Frambensskydd - avelsproblem?

Sv: Frambensskydd - avelsproblem?

Ta bort alla skydd från hela hästvärlden vet jag... Inge lindor på benen, inga dressyrskydd, inga hopplattor, inga senskydd mm

Du, det verkar mer som du startat tråden för att propagera mot boots än att du är nyfiken på dem.

Menar du att man ska förbjuda boots i alla ridsportgrenar? Då bör man nog även lägga till lindor också. Fälttävlan, trav, dressyr och hoppning också? Det finns många grenar som man använder skydd, inte för att man tror att hästen skadar sig utan om utifall att de råkar göra det, det är stora krafter och höga farter på gång.

Islandshästtävlingar har många grenar där man rider pass och där använder man verkligen boots som skydd.

Menar du Hedinn att det som utmärker en bra häst är att den kan gå korrekt och bra med boots? Nu blir jag riktigt snurrig. Och det krävs extra av ryttaren också?
Kandar och sporrar ändrar knappast på gångarterna på en häst eller? Men viktboots gör det.

Nej, det utmärker inte en bra häst. Men det är inte vilket ekipage som helst som klarar det, det blir inte automatiskt bättre för att du sätter på boots, det kan lika gärna gå sämre. För ja, du måste ha en vältränad häst som orkar gå med bootsen en hel tävling, samt att den lilla röresleskillnad som blir gör ju även att du som ryttare måste anpassa ridningen efter det för att få rätt effekt.

Och på tävling är det väl ändå ekipagets insats som räknas? I dressyr bedöms, vad jag vet, inte gångarterna i första hand utan rörelserna och hjälperna, hjälperna ska inte synas och självklart hjälper ett starkt bett och sporrar till att göra hjälperna mer osynliga.

Vad jag förstått från dressyrryttare är väl kandaret ett måste bl.a för att ekipaget ska kunna rida med ett sånt bett, för det är ju inget vem som helst kan göra och göra det bra, eller har jag fel? Det är faktiskt lite samma med viktboots, du kan inte sätta det på vilken häst som helst som har vilken ryttare som helst och tro att det ska fungera bra.

Om hästen under utbildningen har problem med att trampa sönder framballarna så är givetvis boots bra att ha. Men det handlar väl om enstaka individer eller är det en regel att islandshästarna gör så? Då är det ju ett avelsproblem!

Varför skulle islandshästarna ha det som problem? Vart har du fått det ifrån? Man hittar minimalt med skydd på islandshästar jämfört med andra raser. Strykkappor, martingal osv, som nästan är standard på många hästar, hittar du i princip aldrig på en islandshäst.

Personligen har jag aldrig sett en martingal på en islänning, och enbart en islänning med strykkappor. Så man kan ju fundera på vart avelsproblemet finns...

Men du får inte raka bort lite hår på kroppen för de är livsfarligt:angel: då får du icke tävla.. helknäppt.

Nu måste jag som ovetande ickeislandshästmänniska fråga. Är det pälsen på kroppen du menar att man inte får klippa eller är det manen??

Vad det gäller viktboots så kan jag inte föra någon talan förutom att jag inte tycker att det är ett speciellt farligt hjälpmedel med tanke på att det finns en viktgräns.

Man får inte ändra på hästens naturliga utseende, men du får självklart klippa pälsen vintertid då det inte ses som något "skönhetsingrepp" utan det är ju för hästens välbefinnande.

Mycket bra frågeställning!

Skyddsboots bör absolut användas vid passträning och på unghästar (läs: obalanserade hästar) med stora rörelser, i min mening är det oansvarigt att inte ha det.

Viktboots ska användas under kortare träningsperioder för att träna upp hästens styrka och därmed få ett långvarigt resultat. Viktboots finns i många olika utföranden och vikter.

Den glade amatören slänger på ett par boots lite då och då, kanske på en tävling i hopp om att få någon halv poäng mer än vanligt. Men den som har en plan för sin häst vet att använda boots som ett hjälpmedel för att stärka sin häst i det långa loppet.

Tack för svaret! :) Då var det som jag tänkte men jag kunde inte låta bli att fråga för att bli säker :)

Spinner vidare lite: Jag har en femgångare men svårt för trav, vi börjar hitta rätt nu, men hon går med skyddsboots fram alltid just nu, eftersom hon smider och riskerar att trampa av sig skorna utan. Sen viktar jag henne fram ibland för att underlätta för henne med traven.
Så jag ser att det kan finnas nytta med det i träning - och på tävling: Varför inte? Alla får ju och så stor skillnad gör det ju inte.

Det är bättre att arbeta med att stärka hästen så att den kommer i balans och inte är framtung än att bara förlita sig på att boots ska lösa problemet. Kortsiktigt kanske boots ser ut att lösa ett taktproblem. Långsiktigt gör de det inte. Inte heller löser tunga framskor obalans/framtunghet.

Så boots gör mest nytta som skydd för en obalanserad häst som kan trampa sig. Som träningsredskap i sig är de inte så verksamma.

Senast ändrad av en moderator:

Jag är för boots och här kommer lite blandade punkter från mig.

- Om du inte tror att hästen är bra utan boots så be att få prova den utan eller bara med skyddsboots om det är passridning på ingång.

- Fast boots eller tyngre skor är GULD värt när du får en 15årig grisepassare i träning som ridits i såkallad dressyrridning och lärt sig fuska sig igenom alla möjliga övningar i grisepass. Det tar hur lång tid som helst att lära om någon som gått i grisepass i flera, flera år utan att hjälpa dom på traven med att hitta traven. Boots gör att hästen finner takten och därefter kan man börja jobba med att stärka hästen och då göra det i rätt gångarter.

Boots eller tyngre skor kan hjälpa till att rubba hästens balans och där med hjälpa hästen att finna ut en ny balans som hjälper den rätt, detta hjälper dock inte om ryttaren inte vet vad den gör, om ryttaren är i obalans osv. Det handlar inte om några stora tyngder.

- I avelsdom får du bara ha lätta boots som bara fungerar som skyddsboots = dom är inte till för att hjälpa steget på traven. Skoning är 8mm bak och fram, hovarna får bara vara x-antal cm långa och de får max skilja x-antal mm mellan fram och bak. Om hästen inte är nyskodd runt om före visning lär du mäta skorna för de får inte skilja många mm mellan fram och bakskor. Så på avelsvisning är de bara skydd som gäller.

- På tävling får man använda boots, men det är ju helt valfritt. Skoning är också mera valfri men full av regler trots allt. Att använda boots ger en liten kick(men är väldigt individuellt, en häst som rids ofta med boots får styrkan men ingen kick, en som rids sällan får en kick men har kanske inte samma styrka) och dessutom på skäckar som har ojämna vita ben är de mycket trevligt att ha vita boots som gör att inte bara de mest vältränade ögonen ser att hästen lyfter jämt. ;) Och om man inte har boots så används de istället vit tejp för att hela publiken ska se att hästen lyfter jämt.

(Och ja jag är för boots, det är inga tyngder det handlar om, skorna väger mer än bootsen. Och att rida pass utan skyddsboots ja då kan du sålla dig skaran som inte tänker på din häst. Pass går fort och ett litet snesteg och de blir skador. )

I övrigt används det väldigt lite skydd på islandshästar överhuvudtaget (vissa undantag finns givetvis!) så att säga att vi har avelsproblem på grund av att vi använder boots på tävling (som är betydligt lättare än de som används på american walking horses osv) är rätt långsökt och visar på väldigt mycket okunskap om hru boots fungerar och regler i kring det.

Att sätta diverse lindor eller skydd ger vikt på benen också trots att man inte tänker på det. Lägg alla lindor och underlägg på en våg EFTER ridturen och upplys mig om hur många gram de blir på varje fot. Som sagt de används väldigt sällan över 240g boots, de ger 480g, det är inte mer än lite fuktiga lindor väger. Och nu för tiden har de utvecklats gummiboots som nästan alla använder då dom inte suger åt sig vatten och därför håller samma tyngd. Och detta är de tyngsta som används på tävlingsbanan och jag ser inget syfte med tyngre, runt 170g är vanliga tränings/tävlings/hjälp vikt som funkar för många. De blir 340g, så hur mkt väger lindorna??

Ja de var lite av mina åsikter i natten, ursäktar konstiga meningar (ibland blir de fel när man är van att tänka isländska...) och vill också påpeka att jag tycker det är kanon av alla att inte använda boots annat än i syfte att skydda men jag tycker också att kan man använda dom på vettigt sätt då tycker jag att jag kan göra det. Men det innebär inte att jag använder det hela tiden och alls inte på varje häst. Och jag vet skillnad mellan hästar med och utan boots och vet precis hur olika det är från häst till häst. Vissa klarar inte mer än några gram och vissa klarar mycket och gör bra ifrån sig med dom.

//Petronella

Om man byter hästras kan man ju funderar över att sporrar är tillåtet när man rider andra raser. De hästarna måste ju vara grymt okänsliga om man behöver sporrar för att kunna rida dem :grin:

:bow: Precis så resonerar jag också gällande användningen av viktboots. Har själv en travsvag häst som jag alltid ibland använder boots på bär jag tränar traven. Där är min tanke att eftersom hon inte då bryter av till tölt så fort jag gör något mer än bara sitter på ryggen, så kan jag stärka musklerna som behövs i traven och stärka rörelsemönstret.
Annars så använder jag vikter oftast bara vid tävling där de kan hjälpa mot den lilla passtakt som kan uppkomma om hästen spänner sig lite på tävlingsplatsen. Tränar tölten nästan alltid utan boots då jag vill att hästen ska kunna gå rent utan dem.
Har även ett par skyddsboots som jag sätter på om jag ska rida pass.

Varför kommer sådan fråga om boots och bett alltid på islandshästar och anses av många inte bra eller det är fel på avel.

Hur många ponyhästar, travare, galopphästar, halvblood går inte med skydd varje dag, till och med i hagen.
Men där är det ingen som ifrågesätter eller vikten på deras skydd (de väger med än de vi få har på islandshästar).

Så fort det är en islandshäst så är det inte ok, varken med annat än tränsbett, boots eller inspänning (inte för att jag är för det men kan använda det vid äldre "problemhästar").

Islandshästen är nog en av raserna med mest regler kring bett och vikter på benen, även sadlar. Där det desutom görs mest forskning just nu internationellt.

Det är bättre att arbeta med att stärka hästen så att den kommer i balans och inte är framtung än att bara förlita sig på att boots ska lösa problemet. Kortsiktigt kanske boots ser ut att lösa ett taktproblem. Långsiktigt gör de det inte. Inte heller löser tunga framskor obalans/framtunghet.

Så boots gör mest nytta som skydd för en obalanserad häst som kan trampa sig. Som träningsredskap i sig är de inte så verksamma.

Läste du vadvjag skrev överhuvudtaget? Hon gpr med skyddsboots jämt, viktas ibland. Hon är inte framtung, vi träna för flera tränare och det blir bättre och bättre, men hon är en femgpngare med mycket svårt för trav så det tar lite tid.

:) det var en allmän kommentar om vikter och boots. Som många faktiskt sätter för stort tilltro till - dvs tilltro till att det är det som ska förbättra hästens takt och balans.

Om din häst är framtung eller inte har jag inte en aning om.
Även om det brukar vara så att smidning ofta är ett resultat av balansproblem.

Hästen är lite mer på framdelen och hinner inte få iväg sina framhovar innan bakhovarna trampar ner.
Har man då vikter fram så försenas frambensrörelsen ännu mer. För en del hästar så ger det renare takt. Men ofta orsakar det att de blir mer framtunga än tidigare.

När det gäller dig och din häst så är det ju trevligt att det går framåt med träningen. :)

Och självklart ska man använda skyddsboots om hästen är lite osäker och man vet att det kan finnas risk att den skadar sig. Islandshästen far lika illa av skador som andra hästar.

Menar du Hedinn att det som utmärker en bra häst är att den kan gå korrekt och bra med boots? Nu blir jag riktigt snurrig. Och det krävs extra av ryttaren också?
Kandar och sporrar ändrar knappast på gångarterna på en häst eller? Men viktboots gör det.

Ja, jag är inte helt oerfaren när det gäller vikter på hovarna på en häst och hur det kan påverka hästens rörelsemönster. Inom travet är detta en hel vetenskap.

Spårrar och kandar bidrar nog allt med sitt till att få en häst mer på allerten och så. En slö häst kan du med hjälp av sporrar och kandar få till de där lilal extra i gången.

Alla hjälpmedel vi har är ren och skär fusk i ridningen.. Vi har spö för att få hästen att flytta sig eller röra sig liite snabbare få in baken.Nått som vi annars kasnke inte hade lyxats lika bra med utan= Fått sämre gångart= sämre poäng!

Boots har man för att få bättre poäng eftersom hästen får bättre gångarter fusk men som är tillåtet!
Trav har också fusk med skoning och så.

Vissa verkar till och med sin ahästar islandshästarna medvetet med raka trakter och kotor så de blir mer stumma och får bättre töltsteg.Visst hästen kasnke inte håller i evigheter men man hinner tävla ngra gånger och bli kändis och tjäna pengar sedan när den är i aveln;)

Varför kommer sådan fråga om boots och bett alltid på islandshästar och anses av många inte bra eller det är fel på avel.

Hur många ponyhästar, travare, galopphästar, halvblood går inte med skydd varje dag, till och med i hagen.
Men där är det ingen som ifrågesätter eller vikten på deras skydd (de väger med än de vi få har på islandshästar).

Så fort det är en islandshäst så är det inte ok, varken med annat än tränsbett, boots eller inspänning (inte för att jag är för det men kan använda det vid äldre "problemhästar").

Islandshästen är nog en av raserna med mest regler kring bett och vikter på benen, även sadlar. Där det desutom görs mest forskning just nu internationellt.

Får jag lägga in lite tankar och funderingar kring din fråga vad jag TROR??

Jag tror att det är som så att islanshästvärlden har länge varit en väldigt sluten värld, Vi har vårat egna förbund vi har vårt lilla Island och går slaviskt efter hur de där hanterar och rider sina hästar. Så skall även vi här sköta och rida.
Varför man har islanshästen mestadels på lösdrift och ytterst sällanhar besnlydd vet jag inte.
Kanske kan det vara som så att det mest är hobbyfölk som ägnar sig åt denna ras.
Som bara rider ut i skog och mark töltar lite här travar lite där och galopperar lite där om ni förstår.
Någon gång om året ger man sig ut på en lättare tölttävling en småkurs här och där.
Eller så är det tradition man har bara inte benskydd/lindor sånt har man inte på island och då har inte vi heller de här i Sverige.

Jag står i ett renodlat dressyrstall och inga går med benskydd i hagen en har då och då. En har då och då under natten oftast efter tärningar men det gör även min.

För 10 år sedan hade nästan alla benlindor om natten så hästarnas ben var så där vågiga om ni förstår vad jag menar??
Sånt ser jag inte längre.

Dock har de flesta storhästfolk benskydd i någon form när de rider för antingen slår sig hästen sig.Eller bara i förebyggande syfte.

Jag tillhör nog en av de få om inte till och med den enda med islandshäst som behandlar min häst som om hon vore en storhäst.
Eller jag behandlar henne så som jag alltid hanterat alla mina hästar innan och det har iof varit storhäst.

Om jag skulle hantera min storhäst på ett islänskt vis skulle ingen höjja ögonbrynen iinne på storhästsidan.Men hanterar man en isis som en storhäst blir det många ögonbryn som är nöjda.

Jag tror att detta beror på att islandshästvärlden just det har varit så inslutna och det börjar tina upp och det är lite obekvämt i början och många stretar emot.

Jag har hittills inte mött en ras som ska vara så speciell åhh så kan amn inte göra för det är en islandshäst..Nä så kan du inte heller göra för det är en islandshäst och dom funkar inte som andra hätar. Sånt får man höra ofta.

Men faktum är att en islandshäst varken har mer eller mindre behov än andra raser.Det är en häst med 4 ben dock har den 1-2 gångarter mer men det är allt.

Spårrar och kandar bidrar nog allt med sitt till att få en häst mer på allerten och så. En slö häst kan du med hjälp av sporrar och kandar få till de där lilal extra i gången.

Alla hjälpmedel vi har är ren och skär fusk i ridningen.. Vi har spö för att få hästen att flytta sig eller röra sig liite snabbare få in baken.Nått som vi annars kasnke inte hade lyxats lika bra med utan= Fått sämre gångart= sämre poäng!

Boots har man för att få bättre poäng eftersom hästen får bättre gångarter fusk men som är tillåtet!
Trav har också fusk med skoning och så.

Vissa verkar till och med sin ahästar islandshästarna medvetet med raka trakter och kotor så de blir mer stumma och får bättre töltsteg.Visst hästen kasnke inte håller i evigheter men man hinner tävla ngra gånger och bli kändis och tjäna pengar sedan när den är i aveln;)
¨

Det kan inte vara fusk om det är tillåtet.

Det sista stycket låter bara konstigt, har aldrig varit med om någon som gjort så, på vilket sätt skulle ett stumt steg förbättra tölten? :confused:

Varför man har islanshästen mestadels på lösdrift och ytterst sällanhar besnlydd vet jag inte.
Kanske kan det vara som så att det mest är hobbyfölk som ägnar sig åt denna ras.

För att en häst mår bättre av att gå ute än att stå på box större delen av dygnet? Och för att hästarna inte behöver benskydd för att de inte slår benen i varandra?

Ang. att det skulle vara mest hobbyfolk som ägnar sig åt rasen så undrar jag vilka raser det finns som det är mest hårt satsande tävlingsryttare som utgör majoriteten av ägarna? Och varför det är tävlandet/tränandet som skulle avgöra om hästen ska stå på box eller lösdrift?

Det är klart att vi använder skydd på våra hästar om dom behöver det! Men väldigt få hästar behöver det, jag har aldrig varit med om att någon av alla de hundratals islandshästar jag ridit skulle haft behov av tex. senskydd(och därför ser jag ingen anledning att använda det), däremot har en del haft behov av skyddsboots och speciellt då passhästar. I travhästvärlden så hade nästan varenda häst skydd och med tanke på hur skydden såg ut så hade dom behov av skydd, givetvis använder man skydd då. Men till saken hör att skydd väger en hel del också liksom lindor = stegpåverkan om dom används i förebyggande syfte och inte för att hästen inte kan gå odentligt utan att stryka sig/slå i/stiga på osv.

Jag har två hästar i stallet med alldeles för mycket steg för sitt eget bästa, den äldre av dessa har back on track benskydd på sig varenda natt för att hålla benen i toppform och de fungerar, sen de börjades har han inte varit svullen av överansträngning en endaste gång. (BoT plus jäkligt planerad träning i form av mycket skritt och travarbete och bygga upp han sakta efter vila.) Den andra är yngre och har kyllera på benen efter varenda hårt träningspass och man måste passa han hur mycket som helst. Dessa båda kliver aldrig på sig själv men dom har andra problem (främst med alldeles för mycket aktion och lite för lite mjukhet i steget för benens bästa)och SJÄLVKLART ser vi till att dom får bästa möjliga omvårdnad för detta och håller benen friska. Att dom dessutom skos på sulor för att göra nedslaget i marken mjukare är också en självklarhet för oss eftersom dom har behov av deta hela.

Detta trots att jag bor och jobbar på Island. Så du kan ta alla dina fördomar och packa dom i en väska och komma över en sväng till ön och se riktiga träningsanläggningar här innan du fortsätter att säga att det är si och så och ni gör si och så och allt är si och så. När du faktiskt inte har en aning om hur det i verkligheten är, utan du baserar alla dina åsikter på de få människor du känner och har hört om. Jag känner de flesta välkända i hästeriet på Island och ingen absolut ingen behandlar hästarna och ridningen som du påstår. Jag känner även hur många som helst på hobbynivå och dom gör inte heller som du gör. Sen finns de en liten del som fortfarande lär och lever efter de gamlaste tron, men dom blir färre för varje dag.

Och som jag sagt innan sluta jämföra hobbyryttare på islandshäst med proffsryttare i dressyr.

//Petronella

Liknande trådar

Islandshäst Jag har letat lite här men inte riktigt hittat det jag söker så jag frågar :) Är erbjuden att köpa ett 13-årigt sto som är en...
Svar
5
· Visningar
3 434
Senast: Mósi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka