och också på unga hästar, och olyckan kan lätt vara framme när en 5åring ska prestera på max i ex. flygande pass.

Generellt tycker jag att islandshästarna har väldigt bra benställning och benkvalité. Det är också något som bedöms på avelsvisning.

Sen för att svara på din fråga i första inlägget: Hästarna har boots på sig i annonserna för att man lättare ska se aktionen på bilden.

Langt ıfran alla boots ar tyngdboots, det fınns aven skyddsboots vılka kan vara valdıgt vıktıga nar hasten ska rıdas ı pass. Jag skulla aldrıg nagonsın rıda pass utan boots, har ar rısken for skador alldeles for stor.

Jag lägger inte i egna värderingar. Jag ställer frågor för att förstå. Jag ställer frågor just för att jag inte är insatt i islandshästvärlden men funderar på att köpa islandshäst och då undrar jag och vill gärna veta varför så många unga saluhästar visas med boots ( skyddsboots eller viktboots). För den äldre hästen som tävlas aktivt kommer andra värderingar in, t.ex. pengar. I travloppen är hastigheterna höga och hästar som pga att de är uttåade, fransyska, har hög frambensaktion mm riskerar att slå sig är skydd ett måste om hästen ska ha en chans att vinna pengar.

En tung framsko, eller (som åtminstone tidigare var tillåtet) en vikt på tån förlänger steget. En kortverkad hov i tån snabbar på utrullningen av hoven, för att framhoven skulle hinna undan bakhoven på de hästar som travar på linje. På hästar som har smal framaktion och bred bakaktion behöver inte framhoven verkas kort för att hinna undan. Jag kan skriva mer om detta men det hör inte hemma på detta forum.

Att passhäst pga hög fart behöver skydd beror väl inte på att fram- och bakhov slår ihop på samma sida eller hur? Kan det vara så att bakhoven riskerar att slå ihop på motsatta sidans framben?

Någon anklagar mig för att provocera och det är verkligen inte min mening.

Jag vill bara förstå hur man resonerar när man använder, som jag nu förstått, viktboots på unga eller lite ridna hästar när man lägger ut annonser på dem.

Hur man gör med andra hästraser intresserar mig inte för jag är i nuläget inte intresserad av andra hästraser.

Jag har läst många informativa inlägg i denna tråd och jag tackar alla som bidrar. Min önskan är att ingen känner sig trampad på tårna pga att jag som inte är insatt i islandshästvärlden ställer frågor. Jag försöker ju bara sätta mig in i islandshästvärlden.

Min önskan är också att ni - som är initierade i islandshästvärlden - inte börjar anklaga varann för det ena eller det andra, utan att diskussionen kan föras med utgång från vars och ens erfarenheter och kunskap. Alla kan vi lära oss något nytt från varann.

Att passhäst pga hög fart behöver skydd beror väl inte på att fram- och bakhov slår ihop på samma sida eller hur? Kan det vara så att bakhoven riskerar att slå ihop på motsatta sidans framben?

Precis. Här är ett exempel på en häst i hög hastighet där man ser hur långt bakbenen kan nå i riktigt snabb pass. Kommer hästen i obalans kan den slå sig ordentligt.

action%20ridden%201.jpg

Bilden kommer från: http://www.ihsgb.co.uk/photo_show_081.htm

Har du fått svar på frågorna nu, eller funderar du på något mer?

Jag brukar sätta på min häst ett par vanliga gummiboots för vanliga ponnys på frambenen, för att han trampar under sig så långt att han slår sig själv i framhovarna, det hörs ! Så det är säkrast att ha det, lixom..

Att hästen slå sig/ slå ihopp skå måste inte betyder att den går på framdelen-Det finns något som kallas positiv fyrtakt. Det är hästar som kan slå sig för de har så mycket samling i ökningen att det inte finns en möjlighet för frambenen att komma undan. Vill man rida den typen av häst på max kapacitet få man skydda den från slag. Lillen här är en sådan häst man ser hur nära han är med fram och bak. Men han är allt annat en framtung ( hästen är utbildat till svår dressyr och kan både piaff och passage)
eldur%20ny%2018.jpg

eldur%20ny%2029.jpg

Du måste tänka lite fel vad gäller boots. Sätter man boots fram länger man frambensstegen/ökar det så att hästen hinner undan med frambenen för sina bakben. (Bero dock lite på typ av boots). På samma sätt kan man i stället korta hovarna bak för att minska steglängden för att frambenen ska hinna undan. Men inte fördröjer man frambenssteget med boots då slå sig ju hästen änu mer.
Oftast är efekten faktisk att hästarna lyfter sig lite fram när de få motstånd på fötterna. Men vist håller man sedan på att tvinga hästen i form så kommer den på framdelen om inte baken är aktiv.

Visst känner jag till positiv fyrtakt. Det är vanligt att hästar med bra trav visar sådan fyrtakt i högt tempo och i tempökningar. Dvs att bakhoven når marken före diagonala framhoven. Och att det då kan bli tätt mellan samsidiga benparets hovar. Självklart ska hästen ha skydd om den riskerar att trampa eller stryka sig.

Men så finns det då den negativa fyrtakten - och om hästen får högre belastning fram, dvs redan är rejält framtung och bakbenen jobbar inte som de ska så blir det ännu värre för hästen att hitta en vettig balans.

Att minska stegländen bak genom att korta tån bak - visst kan det fungera - ibland. Eller så blir det en falsk positiv fyrtakt. Hästen sätter ner bakhoven för framhoven i diagonalen men saknar sväv och arbetar inte med ryggen och bukmuskulaturen.
Och i vissa fall blir det i stället så att hästen får ett bättre undertramp med en kortad tå. Varierar helt från häst till häst och hur ursprungsvinkeln på bakhovarna är och hur mycket man kortar tån. Och för egen del är jag en stark förespråkare av att man ska verka en häst så att den får vinklar som inte sliter på den, att den kan röra sig lätt och obehindrat.

För övrigt - förutom ur skyddssynpunkt - kan man helt enkelt inte säga att boots är det man ska använda för att hjälpa en häst som har balansproblem och taktproblem. Det beror helt på vilka grundförutsättningar hästen har. Och vissa hästar blir helt enkelt mer framtunga med vikt/boots fram än utan. Det blir då definitivt inte så att hästen lyfter sig fram. Hur hästen reagerar beror också i vilket stadie den är i sin utveckling. Har den inte styrka att hantera vikten så blir det helt enkelt inte en positiv effekt mer än några få metrar. Den hittar kanske takten och det kan vara en viss hjälp i ett träningsmoment. Men fortsätter man sedan med att vikta hästen utan att gå vidare i själva träningen så stjälper vikt mer än det hjälper långsiktigt sett.

Även om en häst kan gå i piaff och passage betyder det inte att hästen alltid går i bra balans. Inte heller att boots alltid skulle göra att den går bättre (förutom då ur skyddssynpunkt). Hur den går beror på hur träningen lagts upp, de fysiska förutsättningarna hos hästen och hur ryttaren rider.

Du glömmer hästens muskler. Att har skydd/vikt för att hjälpa hästen i blans under en tid gör även att den bygger rätt muskelatur. Att den kan slappna av och kommer till arbete- specielt viktig om man har en häst som slå sig och därför är spännd.

Det viktigaste vad vi i alla fall har märkt är att hästen hitta balans och takt. Har den det kan den slappna av och kommer till arbete. Det gäller dock att man som tränare och instuktör kan förklara för ryttaren hur den skall avänder vikter.

När hästen rätt muskelatur kan man oftast ta bort en del av vikten (vi använder max 240 g, ibland sulor).

Men man kan även med vilja få en häst mer på framdelen för att få den att brytta mönster och sedan när den hittat takten mer och mer få den på bakdelen.

Jag förstå bara inte varför man är så rädd för den lilla vikten vi har på hästarna och att det direkt kopplas till att det blir värre med vikter.

Jag har i mina 15 år inom islandshäst värden både som tränare och instruktör inte träffat en häst som blivet sämmre av att använda boots i utbildningen.

Då träna jag hästar i ett rätt stort områder och har nog tagit upp många hästar till SM nivå/även elever på hästar med rätt dåliga föresättningar.

¨

Det kan inte vara fusk om det är tillåtet.

Det sista stycket låter bara konstigt, har aldrig varit med om någon som gjort så, på vilket sätt skulle ett stumt steg förbättra tölten? :confused:

För att en häst mår bättre av att gå ute än att stå på box större delen av dygnet? Och för att hästarna inte behöver benskydd för att de inte slår benen i varandra?

Ang. att det skulle vara mest hobbyfolk som ägnar sig åt rasen så undrar jag vilka raser det finns som det är mest hårt satsande tävlingsryttare som utgör majoriteten av ägarna? Och varför det är tävlandet/tränandet som skulle avgöra om hästen ska stå på box eller lösdrift?

Har du någon vetenskaplig undersökning som tyder på att hästar som lever på lösdrift mår bättre än de häsatr som står installade??
Skulle väldigt gärna se den isåfall.

Min häst går ute mellan 10-12 timmar om dagen och hon mår lika bra som när hon levde på lösdrift.
Hon mådde lika bra utan att tveka.. men för min del att kunna utnyttja henne fullt ut som ridhäst så funkar det bättre att ha henne installad och veta att hon är i en box och inte ev ute på rymmen och blir påkörd.Eftersom jag har en rymmarhäst.
Nu kan jag slappna av jag vet att om natten står hon inne och om dagen i en rymmarsäker hage.
Jag kan hålla koll på henes vikt vet exakt vad hon får i sig idag vilket jag inne viste då men hon var fet när hon gick på lösdrift och med fetheten kom slöheten.
Hon slipper mygg och knott om kvällen vilket jag kan nog säga uppskattas av henne eftersom hon står inne då.

Hon står i en stor ljus box på 4x5 meter i en luftig lada med en öppen ladudörr så hon ser ut och får sol in på boxen.

Inte ett dugg synd om min häst eller att hon skulel må sämre än de som går på lösdrift.

Jag gillar inte att ni lägger fram det som om att lösdrift är det enda och bästa sättet att ha en häst på och att vi som har installde inte har lika välmående hästar.

Angående benskydd så har jag i förebyggande syfte, jag offrar hellre ett par benskydd om hon tar ett felsteg och trampar på sig själv eller snubblar än att hon kliver på en sena och skadas svårt och det kostar massa pengar.

Och tror större delen av de som har benskydd har de just i förebyggande syfte och inte för hästen stryker sig.
Men visst förekommer de och då måste man ju ha skydd vare sig man gillar de eller inte.

Och jag anser att boots är fusk även om det är tillåtet man fixar ju så att hästen får bättre lyft steg än vad den igentligen har.

Och det blir orättvist om vissa rider runt med sånna på tävling och andra inte kanske har råd eller att hästen inte gillar och man inte kan ha sånna och då kommer man aldrig vinna över dessa som har boots eftersom de har "bättre" gång iom bootsen.
Men om de tagit av bootsen kanske man hade vunnit över dom om du förstår hur jag menar?
Sedan fattar jag inte hur boots kan va tillåtet i lätt klass.. lätt klass ska va för oss nybörjare och boots skall endast användas av erfarna ryttare som vet vad de håller på med då boot mkt mkt lätt kan orsaka skador på hästen vid felhantering!

Och att verka hovarna på speciella sätt förekommer rätt ofta för att få bättre steg. Men det är inget man pratar om att man gör.
Pratade med en gammal hovslagare inom islandshästar och han sa att förr var detta mkt vanligt men tack och lov börjar de bli mindre å mindre förekommande idag!

Lika väl som folk sprutar lederna på hästarna då man ridit på fel underlag. Så ist för att fixa underlaget eller variera ridningen sprutar man lederna och låter hästen vila 2 veckor och hoppas hästen håller ett tag till.:crazy:
Jobbade i ett stall där detta förekom ofta mendet var något man hyschade om

Slutordet för mig i detta inlägg får nog bli att din häst som lever på lösdrift och min som lever" instängd större delen av dygnet enligt dig" mår lika bra och vi är lika noga och rädda om våra hästar.

Jag har testat bägge delarna jag har haft Jorun på lösdrift många många år men också testat på att ha henne installad och kan ju bara säga vad som passar oss/mig bäst.

Jag kanske är lite hönsig men jag vill inte ha min häst ute om natten längre, de går fan galningar lös överallt i stan.
Man fick läsa om hästar runt om här som vart uppskurna och vargar som attakerar om natten förra året och året innan Så nej tack... inge nattvistelse för Jorunns del så länge jag bor i denna stad.

Angpende varför jag tror att det är mest hobbyfolk som har islandshästar och vad som skiljer tex sv hbl tja vad jag tror.

HHobbyfolket på islandshäst rider mestadels ut rider sällan ridlektioner tävlar inte eller ytterst sällan utan de är en kär familjemedlem omden inte rids på 3 månader vem bryr sig..Den är lika kär medlem i familjen som bara haghäst. Man kasnke inte hinner rida mkt påjobbet eller annat.

Man har den på lösdrift för så ska man bara ha för att hästen mår bäst och visst är det skönast slippa gå upp å släppa ut och ta in dessutom.

Hobbyfolk på hbt tränar tror jag lite mer även om man inte tävlar så rider man hästen regelbundet 5-6 dagar i veckan man tränar för tränare regelbundet och man har hästen installad.
Få har sin storhäst på lösdrift ävenom de så klart förekommer.Jag hade ju mitt hbl sista årena ute pålösdrift då hennes ben mådde bättre av att gå ute i slutet!

Jag tror det handlar mkt om traditioner också..
Inom storhäst sidan har man bara hästen installad, man har benskydd och täcke det är inget man tänker på det bara är så

Lika väl som islandshästsidan inte hanterar unghästar, rider in senare inte har benskydd osv..Inget man reagerar över det bara är så.:)

Och är det då någon som går emot strömmen kan detta uppfattas som störande och lite obekvämt lite udda och det är inte alltid okej i andras ögon.

Om en storhästägare skulle ha sin häst ute på lödrift utan täcke aldrig benskydd och rider in den när den är 6 år så skulle storhästfolket tycka denna person var lite udda och konstig och ja knäpp helt enkelt.
Hon eller han kommer nog få höra att hon eller han inte tar väl hand om hästen och att det är synd om hästen.

Och om man vänder åp de hela en islandshästägare som väljer att helraka även hovskägg, ha benlindor och benskydd och ha hästen installad själv i hagen så kommer andra islandshästfolk tycka personen är lite udda, konstig ja lite knäpp helt enkelt och hon eller han kan få höra av andra islandshästägare att de är synd om hästen, att man ska byta ras och att man inte tar väl hand om hästen.

Allt som är udda är skrämmande för alla oavsätt ras och gren..:)

Detta är en uppfattning en känlsla jag har att det kasnke är och en ev orsak

Den enda som höjer på ögonbrynen över om man behandlar sin islandshäst som en storhäst eller inte här inne är du. Sluta klaga på att andra klagar på hur du sköter din häst när det i själva verket är du som klagar på alla andra.

Jag har aldrig klagat över hur andra hanterar sina hästar, däremot har jag fått tagit emot meningar som att jag försöker göra om min isis till en dressyrponny.
Att folk tycker synd om Jorunn

Att jag inte tar hand om henne på ett bra sätt osv;)

Så där har du fel.

Däremot har jag sagt gör och inte gör vad jag gillar och inte gillar..Men de är absolut inte samma sak som att tala om att andra tar dåligt hand om sina hästar:)

Att jag har sagt att jag tex inte vill rida en skitig häst fasten jag vet att andra anser att lite lera i manen inte gör något dom störs inte av det.

Säger inte att jag är bättre eller ta bättre hand om min häst bara för jag sa att jag inte vill rida en skitig häst;)

Gäller att läsa de jag skriver och inte hitta på egna ord.. för då kan de lätt bli lite tokigt:grin:

Jag har tävlat Dressyr på svår nivå (GP) och även körning. Nu är det bara islandshästar som gäller och även där tävla jag med SM medaljer och bl World Cup vinst.

Jag har inte haft lindor på någon av min hästar varken halvblood eller islandshäst. Att hästens behöver lindor på natten tyder på att benen inte håller eller att träningen är fel.

Däremot har vi benskydd för de som behöver. Vi har en häst jag långa från ägaren i bland Vestri frá Dalbae (vi har kvalat sm med över 7 i tölt) han har stryckkappor bak, utan våga han inte öka på i tölten. Min goda väns hingst har haft knä skydd fram i pass för han ta i så mycket att han slå sig själv med bakbenen på insidan av framknäna.

Min första pass häst var tvungen att har senskydd och fina Marvin som vi var tvungen att ta bort hade en gamal skada på benen efter slag (i pass) ovanför kotan ( de som hade honom i tyskland använde inte skydd).
Om förslaget hos FEIF går genom kommer vi desutom ser mer skydd på islandshästar. Man kommer troligen diska alla hästar på tävling som har någon form av blood på kroppen (allså även tramp/slag skador). Tita man på femgångs och tölthästar är det många som även har skyddat kotan för slag.

Vist rider man bara i skogen behöver man kanske inte skydd då man inte pressa sin häst max, men en tävlingshäst som ska ta i bör man skydda lite mer. Det finns många lovande tölt och pass hästar som blivit rädda för att ta i på grund av att de har slagit sig.

:bow::bow:
Bra skrivet mkt bra skrivet.
De föesta hästar som rids rakt fram behöver inte skydd men vi som rider hårt och pressar max ökar risken för att hästen kan ta ett feltramp och då kan en liten snedtramp göra så hästen blir oridbar för resten av sitt liv.Och det är en avgörande fråga man för avgöra själv, vågar man chansa? rounta i benskydd och hoppas att skadan aldrig dyker upp.
Kanske har man tur och det händer aldrig någon.Eller är turen inte med en och man står med en senskada som aldrig kommer läka och man får ta bort hästen.

Jag har inte skydd på Jorunn om jag bara ska skritta i ridhuset och jogga runt lite.Men rider jag dressyr och ska pressa henne till att trampa in under sig och honska lära sig nya saker.
Som nu håller vi på att lära henne länga på stegena bli lösgjord i hennes bogar så kraften kommer där och inte som nu slängtravar.
Men för att komma till målet kommer de bli lite slängtrav ett tag och då är risken för trampskada lite större. Därför har vi lindor eller senskydd just nu vid dessa ridpass.

Hon måste våga ta i och de gör hon inte utan skydd tyvärr och inte jag heller utan jag sitter och håller emot omedvetet för jag är rädd för trampskador.

Benskydd är inte alltid en snobbgrej eller förkastligt och dumt utan en otroligt billig försäkring i mitt tycke.=)

Samma som vi har transprtskydd.. för att förebygga ev trampskador. Jag har lastat utan skydd och jag vet många som gör de utan att något händer. Men man ska vara medveten om att det KAN hända och har man en häst som hoppar sparkar mkt bör man nog ha de..Man får avväga själv.

Numera har jag alltis skydd när jag åker släp( aldrig vanliga höga då Jorunn sparkar mer med dom än utan.
Utan jag har vanliga boots och senskydd bara så man får hitta de sättet som är bäst för sin häst!

Jag vet inte men får man ha senskydd på tävling i V5 och T8??

Jag har aldrig sagt att en häst mår dåligt av att stå på box. Jag hade själv mitt förra sto på box större delen av tiden när jag ägde henne, hon gick bara på lösdrift när hon gick med föl. Självklart ska hästen vara installad sommartid om den är insektskänslig och inte kan komma undan ordentligt ute, något annat är ju bara dumt.

Det här var det första jag hittade (står lite om det under "hästens biologi". Finns säkert fler om man letar lite mer, men helt ärligt trodde jag det var grundläggande kunskap att hästen har ett behov av att kunna röra sig mycket. Med det inte sagt att alla lösdrift inte är den bästa lösningen för alla, som du säger kan vissa hästar ha ett speciellt foderbehov, komma bort från insekterna, eller så har de helt enkelt ägare som föredrar att ha hästen på box. Och jag ser inget fel i det, så länge hästen får ordentligt med utevistelse med socialt sällskap i den mån det går (och det gäller alla raser), men funkar både ägaren och hästen bra med lösdrift så är ju det helt klart positivt för hästen. Därför väljer antagligen många att ha sina hästar på lösdrift, något som även förekommer en hel del hos andra raser också, inte bara islandshästar.

Vart du har fått ifrån att hobbyryttare på islandshästar inte skulle rida kurser och lektioner vet jag inte, för jag har en helt annan uppfattning. Klart det finns de som inte gör det också, men jag tror inte andelen är större bland islandshästägare än ägare av andra raser.

"Och att verka hovarna på speciella sätt förekommer rätt ofta för att få bättre steg.
Pratade med en gammal hovslagare inom islandshästar och han sa att förr var detta mkt vanligt men tack och lov börjar de bli mindre å mindre förekommande idag!"

Om det var vanligt förr men mindre förekommande idag kanske du inte ska påstå att det förekommer rätt ofta? Att säga att det förekommer är en sak, för det finns folk som gör allt möjligt, inom alla raser, som inte är något typiskt för utövarna av sporten överlag. Men att påstå att det förekommer rätt ofta får det ju att låta som att det är mer regel än undantag, vilket jag definitivt kan säga inte är sant. Jag känner då inte till någon hovslagare som skulle gå med på att verka hovarna på något sånt sätt. Plus att jag fortfarande undrar på vilket sätt ett stumt steg skulle förbättra tölten?

Tycker det är trist när folk kommer med "sanningar" som i själva verket bara är något de hört från någon. Jag har inget emot att diskutera och accepterar fullt ut att alla inte har samma åsikter om saker, men som du uttryckt dig tidigare låter det som att alla med islandshästar beter sig som skit mot sina hästar, vägrar utvecklas och se nya lösningar, samt anser att det bara finns ett sätt att göra saker på, något som är så långt från sanningen man kan komma.

Niela nu säger du emot dig själv ganska mycket. Du rider din häst med skydd eller lindor för att hon inte ska göra illa sig och våga ta i. Vi som rider med SKYDDSbots gör samma sak, vi har på dom för att hästen ska våga ta i och prestera max ( det gör även jag som sk hobbyryttare ). Gör mig och alla andra en tjänst och väg dina skydd som du sätter på din häst och återkom sedan med vikten så kan vi jämföra vikterna på våra skydd.

Jag är en av dom som skott min häst för att hon ska kunna prestera dvs hon har en större sko bak än fram pga att hon är travtaktig som fasen och denna skoning ska hon bara gå med en period för att hon ska hitta takten i tölten.

Ang lösdrift och hobbyryttare, jag är hobbyryttare och min häst bor också i box på nätterna pga att hon just nu sällskapar med en minishettis obs hon går alltså med en häst av en ANNAN ras :-O

Jag rider sporadiskt för en kompis till mig för att vi inte är tillräckligt tränade för att åka iväg på kurser ännu.

Ohh glömde ju, hon går även med regntäcke om det regnar och sover i sitt fleecetäcke på nätterna pga att hon faktiskt fryser trots vinterpäls.

Jag brukar även linementa hennes ben eller gör inte vi islandshästryttare sånt?

Sedan fattar jag inte vart du har fått att vi rider in våra hästar när dom är 6 år? Jag gjorde det men det är pga att hon gått med föl och efter två månader ställde jag av henne pga dräktigthet och hon fick stå i nästan ett helt år. Hon ligger rejält efter i utvecklingen om vi jämför det med dom som rids in som 4 åringar vilket är den vanligaste åldern att rida in islandshästar på, så vitt jag vet så varierar ålderna vid inridning pga att man oftast bedömmer om hästen är redo för att ridas in.

Glömde ju, varje pass jag rider så rider jag dressyr. Dvs vi gör öppna, sluta och skänkelvikningar. Rider serpentiner och volter och fan och hans moster för att få fram en bra och lösgjord tölt. Jag rider även sluta och öppna när vi töltar. Jag galopperar på volt och travar på volt mer än så kan vi inte just nu.

Jag töltar inte varenda gång jag rider henne den kan jag i vissa pass lägga åt sidan och koncentra mig på att få henne lösgjord och lyhörd, hoppas jag inte krossade din dröm om en hobbyryttare nu....

Jag har aldrig klagat över hur andra hanterar sina hästar, däremot har jag fått tagit emot meningar som att jag försöker göra om min isis till en dressyrponny.
Att folk tycker synd om Jorunn

Att jag inte tar hand om henne på ett bra sätt osv;)

Så där har du fel.

Däremot har jag sagt gör och inte gör vad jag gillar och inte gillar..Men de är absolut inte samma sak som att tala om att andra tar dåligt hand om sina hästar:)

Att jag har sagt att jag tex inte vill rida en skitig häst fasten jag vet att andra anser att lite lera i manen inte gör något dom störs inte av det.

Säger inte att jag är bättre eller ta bättre hand om min häst bara för jag sa att jag inte vill rida en skitig häst;)

Gäller att läsa de jag skriver och inte hitta på egna ord.. för då kan de lätt bli lite tokigt:grin:

Inte bara jag som ska läsa ordentligt kanske?
Skrev aldrig att du klagat på hur någon sköter sin häst.
Men HELA TIDEN påpekar du att "islandshästfolk" klagar på dig, vilket börjar bli riktigt tröttsamt. Däremot verkar det vara helt ok att du kastar ur dig en hel del konstiga saker som "islandshästfolk" gör. Glöm inte att de flesta som rider islandshäst från början kommer ifrån storhästvärlden.

Men vad vet jag, jag är ju bara en simpel hobbyryttare som har sin häst på lösdrift och aldrig tränar.

Har du någon vetenskaplig undersökning som tyder på att hästar som lever på lösdrift mår bättre än de häsatr som står installade??
Skulle väldigt gärna se den isåfall.

Ja det finns det faktiskt, Professor Arne Lindholm har gjort en sådan studie för flera år sedan och skrivit en avhandling om just detta.:idea:

Liknande trådar

Islandshäst Jag har letat lite här men inte riktigt hittat det jag söker så jag frågar :) Är erbjuden att köpa ett 13-årigt sto som är en...
Svar
5
· Visningar
3 434
Senast: Mósi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka