Frambenshälta vid dräktighet

Sv: Frambenshälta vid dräktighet

Är det vanligt att hästen får en hälta på frambenen i samband med dräktighet?

Absolut inget samband..i så fall om man ska dra det långt kan hon trampat på nåt om hon vatt barfota, som många fölsto är..

(min dam hade jordbakterier i hoven så hon haltade, dock bra nu efter veterinärvård)

Är det vanligt att hästen får en hälta på frambenen i samband med dräktighet?

Jag skulle definitivt snabbt försöka utesluta fång!!! som inte är helt ovanligt på dr ston som blir tunga, spec om de varit känsliga innan, visar sig oftast fram.
MVH/Northern

Absolut inget samband..i så fall om man ska dra det långt kan hon trampat på nåt om hon vatt barfota, som många fölsto är..

(min dam hade jordbakterier i hoven så hon haltade, dock bra nu efter veterinärvård)

Ja, då kan det ju bli hälta. Vad skönt att din mår bra! :laugh:

Jag skulle definitivt snabbt försöka utesluta fång!!! som inte är helt ovanligt på dr ston som blir tunga, spec om de varit känsliga innan, visar sig oftast fram.
MVH/Northern

Fång är ju inte så kul... men inte aktuellt i det här fallet... :laugh:

Titade påen 4 åring som hade fått föl i somras. Var behandlad (sprutad) i båda frambenen pga hälta vilket berodde på att hon varit dräktig sa de :grin: (och att det var vanligt vid dräktighet).
Jag tyckte det verkade konstigt men är ju ingen expert :laugh:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 675
Senast: Karro-Lina
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Forskare kan se ett samband mellan vissa typer av smärta och förändringar i hästarnas ansiktsuttryck. I en studie från SLU har man nu...
Svar
0
· Visningar
183
Senast: Gunnar
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
716

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka