Frambensskydd - avelsproblem?

chm

Trådstartare
På nästan alla bilder på ridna hästar till salu har hästarna gummiskydd på framhovarna. Jag ställer mig frågan - kan inte hästarna gå i de gångarter de är avlade till utan dessa skydd? Är aveln kanske fel ute om risken för tramp på framballarna är så stort att i princip varje häst måste ha dessa skydd när den rids?

Eller är det en modegrej - att det hör till att en islänning värt rasnamnet ska ha dessa frambensskydd?

Vet att jag sticker ut nosen lite nu, men är nyfiken på era svar.

Funderar på att köpa en islänning men denna fråga är en av de jag ställt mig inför köp.

Sv: Frambensskydd - avelsproblem?

Gummiskydd på framhovarna? Det är inte så att du menar bootsen man sätter på för att hästen ska tölta bättre?

Det är inte skydd, det är viktboots. De kan gå i gångarterna utan boots (för det mesta rider och tränar man utan), men de kan hjälpa till att ge ett lite högre lyft och större steg, få hästen att se lite "flashigare" ut, enkelt förklarat. Så de används främst på tävling (och vid viss träning inför), men på salubilder ser man de nog ofta för att folk vill vissa hästen från sin allra bästa sida på såna bilder.

Bootsen kan även vara ett hjälpmedel när man ska träna bort taktproblem, men det är väl mindre vanligt.

Tillägg: Ibland används även boots för skydd, men det är främst vid pass, där det är lite större risk att hästen slår på sig.

Senast ändrad:

Vilken typ av boots är det du menar att de flesta ridna hästar har då? Är det viktboots eller skyddsboots. Kan bara svara för mig, men viktbootsen används för att få ut det där lilla extra av aktionen på hästen, eller att hjälpa hästen om den till exempel har lätt att bli passtaktig i tölten. Det är få islandshästar som är konstant helt rena i gångarterna utan det är något vi hela tiden måste jobba med som ryttare. Skyddsboots använder jag för att inte riskera att hästen slår på sig, en häst som en gång slagit på sig är ofta mer försiktig i steget och då får man inte ut max av kapaciteten.

Tittade på endel annonser nu och de jag kan se så är det viktboots man har på sina hästar. Oftast används de som sagt för att få hästen att ta ut det där "lilla extra" i steget.

Jag har skyddsboots på min ena islänning på vintern när hon går broddad. Hon är så extremt flummig med sina ben och det tror jag knappast är avelsrelaterat utan bara en sån sak som hon har för sig. Det har hon året runt, men broddarna kan ju orsaka skador så då chansar jag inte.

Men de boots som sitter på de flesta är som ovanstående skribenter säger, viktboots. För flashigare benlyft eller för att påverka gångarterna genom att fördröja benets rörelse(och därmed avstyra taktfel till viss del).

Om jag förstår dig rätt så är dessa (vikt)boots något som används för att få en häst att framstå i bättre dager än den skulle göra utan detta hjälpmedel?

Om jag köper en häst så vill jag givetvis se hur den rör sig under ryttare utan hjälpmedel.

Som oinvigd i islandshästvärlden ställer jag mig mycket undrande till att man med hjälpmedel saluför en häst som något den inte är.
Klarar inte hästarna att visa upp sig utan vikter på hovarna? Hallå! Detta är ju samma filosofi som när man saluför Tennessee Walking Horse, fast här är det draget till det extrema! Men principen är densamma, man använder hjälpmedel till att få en aktion på hästen som den annars inte skulle ha. Det är bara en gradskillnad.

http://www.youtube.com/watch?v=CkyC1Fq6Msg

Jag skulle aldrig köpa en häst som saluförs med "hjälpmedel" för att förbättra aktionen. Om en häst har bra aktion så har den det utan hjälpmedel.

Jag kan inte förstå att man väljer att betäcka sitt sto med en hingst som visar bra aktion med hjälp av viktboots. Jag skulle alla gånger välja en hingst som visar bra aktion utan viktboots. Sorry, men jag förstår inte filosofin bakom att använda hjälpmedel för att visa en häst som något den inte är utan hjälpmedel.

Intressant att ta del av era svar och jag tackar er alla som svarar och delger era synpunkter i denna tråd. Jag lär mig något nytt varje dag.

Folk är nog lite hemmablinda, man är van att hästar har boots på tävlingar etc, även tunga boots är inte så värst tunga, på tävling är det max 250 gr och om jag inte mins fel 120 på avelsvisningar. Visst kan de göra en del skillnad, men det är knappast så boots gör en jätteskillnad.

Begär att få se och provrida hästen utan boots, ingen kommer att höja på ögonbrynen direkt.

Håller med Lobelia, be att få se hästen riden utan boots, inte konstigare än så. Ser men en häst med jätteflashiga rörelser, så har den antagligen det även utan bootsen, det är ju ingen mirakelkur för att få en mjuk, smidig gummiboll till häst precis.

Det är inga som helst konstigheter att provrida en häst utan viktboots. En del av hästarna jag provridit har ägaren föreslagit eller frågat om jag vill ha boots. Eftersom många av hästarna jag provridit var unga och nyligen töltsatta eller precis i början av töltsättningen så har en del behövt lite extra hjälp med takten. Jag har då provat både med och utan boots på för att känna om och i så fall hur stor skillnad det gjort. På de hästar jag ridit har jag inte märkt någon skillnad, i så fall har den varit otroligt lite och knappt märkbar. Just taktmässigt då, vilket är det jag har brytt mig om.

Hästen jag köpte har dock väldigt stora steg bak och när jag köpte henne var hon dessutom lite lång i tårna, vilket gjorde att hon slog i en del i traven. Nu har hovarna blivit mycket bättre och hon slår inte i längre, någon enstaka gång kan hon slå i på tån, men det är inget som skadar (det tar bara i skon) så jag har inga skyddsboots på henne längre.

I snabb tempo är 250 gr väldigt mycket. Tillåts alltså viktboots även på tävling? Och att man även använder viktboots på avelsvisningar - är det verkligen så?

Jag kan sätta 50 gr viktboots på min hund och hoppsan, vad hon kommer att röra sig annorlunda!

Är det så här det ska vara i hästvärlden och att den häst som reagerar mest på hjälpmedel och ändrar sin naturliga aktion är den som premieras? För mig förefaller det konstigt.

Varför ska dom då ha boots?

Jag har aldrig på min, jag får se till att rida med det jag har i hästen. Men jag tävlar inte heller.

En häst med jätteflashiga rörelser ska inte behöva några viktboots, eller hur?

Men är det inte ryttaren som ska utbilda hästen? En duktig ryttare ska inte behöva ta till externa hjälpmedel för att nå sitt mål. Ja, det är vad jag tycker.
Stort tack till dig och alla andra som bidrar till denna tråd. Själv känner jag att det är en viktig fråga att lyftas upp och som kanske inte många reflekterar över utan tagit för givet att det bara är så.

Fast det krävs både styrka och balans från hästen för att kunna gå bra och korrekt med boots, samt att det krävs en del från ryttaren också. Det handlar inte om att ändra på hästens naturliga gång, för det kan du inte med de bootsen. En häst utan aktion får ingen jätteaktion bara för att du sätter på boots, det är i själva verket ganska små skillnader de gör (ja, jag har sett skillnaden på många hästar när de ridits utan resp. med boots).

Kan inte se någon större skillnad på det hjälpmedlet än på att man har kandarstång och sporrar på dressyrtävling för att förfina hjälperna, en riktigt bra dressyrhäst ska väl kunna gå lika bra på minimala hjälper även på tränsbett och utan sporrar?

Jag tycker att du har en sund inställning till din häst Korven!

Men är det inte ryttaren som ska utbilda hästen? En duktig ryttare ska inte behöva ta till externa hjälpmedel för att nå sitt mål. Ja, det är vad jag tycker.
Stort tack till dig och alla andra som bidrar till denna tråd. Själv känner jag att det är en viktig fråga att lyftas upp och som kanske inte många reflekterar över utan tagit för givet att det bara är så.

Jo, självklart. Det är ju inget som används i utbildningen. Men om det kommer en ny ryttare som kanske inte är lika erfaren och duktig ryttare som ägaren/tränaren/utbildaren så kan ju viktboots vara ett sätt att underlätta för hästen att hitta rätt takt så att den som provrider får prova på och känna att hästen har en ren tölt.

Nu har det som sagt inte varit några problem att få ren tölt ändå, även utan boots, så för min det har det inte spelat någon roll och det är inget jag sen har använt mig av.

Jag provred en del hästar som var precis i början av töltsättningen också, och på en del kunde jag få fram tölten, på andra inte. Jag kunde i detta läget inet tänka mig att köpa en häst där jag inte kände att jag själv kunde plocka fram det. Möjligtvis i framtiden när jag blivit bättre ryttare att jag tar mig an en som är mer grön, men i dagsläget är det alldeles för stor utmaning för mig, och det skulle nog inte bli så lyckat utan mycket hjälp utifrån.

På nästan alla bilder på ridna hästar till salu har hästarna gummiskydd på framhovarna. Jag ställer mig frågan - kan inte hästarna gå i de gångarter de är avlade till utan dessa skydd? Är aveln kanske fel ute om risken för tramp på framballarna är så stort att i princip varje häst måste ha dessa skydd när den rids?

Eller är det en modegrej - att det hör till att en islänning värt rasnamnet ska ha dessa frambensskydd?

Vet att jag sticker ut nosen lite nu, men är nyfiken på era svar.

Funderar på att köpa en islänning men denna fråga är en av de jag ställt mig inför köp.

Jag håller med fullt ut. Jag tycker viktbots skall tas bort från tävling.Det är bra orätvist ute på banorna.De som har boots kommer där med snyggasre gångarter och klart de vinner. Vi då som ratar dessa boots har inte en chans.

Jag tycker vissa regler är bra knepiga för islandshästar, hästen skall vara så naturlig som möjligt enligt regelboken och hur naturligt är det att slänga å tunga boots på benen??
Som dessutom ökar skaderisken avsevärt på benen i form av överansträngningar.

Men du får inte raka bort lite hår på kroppen för de är livsfarligt:angel: då får du icke tävla.. helknäppt.

Folk harvar runt i lätta klasser med boots, lätta klasser har boots inget att göra. Det är soom om en dressyrhäst skulle gå runt med kandar i LC klasserna.

Nä boots skall bara enligt mig få användas i dom högre klasserna och i dom klasserna skall alla använda isåfall så alla tävlar på lika vilkor.
Som i dressyren du måste ha kandar i grand prix

Att ha vanliga boots på(ej viktboots) kan va smart under utbildning som skydd däremot då hästen när den lär kan trampa snett och skada sig då är skyddbra å ha.Men inte för att visa upp sprättiga ben i tölt.

Jag har aldrig tävlat med boots och kommer aldrig göra heller testat hemma och gillar det inte.. och inte hästen heller för den delen.

Så det är inget för oss iallafall=)

Menar du Hedinn att det som utmärker en bra häst är att den kan gå korrekt och bra med boots? Nu blir jag riktigt snurrig. Och det krävs extra av ryttaren också?
Kandar och sporrar ändrar knappast på gångarterna på en häst eller? Men viktboots gör det.

Ja, jag är inte helt oerfaren när det gäller vikter på hovarna på en häst och hur det kan påverka hästens rörelsemönster. Inom travet är detta en hel vetenskap.

Jag håller med fullt ut. Jag tycker viktbots skall tas bort från tävling.Det är bra orätvist ute på banorna.De som har boots kommer där med snyggasre gångarter och klart de vinner. Vi då som ratar dessa boots har inte en chans.

Förutom att de flesta har boots så är det inte så att boots gör att någon kan komma in och vinna på direkten.

Jag tycker vissa regler är bra knepiga för islandshästar, hästen skall vara så naturlig som möjligt enligt regelboken och hur naturligt är det att slänga å tunga boots på benen??
Som dessutom ökar skaderisken avsevärt på benen i form av överansträngningar.
De flesta tävlingshästar är lindade eller har skydd på benen, många gånger har de tyngre utrustning. Vad jag vet har islandstävlingar hårdare regler när det gäller hovbeslag än andra och är tämligen ensamma om att ha hovbeslagskontoll och väga utrustningen.

Men du får inte raka bort lite hår på kroppen för de är livsfarligt:angel: då får du icke tävla.. helknäppt.
Du är bra tjatig.

Folk harvar runt i lätta klasser med boots, lätta klasser har boots inget att göra. Det är soom om en dressyrhäst skulle gå runt med kandar i LC klasserna.

Nej som om en dressyrhäst skulle gå lindad eller ha benskydd.

Nä boots skall bara enligt mig få användas i dom högre klasserna och i dom klasserna skall alla använda isåfall så alla tävlar på lika vilkor.
Som i dressyren du måste ha kandar i grand prix
Och nej man tävlar inte på lika vilkor för att alla har boots, en del blir hjälpta i sina gångarter, en del inte påverkade och andra går sämre med dem. Det är bra korkat att tvinga på utrustning.

Att ha vanliga boots på(ej viktboots) kan va smart under utbildning som skydd däremot då hästen när den lär kan trampa snett och skada sig då är skyddbra å ha.Men inte för att visa upp sprättiga ben i tölt.

Man har inte viktbots under utbildning för att visa upp sprättiga ben, du har definitivt för höga tankar om effekten.

Som sagt, många skyddsbots av diverse slag har en vikt också, och risken är att ska man sätta en vettig gräns så att man faktiskt får använda skydd så lär en lämplig viktgräns ligga ganska nära dagens viktgräns.

Niela - jo, nog håller jag med dig om att viktboots ska tas bort från tävling. Det är ju helt absurt att de ska tillåtas.

Boots ska enligt min uppfattning inte tillåtas på tävling överhuvudtaget.

Om hästen under utbildningen har problem med att trampa sönder framballarna så är givetvis boots bra att ha. Men det handlar väl om enstaka individer eller är det en regel att islandshästarna gör så? Då är det ju ett avelsproblem!

Liknande trådar

Islandshäst Jag har letat lite här men inte riktigt hittat det jag söker så jag frågar :) Är erbjuden att köpa ett 13-årigt sto som är en...
Svar
5
· Visningar
3 434
Senast: Mósi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka