Framåtbjudning?

P

paris

Hur får man en häst att bjuda framåt? Hon tar varken skänkel, smackningar el spö. Har provat att longera henne och få henne att gå framåt men hon vill ingenting. Har kollat tänder leder och annat och hon är frisk.:confused:

Sv: Framåtbjudning?

1. Det kan vara så att hästen saknar framåtbjudning helt enkelt rent genetiskt...det är ju såklart tråkigt.
Men iband är det hårda fakta som gäller för att kunna ta ett riktigt beslut.
Har hästen haft framåtbjudning tidigare är ju detta inte så troligt dock. Då är det något med ridningen, stallet eller hästkompisarna.

2. Se till att när och om den visar framåtbjudning, t.ex. vid uteritt, ge den positiv effekt. Klapp eller beröm med rösten, ta fram positiva känslor hos dig själv och försök få dem att smitta av sig till hästen. Ett litet "tjoho" i härligt framåtbjudande galopp på en skogsväg kan få den mest döva häst att lystra till och bli glad... ;)

3. Sitt inte och nöt i en paddock/ett ridhus dag ut och dag in! Det är döden för varje häst...
Var med på roliga upptåg såsom löshoppning, "kapplöpning" (under kontrollerade former!) med en annan häst på en grusväg eller galoppbana. Anmäl dig till en fälttävlanskurs och plaska runt i vattenhindren.
Använd fantasin! Det finns en miljon saker att göra med sin häst som är roligt för både hästen och dig. Vad skulle du tycka var roligt att göra om du var häst?
Jag kan lova dig att du inte skulle välja ett svettigt dressyrpass i ridhuset i första hand. Däremot skulle det vara helt ok att köra ett dressyrpass om du dagen dessförinnan varit på Gröna Lund hela dagen och bara haft kul...eller hur? ;)

Tänk som en häst och lär känna dig själv, din omgivning och din häst bättre än något annat.
Lycka till! :)

Tack så mycket! Ska träna och vara noga med beröm så hoppas jag att det bli bättre. =)

Zephira gav dig kanontips.

Mitt tips är tänk "ponnyryttare" :D lite mer galopp på oväntade platser. Jag har tex en stig i skogen som går både upp och ner och svänger både hit och dit och mitt över stigen är det ett litet dike. Dvs denna stigen är inte gjorde för finlir utan man måste våga tänka framåt själv och lita på hästen och min häst tycker det är superkul att galoppera här.

Träna mycket övergångar dvs galoppera ett par meter skritta ett par och galopp igen.

Och lite som Zephira lite iiihhhaaa när du rider i skogen.

Bojkotta ridbanan tills du känner att hästen vaknat till liv igen. är det en unghäst så kan det vara växtvärk och behöver vila.

Ja just det och så den obligatoriska 20 punkt listan att kolla innan man gör något mer med en "död" häst:

-Foderstatsanalys? (Tillräckligt med grovfoder, protein och vitaminer)
-Träckprov (Lilla blodmasken är inte kul för någon häst...)
-Sår och skavanker (osynliga infektioner pga småsår?? Lömsk Lymfangit...?)
-Tempen (dolda infektioner?)
-Sadel (ligger som den ska, detta vet ENDAST en auktoriserad sadelutprovare eller kiropraktor)
-För hårt spänd sadelgjord
-Bett (ligger rätt? Kolla vassa hakar, tuggsår på slemhinnor i munnen/kinderna)
-För hårt spänd nosrem
-Ryggont (kan ha med sadel att göra eller felaktig/enformig ridning)
-Kunnig hovslagare? (Hovbölder, dåliga hovar etc etc)
-Ventilation i stallet (fukt i stallet??)
-Bra sällskap i hagen?
-För mycket täcken på?
-För kort uppvärmningstid? Hästen ska kunna böja och ställa och forma utan protester eller stelhet i båda varven.
-Sitter du rakt över hästen?
-Båda stiglängderna lika långa?
-Ger du RÄTT hjälper??? (Skänkelläge, eftergift, stöd på ytter/inner tygel etc etc)
-Får hästen vila ordentligt mellan träningspassen?
-Slutar du när det går bra, eller får du blodad tand och fortsätter trots att hästen gjort bra ifrån sig och bör belönas med att avsluta träningspasset?

Lite bra frågor att ställa sig själv då och då. :)

En del hästar är såna att de går emot tryck väldigt lätt. Vår yngsta är lite så, lite press så lyder han, men pressar jag lite för mycket så blir det stopp.
Såna hästar kan man istället utmana genom att kräva att de gör allt JÄTTElångsamt istället. HUUUUR långsamt kan man skritta/trava? ETT steg i taget osv. När de känner att man inte försöker pressa FRAM dem så brukar de bli förvånansvärt framåt av sig själva :idea:

Jag startade en "bästa råd/tips" tråd för en tid sedan (avsomnad) - detta råd hör absolut hemma där! När min dotter höll på med hoppning var det en gästtränare som rekommenderade detta till en tjej som red en ny ponny (de höll då på med markarbete). För henne var det HELT rätt. När hon sedan "släppte fram" ponnyn lossnade det. Detta hade jag glömt fram tills nu!

Intressant! :)

Hade varit kul att prova. Men jag har för närvarande en vild buse i stallet... :D

Förtom Zephiras ypperliga, och långa, lista att gå igenom - så skulle jag försöka släppa på kraven och mest rida ute i skogen, eller göra väldigt annorlunda övningar i paddock. Hetsa lite :) inte genom att sitta och driva/tjata, utan genom att uppmuntra och busa. Galoppera ute på ängarna, rid ikapp med någon annan, rid i grimma (i paddock), rid låååångsamt (som någon sade här ovan), rid fort, skritta på småstigar i skogen på långa tyglar... kommer in på mer nu såhär på nattkröken.

Variation, uppmuntran, och tjatförbud.

Jag är inne på berömlinjen framför allt! :) Beröm beröm beröm!!!

Försök berömma innan hästen ens hinner göra rätt, låter kanske tokigt men jag har fått känslan av att man erbjuder en trevlig väg att gå då. När hästen ska fatta beslutet framåt eller "bråka" (vara trög, gå en annan väg, etc) så berömmer man. Aha tänker hästen, det där måste vara det trevligaste alternativet! Och så gör den som man vill! Bara att klappa och klia och fortsätta berömma, kanske tjoa lite och ha kul ;)

Men beröm! Och beröm precis innan hästen gör det du ber om så får du oftare det önskade beteendet! :)

Tycker liksom Lager att du bara ska ge dig ut och rida kravlöst. Tjoho-anda! Isländskt gammalt knep är att hålla in sin häst och galoppera ikapp - det vill säga tvärtemot allt vad man fått lära sig på ridskolan. Rid när du är på glatt humör och variera ridningen! :)

Vilka underbara tips, även jag kommer ta del av dom!
:idea:

kl/tråd lån,
jag har en bekant som håller på att rida in sin ponny, problemet med ponnyn är att den inte har någon framåt bjudning. longering och join up går knappt då den inte reagerat på pisk, rop och allt vad man kan komma på. då ponnyn inte är inriden så är det svårt att rida ut i skogen för att få mer bjudning^_^, när de har en till ponny med in på volten då de lös longerar så springer ponnyn och har framåt bjudning men det är näst intill livsfarligt att ha, så som de springer runt.
har ni ngt tipps? ponnyn är frisk och allt sånt.(så vitt jag vet)
(känner bara ytligt till problemet med ponnyn, de har tränsat och sadlat + hängt på ponnyn som accepterat allt. har för mig att de ska börja tömköra/ köra in till sommaren).

Personligen tycker jag longering mest är av ondo, och jag kan förstå att en ung häst tröttnar väldigt fort på det. Jag hade skippat den biten, och börjat tömköra eller sitta upp och skritta den, bägge delar i skogen efter en annan häst.

Mitt råd är, trots paddockridning, så LEK med hästen!

Beröm i massor om så hästen bara galopperar 1 steeg rätt så beröm.

De hästar jag sett som inte haft ngn framåtbudning har "dött" de har ingen motivation, morot till att jobba.

En annan faktor på en häst var att den var halt på båda fram. En vet.undersökning hade nog varit att rekommendera.

Jag har börjat strunta i "dressyrträningar" på åkern utan bara rida i skogen. Funkar kanon!!

Kräver fortfarande att hon ska jobba i skritten men då hon vägrat ens börjat trava förut pga illasittande sadel är jag glad bara om hon travar och frustar. Vilket hon nu börjat göra! :banana:

Sen brukar jag testa galoppera där jag annars skrittar osv. :idea:

Funkar kanoin och nu börjar framåtbjudningen komma. Nu när hon taggar att få komma ut :D

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 844
Senast: JohannaB
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 545
Senast: Badger
·
Hästhantering Vår ponny är relativt ny hos oss och börjar skaffa sig en del olater. Som att han inte vill låta sig ledas. Leda in och ut från hagen...
2
Svar
33
· Visningar
3 547
Senast: SiZo
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama