Frambenskydd vid uteritt

the_connemara

Trådstartare
Jag använder alltid benskydd runt om vid ridning och rider till allra största delen ute i skogen. Vid dressyr har jag lindor runt om, vid hoppning senskydd och vanliga låga strykkappor och vid terränghoppning terrängskydd runt om.

Ute har jag haft Eskadron Cross Country fram en lång tid men jag tycker inte de sitter bra längre. De är lite för stora och har nu börjat glida ner lite, och glider ner lättare om de blir blöta. Desstom tycker jag de är onödigt tunga och klumpiga och mockadelen på framsidan torkar inte ens över en natt väl upphängda i uppvärmd sadlekammare om de blivit riktigt blöta.

Så nu vill jag hitta några andra skydd. Jag vill inte ha "vanliga" damasker för jag tycker inga modeller jag testat sitter bra och jag vill ha mer skydd för senorna vid galoppträning osv. Jag vill inte ha vanliga senskydd med resår direkt på benet eftersom jag använder skydden så gott som dagligen och är smått allergiskt mot det.

Vad finns då kvar? Det som ligger närmst till hand i utformning är NEWs fälttävlansskydd men helt ärligt så hade jag gärna sett en billigare lösning. Så därför vänder jag mig till er :) Jag har tittat på Hööks terrängskydd men gillade dem inte, tar dock gärna emot erfarenheter om dem!

Krav är alltså ungefär:
Bra skydd för senor
Ingen resår direkt på benet
Inte ta upp vatten
Inte för "täta"
Bra passform självklart men det är ju individuellt till viss del
Kunna användas vid såväl galoppträning i havet som snabbare tempoträning utan att rubbas

En sådan "kudde" till vanliga senskydd är jag inte heller jätteinne på, vill helst ha en mer långsiktig lösning.

Sv: Frambenskydd vid uteritt

Catago har ju tagit fram några nya "dressyrskydd" tror jag dom kallar dom, är som damasker fast med inbyggt senskydd som på vanliga senskydd liskom, fast det är damasker.
Dom kanske inte är perfekta men dom har ju bra senskydd och ingen resår på hästen.

Finns liknande från Eskadron och hos Hööks oxå har jag sett. Min tanke är mest hur "täta" dessa är? Är de lämpliga att ha en varm sommardag vid en galoppträning ex? De ser så plastiga ut liksom :D

Hur upplever du dem om mna tänker på att terrängskydd börjar finnas med ventilation nu för tiden?

Inte ett dugg plastiga, väldigt bra passform. Dock vet jag inte om de finns i mindre än full.

Hm mjo det vet jag inte riktigt, tyckte också dom såg lite plastiga ut, dock praktiska pga. det haha, beroende på hur man ser det ;)

Kom på att jag sett "Trizone Allsport boots" i svensk internet affär, vet inte hur dom är IRL men är ju bra skydd och inga remmar på, lite liknande i design till dom Catago ser det ut som fast i annat material (?)

Hm mjo det vet jag inte riktigt, tyckte också dom såg lite plastiga ut, dock praktiska pga. det haha, beroende på hur man ser det ;)

Kom på att jag sett "Trizone Allsport boots" i svensk internet affär, vet inte hur dom är IRL men är ju bra skydd och inga remmar på, lite liknande i design till dom Catago ser det ut som fast i annat material (?)

De såg ju käcka ut :laugh: Men är i samma prisklass som NEW, lite för mycket för stunden :D Men undra vilka som är trevligast?

NEW-skydd köpta utomlands :idea: Om man letar lite kan man hitta dem för runt en 500.

Det lutar starkt däråt :D

Spec sedan fio skrämt mig med att mina terrängskydd gett skador på andra hästar och är gjorda för smala fullblodsben (vilket hennes häst hade och ändå kände av dem), jag har ju en connemara. Visserligen inte "big-boned" men ändå.

Nu rider jag iaf med de gamla hoppskydden, Eskadrons flexisoft. Samma strl och sämre resår men de sitter kvar mkt bättre.

Nu har du ju lite valt bort NEW. Men det jag direkt tänker på när jag läser din önskelista är NEWs X-country airflow-skydd! Haft dem som bla hagskydd, och bättre ventilerade skydd men ändå med mycket god skyddsnivå är svårt att hitta. SMidiga med (såpass att jag när jag fick hem dem blev besviken och kände att 'vad är det här för disktrasa'. Det var tills jag slog mig själv på smalbenet med en sked utan skydd och med skydd..)

Nu har du ju lite valt bort NEW. Men det jag direkt tänker på när jag läser din önskelista är NEWs X-country airflow-skydd! Haft dem som bla hagskydd, och bättre ventilerade skydd men ändå med mycket god skyddsnivå är svårt att hitta. SMidiga med (såpass att jag när jag fick hem dem blev besviken och kände att 'vad är det här för disktrasa'. Det var tills jag slog mig själv på smalbenet med en sked utan skydd och med skydd..)

Haha, jag är faktiskt jätteinne på dem än så länge :D Eftersom det inte verkar finnas liknande till en billigare peng :)

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 479
Senast: anna_panna
·
Utrustning Jag överväger att köpa nya benskydd till min häst. De ska skydda bra mot slag, vara bekvämt även fast att hon har ett jättestort överben...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 703
Senast: kurakosz
·
Utrustning Jag har fått för mig att jag behöver strykkappor till pålle. Jag har vanliga luddskydd nu som jag använder vid uteritter och ibland på...
Svar
15
· Visningar
848
Senast: Houdinie
·
Utrustning Jag vill ha tips på bra benskydd till en, just nu, ung häst. Hon har normalt inget behov av skydd (stryker sig inte) men jag vill gärna...
Svar
8
· Visningar
1 852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka