Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Menar du Hedinn att det som utmärker en bra häst är att den kan gå korrekt och bra med boots? Nu blir jag riktigt snurrig. Och det krävs extra av ryttaren också?
Kandar och sporrar ändrar knappast på gångarterna på en häst eller? Men viktboots gör det.
Om hästen under utbildningen har problem med att trampa sönder framballarna så är givetvis boots bra att ha. Men det handlar väl om enstaka individer eller är det en regel att islandshästarna gör så? Då är det ju ett avelsproblem!
Men du får inte raka bort lite hår på kroppen för de är livsfarligt då får du icke tävla.. helknäppt.
Det är bättre att arbeta med att stärka hästen så att den kommer i balans och inte är framtung än att bara förlita sig på att boots ska lösa problemet. Kortsiktigt kanske boots ser ut att lösa ett taktproblem. Långsiktigt gör de det inte. Inte heller löser tunga framskor obalans/framtunghet.
Så boots gör mest nytta som skydd för en obalanserad häst som kan trampa sig. Som träningsredskap i sig är de inte så verksamma.
Menar du Hedinn att det som utmärker en bra häst är att den kan gå korrekt och bra med boots? Nu blir jag riktigt snurrig. Och det krävs extra av ryttaren också?
Kandar och sporrar ändrar knappast på gångarterna på en häst eller? Men viktboots gör det.
Ja, jag är inte helt oerfaren när det gäller vikter på hovarna på en häst och hur det kan påverka hästens rörelsemönster. Inom travet är detta en hel vetenskap.
Varför kommer sådan fråga om boots och bett alltid på islandshästar och anses av många inte bra eller det är fel på avel.
Hur många ponyhästar, travare, galopphästar, halvblood går inte med skydd varje dag, till och med i hagen.
Men där är det ingen som ifrågesätter eller vikten på deras skydd (de väger med än de vi få har på islandshästar).
Så fort det är en islandshäst så är det inte ok, varken med annat än tränsbett, boots eller inspänning (inte för att jag är för det men kan använda det vid äldre "problemhästar").
Islandshästen är nog en av raserna med mest regler kring bett och vikter på benen, även sadlar. Där det desutom görs mest forskning just nu internationellt.
¨Spårrar och kandar bidrar nog allt med sitt till att få en häst mer på allerten och så. En slö häst kan du med hjälp av sporrar och kandar få till de där lilal extra i gången.
Alla hjälpmedel vi har är ren och skär fusk i ridningen.. Vi har spö för att få hästen att flytta sig eller röra sig liite snabbare få in baken.Nått som vi annars kasnke inte hade lyxats lika bra med utan= Fått sämre gångart= sämre poäng!
Boots har man för att få bättre poäng eftersom hästen får bättre gångarter fusk men som är tillåtet!
Trav har också fusk med skoning och så.
Vissa verkar till och med sin ahästar islandshästarna medvetet med raka trakter och kotor så de blir mer stumma och får bättre töltsteg.Visst hästen kasnke inte håller i evigheter men man hinner tävla ngra gånger och bli kändis och tjäna pengar sedan när den är i aveln
Varför man har islanshästen mestadels på lösdrift och ytterst sällanhar besnlydd vet jag inte.
Kanske kan det vara som så att det mest är hobbyfölk som ägnar sig åt denna ras.