Sv: Framåtbjudning
Min ena häst hade ingen vilja alls som yngre. Det var snigelfart, segt och ointresse. Men nu e hon snabb som en gepard i reaktionerna!
Hur löser man det?
Jo, rid korta pass i full fart. Värm upp hästen genom att leda den kanske en promenad, eller lek lite NH eller liknande. När du sitter upp på hästen är det arbete som gäller, hela tiden. Och med arbete menar jag inte monoton trav på volt, utan givetvis arbete där det hela tiden händer något och hästen måste vara uppmärksam. Övergångar, halter, flytta rumpan(skänkelvikning, vändningar,öppna, sluta etc) -det skall vara reaktionssnabbhet, framåttänk och givetvis mycket beröm och gott humör från ryttarens sida. Man måste peppa hästen. Om hästen gör något bra, beröm den o lägg en busgalopp. Gör man så här så lär sig hästen att det är kul att vara uppmärksam och att tänka framåt mer än bakåt.
Det är oxå givetvis noga att ryttaren inte sitter o segar, utan vill man att hästen skall flytta rumpan t.ex. o den inte lyssnar på skänkel, gå på med spö't direkt. Hästen skall lyssna DIREKT och inte "om en stund".
Det kommer kanske se "hafsigt" och oplanerat ut i ett ridhus, men för att fånga hästens intresse så måste det hända massor hela tiden. Rid max 20-25minuter med fullt ös och när du skrittar av så led hästen. Lär hästen att när ryttaren är på då är det arbete o kul som gäller. Skritta på lång tygel o dra benen eftersig det kan man göra utan ryttare
Så här har jag gjort iaf och min häst har blivit skitkul att rida, hon är Med hela tiden, reagerar direkt och Vill framåt! Hon tycker ridningen e rolig helt enkelt till skillnad från innan.