Sv: Frambensskydd - avelsproblem?
På nästan alla bilder på ridna hästar till salu har hästarna gummiskydd på framhovarna. Jag ställer mig frågan - kan inte hästarna gå i de gångarter de är avlade till utan dessa skydd? Är aveln kanske fel ute om risken för tramp på framballarna är så stort att i princip varje häst måste ha dessa skydd när den rids?
Eller är det en modegrej - att det hör till att en islänning värt rasnamnet ska ha dessa frambensskydd?
Vet att jag sticker ut nosen lite nu, men är nyfiken på era svar.
Funderar på att köpa en islänning men denna fråga är en av de jag ställt mig inför köp.
Jag håller med fullt ut. Jag tycker viktbots skall tas bort från tävling.Det är bra orätvist ute på banorna.De som har boots kommer där med snyggasre gångarter och klart de vinner. Vi då som ratar dessa boots har inte en chans.
Jag tycker vissa regler är bra knepiga för islandshästar, hästen skall vara så naturlig som möjligt enligt regelboken och hur naturligt är det att slänga å tunga boots på benen??
Som dessutom ökar skaderisken avsevärt på benen i form av överansträngningar.
Men du får inte raka bort lite hår på kroppen för de är livsfarligt
då får du icke tävla.. helknäppt.
Folk harvar runt i lätta klasser med boots, lätta klasser har boots inget att göra. Det är soom om en dressyrhäst skulle gå runt med kandar i LC klasserna.
Nä boots skall bara enligt mig få användas i dom högre klasserna och i dom klasserna skall alla använda isåfall så alla tävlar på lika vilkor.
Som i dressyren du måste ha kandar i grand prix
Att ha vanliga boots på(ej viktboots) kan va smart under utbildning som skydd däremot då hästen när den lär kan trampa snett och skada sig då är skyddbra å ha.Men inte för att visa upp sprättiga ben i tölt.
Jag har aldrig tävlat med boots och kommer aldrig göra heller testat hemma och gillar det inte.. och inte hästen heller för den delen.
Så det är inget för oss iallafall=)