Framåtbjudning

T

tussilago1

Skulle behöva lite tips av er hur man ska få hästen till att bjuda mer frammåt. Så fort man kortar tyglarna så försvinner bjudningen totalt. Det är främst i skritten, men även i traven blir framåtbjudningen väldigt dålig. Detta gäller även vid uteritter på kort tygel. Hästen i fråga är ganska dåligt musklad så jag förstår ju att det är en bidragande faktor.

Skulle vara kul att få ordning på detta så man kan komma ut på tävlningsbanorna i vår/sommar :p

Kanske ska nämna att hästen är ny också så känner den inte helt hundra ännu.

Sv: Framåtbjudning

Hejhej!
Du sa att hästen var ny, tänkte då att du kanske inte har hittat "rätt knappar"
och givetvis, vill den då titta på omgivningen och kanske inte alls vill bjuda.

Var rider du?ridbana, utonhus, ridhus?
Rider du alltid på samma ställen?

Vad tycker hästen är kul?
Gör träningen rolig för hästen i början, sedan utveckla lite framöver.
Beröm är superviktigt även om den inte "gör rätt" men ett försök är jättebra :D

Fast för att få en häst att gå frammåt så krävs det inte att man hittat så många knappar anser jag i alla fall. Har haft hästen i ca tre fyra månader så nog anser jag att den tittat klart på omgivningen. Den hade ju dålig framåtbjudning redan hos förra ägaren. Det känns ju mer som att den är felriden i grunden. För energin går bara uppåt inte frammåt. Jag har ridit i ridhus och utomhus, dock inte på ridbana eftersom det varit så mycket snö.. slask och så vidare i år.

Fast det handlar inte om att hästen inte tycker att det är roligt att jobba, för den är ju väldigt positiv till arbete. Det är ju att den inte bjuder framåt som är problemet vilket säkerligen har med hur den är riden sen innan att göra.

Är ju nästan omöjligt att hjälpa dig om du nekar allt? :)
I alla fall, min häst var också innan att hon bjöd inte alls så fort det gick snabbare än slö skritt... :cool:
Så för att få igång henne så gjorde jag allt för att få henne att busa, varje gång hon gjorde små glädjeskutt o.s.v, så berömde jag massor. Brukade busgaloppa över ängar på fri tygel och det tyckte hon var riktigt kul. Och nu efter den där "busperioden" vi hade så har hon varit väldigt framåt. :) Kanske hästen blivit så 'tråkigt riden', att den "vet" att det bara är tråkigt? Kanske du bara ska visa hästen att det faktiskt är kuuul att komma ut och röra lite på sig? :D

Vet inte hur du vill göra med din häst, men det här var i alla fall hur jag fick igång min häst. ;)

Mitt tips är att du låter bli att ta tyglarna överhuvudtaget i en period så du befäster framåtbjudningen. Kan vara att hästen är väldigt känslig i munnen och minsta lilla tag där räcker för att bromsa. Du kan rida precis som vanligt fast med långa tyglar.

Min ena häst hade ingen vilja alls som yngre. Det var snigelfart, segt och ointresse. Men nu e hon snabb som en gepard i reaktionerna!

Hur löser man det?

Jo, rid korta pass i full fart. Värm upp hästen genom att leda den kanske en promenad, eller lek lite NH eller liknande. När du sitter upp på hästen är det arbete som gäller, hela tiden. Och med arbete menar jag inte monoton trav på volt, utan givetvis arbete där det hela tiden händer något och hästen måste vara uppmärksam. Övergångar, halter, flytta rumpan(skänkelvikning, vändningar,öppna, sluta etc) -det skall vara reaktionssnabbhet, framåttänk och givetvis mycket beröm och gott humör från ryttarens sida. Man måste peppa hästen. Om hästen gör något bra, beröm den o lägg en busgalopp. Gör man så här så lär sig hästen att det är kul att vara uppmärksam och att tänka framåt mer än bakåt.

Det är oxå givetvis noga att ryttaren inte sitter o segar, utan vill man att hästen skall flytta rumpan t.ex. o den inte lyssnar på skänkel, gå på med spö't direkt. Hästen skall lyssna DIREKT och inte "om en stund". :D

Det kommer kanske se "hafsigt" och oplanerat ut i ett ridhus, men för att fånga hästens intresse så måste det hända massor hela tiden. Rid max 20-25minuter med fullt ös och när du skrittar av så led hästen. Lär hästen att när ryttaren är på då är det arbete o kul som gäller. Skritta på lång tygel o dra benen eftersig det kan man göra utan ryttare :D

Så här har jag gjort iaf och min häst har blivit skitkul att rida, hon är Med hela tiden, reagerar direkt och Vill framåt! Hon tycker ridningen e rolig helt enkelt till skillnad från innan.

Du verkar ha likartat problem som mig. Jag upptäckte kvickt som tusan att det inte alls gick att rida med bett på min, 1. han får panik när jag tränsar, 2. han tvärstannade när jag kortade tyglarna eller travade/galopperade på stället. Så då blev det att beställa tandläkartid och sätta på honom ett hackamore (hade det liggandes sen förra hästen). Hästen blev lite mer okänslig med hacket men fortfarande jobbig att få framåt när jag kortade tyglarna.

Sen dess, januari, så har jag jobbat efter två mål med mina ridturer. Möjligheten att ha korta tyglar utan problem och att hästen går i bra taktmässiga gångarter. Jag har nått mycket genom att göra halt, ge eftergift så fort hästen saktar ner till halten (ställer alla 4 ben på plats) och fortfarande i eftergift få hästen upp i skritt igen utan "snigelstart". Min häst verkar reagera på detta lilla arbetet genom att bli mer säker på mig och slappna av, sänka huvudet och vänta på mina signaler. Men det viktiga är ju också att hästen går fram i en bra takt efter halten, annars kommer inte övningen funka.. Och ha kontakten i intervaller, med tempoväxlingar och avsaktningar och halter med mycket röstberöm och eftergift(klapp på halsen=beröm iom eftergift)

Nu kan jag faktiskt ha ett stöd i munnen/hacket i skritt och trav utan att hästen saktar av, kortar steget och det går till och med göra halvhalter utan problem. Och min tränare skrattade och sa till mig att om/när min häst blir tung och hänger i handen, då ska jag krama om honom som aldrig förr :P

Och min häst är en 8årig arabvalack som blev inriden som 6åring så han är väldigt grön (och omusklad). Eftersom han går med huvudet i högsta läge möjligt är det bara elakt att tvinga honom springa fortare eftersom han inte jobbar rätt med ryggen = skador.

Ett tips till är att ha en regel gällande framåtdrivande hjälpmedel. Jag kör på 3försöksregeln, ett tryck med vaden (som är det trycket jag framöver vill använda) som jag sedan i försök 2 gör dubbelt så stort (eventuellt med smackning) och går hästen inte för det är det pisk som gäller. Då har hästen fått alla möjligheter att reagera innan pisken kommer fram som han MÅSTE reagera på. Och om hästen hoppar iväg, travar istället för skrittar så låt honom! framåt = framåt, du kan sakta av till önskad takt efter ett par steg.

Detta brukar hjälpa för att få en häst att gå fram för skänkeln och lyssna snabbt. (steg nr 2 kommer jag ta bort sen när jag vet att det är mer regel än undantag att hästen går fram för första skänkeln)

Bjudningen är ju grunden till all ridning. Hur fungerar stopp och sväng och flytta undan för skänkeln?
Hur rider du fram hästen innan du kortar tyglarna? Bara för att du kortar dem så ska ju inte gasen försvinna.
Hur fungerar det om du förstärker skänkeln med spö? (Att sittta och nöta med skänkeln är ingen lösning.)
Hur är din sits, balans och hand? Stoppar du hästen omedvetet?
Hur pass mycket är du "på" hästen och vad låter du den komma undan med?

Ett sätt att få igång bjudningen är att rida igång hästen i galopp och lägga in några snabba vändningar i det.

/V

Bjudningen är ju grunden till all ridning. Hur fungerar stopp och sväng och flytta undan för skänkeln? [...]

Ett sätt att få igång bjudningen är att rida igång hästen i galopp och lägga in några snabba vändningar i det.

/V

Bjudning, takt och något stöd i tygeln samverkar. Hästen verkar ha full kapacitet till att bjuda framåt men den bjuder "uppåt" när kontakten i tygeln läggs till. Precis som att den är riden utan kontakt i tygeln, hästen bjuder helt enkelt inte till handen som man skulle vilja utan bjuder framåt och bromsas av kontakten i handen. Då känns det inte som att galoppera skulle hjälpa hästen att förstå att kontakt med tygeln inte är broms.

Fast jag kan ha misstolkat TS inlägg också.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar