fram med era bästa ridtips!

cili

Trådstartare
det finns ju fel som förekommer oftare än andra, kan ni inte skriva upp lite sånna samt lösningen till dem
t.ex. finns det ju många personer som kollar ner i backen eller på hästens öron, hur slutar man med det? och hur lär man sig att inte falla fram när man fattar galopp m.m.
helt enkelt sånna saker som hör till vardagsridningen och som vi ryttare borde träna mer på

tänkte skriva ut och sätta upp hemma så jag ser det varje dag och då även tänker på det när jag väl sitter till häst

Sv: fram med era bästa ridtips!

rid utan stigbyglar ofta ofta ofta så får man bättre balans... mitt bästa tips :idea:

kan ju skriva ett tips själv:
du kommer bara dit du själv tittar, så varför fortsätta glo på stället där du redan är?

Brukar säga till mina elever:

"Har du aldrig sett din häst förut, varför tittar du isåfall på den hela tiden" (upp med blicken)
"Det går inte att gasa med handbromsen dragen"
"Nu hamnar h*n i framsidastupoläge" (När eleverna fipplar med handen och hästen inte hänger med med bakkärran)

I vilket fall som helst:
Övergångarövergångarövergångar. Mellan allt. Det finns en övergång för alla problem. :) Övergångar mellan olika gångarter, mellan böjda/raka spår. Kontraställa. Övergångar mellan takt och tempo. Övergångar mellan skolor. Finns hur mycket som helst. :D

Slappna av i ryggen, känn dig lika cool som grand prix-vinnarna ser ut att vara :cool: , sitta på samma sätt oavsett vad hästen gör, lita på din egen ridning. (... brukar min instruktör säga till mig...)

Extrabonus av det är förstås att jag inte behöver sitta och titta ner på hästhalsen för att kolla vad hästen gör... :angel:

Jag brukar faktiskt framkalla en bild av en duktig dressyrryttare (ja, GP-ryttare, varför inte ! :) ) i huvudet när jag rider och tänka på hur det ser ut. Då blir det alltid att jag rätar upp mig och höjer samt vrider om handen (som gärna hamnar liggande på varsin sina av manken) och lyfter blicken. Funkar för mig!

Samt - tänk positivt ! Jag har en egenhet att så fort jag tränar utan instruktör kommer tankar som "Fy fan va dåligt det går, det kommer aldrig funka blabla". Ibland kan det gå så långt att jag bestämmer mig för att sluta med träningen överhuvudtaget, konvertera till skogsmulle på heltid istället. Men ju sämre tankar desto sämre ridning!
Och jämför dig inte med andra på ett negativt sätt, dvs inga tankar som "vad fint hans häst går, så där kommer min häst aldrig bli" eller "oj vilken stadig och bra sits, här kommer jag som en säck potatis".
Tänk istället "vad fint hans häst går, dit kan vi också komma om vi tränar!" eller "oj vilken bra sits, sådan ska jag också få!" och sätt på så sätt upp MÅL för dig själv istället för att riva allt du redan byggt upp.

Sophia_ skrev:
Jag brukar faktiskt framkalla en bild av en duktig dressyrryttare (ja, GP-ryttare, varför inte ! :) ) i huvudet när jag rider och tänka på hur det ser ut. Då blir det alltid att jag rätar upp mig och höjer samt vrider om handen (som gärna hamnar liggande på varsin sina av manken) och lyfter blicken. Funkar för mig!

Samt - tänk positivt ! Jag har en egenhet att så fort jag tränar utan instruktör kommer tankar som "Fy fan va dåligt det går, det kommer aldrig funka blabla". Ibland kan det gå så långt att jag bestämmer mig för att sluta med träningen överhuvudtaget, konvertera till skogsmulle på heltid istället. Men ju sämre tankar desto sämre ridning!
Och jämför dig inte med andra på ett negativt sätt, dvs inga tankar som "vad fint hans häst går, så där kommer min häst aldrig bli" eller "oj vilken stadig och bra sits, här kommer jag som en säck potatis".
Tänk istället "vad fint hans häst går, dit kan vi också komma om vi tränar!" eller "oj vilken bra sits, sådan ska jag också få!" och sätt på så sätt upp MÅL för dig själv istället för att riva allt du redan byggt upp.

Bra skrivet! Precis så som jag också gör. O man ska alltid försöka att se ngt bra i det man gör, vare sig det går bra lr dåligt. Då är det lättare att tänka positiva tankar o då helt plötsligt så går ridningen bättre!
Jag ska egentligen inte skriva som jag skrivit, för ja är e riktig argbigga.....tänker typ saker som: nu säljer ja kräket, jag rider sämst i världen, och alla glor på mig o tycker att ja rider kasst!
Men i sommar har jag ridit lite intensivare me träningar o så, för en tränare som är lugnet själv. Och nu kan ja knappt bli arg när min 6 åring busar, lr inte fattar va han ska göra. (Är inte mkt riden. Har bara haft han i ett år.) O inget blir bättre av att sura, det har till och med jag kommit på!som lätt blir grinig. :eek:
Nu går min ridning mycket bättre, och vi har gjort stora framsteg, av att bara vara lugna :banana:
Trots att det finns hundratals bra tips att ge, så tycker jag nog att vara lugn är det bästa.
Å me de menar jag absolut inte att trådskaparen är sur!
Lycka te ni alla, o hoppas att flera kan lägga in sina tips, så man får ännu mera motivation i ridningen :bump:

innan varje dressyrpass så drar jag två lappar i en hatt. Det finns fem, olika att dra:
Böjning
(Flytta)Framdel
(flytta)Bakdel
Takt
Tempo
kombinationen av två ger utmärkt grund för inledningen av dressyrpasset.
Tex. om jag drar tempo och flytta framdelen, kan jag ägna mig åt öpnor i olika tempon.
Drar man takt-tempo så övar man på just takt och tempo(på travarn som är nybörjare är det bara ökning och minskning av skritten samt halter, men på nordisen är det tempovariationer i alla tre gångarterna och växlingar mellan gångarter)

kanske inte så ridtekniskt men det är bra för att få lite inspiration till dressyrpassen!

(Tack Marcus Holst för tipset!!)

jag har alltid haft en dålig sits för att jag har suttit ständigt framåtlutad när jag rider.
nu har jag rättat till den och mitt tips är:
1. bak med axlarna
2. räta på huvudet. om man vill titta ned på hästen ibland kan man göra det utan att böja ned huvudet.
3. höj handen
4. sitt på sittbenen. om man verkligen sitter på sittbenen genom övergångarna är det ganska svårt att bli framåtlutad utan att mista lite balans.
när jag fattar galopp tänker jag att jag ska "pusha" fram hästen bakifrån med hela kroppen och när jag tänker så, lutar jag mig automatiskt lite bakåt.

det här har fungerat för mig.. :bump:

Haha, det första låter lite som jag brukar säga. Han är fortfarande brun (fux, vit, svart) men jag lovar att säga till om han blir grön!
det funkar alltid!

Jag fick tips idag på träningen som jag nog kommer att drömma mardrömmar om, men som faktiskt gjorde underverk för vårt travarbete... :D

"Titta på de vackra trädtopparna, och tänk på att de blir ännu vackrare om hästen går på snedden!"

Jag har alltså problem men att sitta "uppåt-framåt", och säckar gärna ihop i traven. Pinky får en mera rytmisk och balanserad trav om jag tänker -inte nödvändigtvis genomför fullt ut- lite, lite öppna.

Tack Migo för tipset!
Jättebra idé! Skall definitvit använda mig av det när inspirationen tryter nu framåt höstkanten och allt känns liiite jobbigare.

Min gamla dressyrtränare sa alltid:
"Innerskänkeln är strykjärnet och ytterskänkeln strykbrädan. Finns inte strykbrädan på plats blir det man stryker inte slätt." Gissa vem som red med en exttremt glappande ytterskänkel :p

Jag har lite olika ordstäv/citat i en plastficka på insidan av skåpet i stallet.
De är inte så mycket konkreta råd som mer generellt för hela min ridning.
De vanligast förekommande pga mitt ständiga höga krav på prestation och resultat är:

"Att vilja är bra. Men vill man för mycket, skapas onödig press.
Onödig press skapar problem istället för resultat."

Och

"Du skall vara nöjd med små förbättringar och framsteg. Låt aldrig målet och ambitionerna överskugga vägen dit, då förlorar du fokus"

Sedan har jag även:
"Från den stund dugår in på ridbanan, till den stund du lämnar - RID!
Annars har tiden varit bortkastad" - hade en period när jag i princip red en halvtimme för att komma till ridhuset, red runt lite halvhjärtat och sedan red hem igen.

"Vi ska genast göra det som är möjligt, det som är omöjligt kommer ta lite längre tid" - hänger ofta uppe när det påbörjas nya inlärningsmoment

"Ryttarens hjälper ramar in hästen som om den befann sig tryggt i mitten av sin flock. Hur såg din hästs "flock" ut idag?"
- den ger mig i ofta lite dåligt samvete samtidigt som den sporrar mig till att jobba på min sits.

Jag hänger fram den som är mest aktuell för dagen/veckan jag rider. Vanligast är de två översta :o

Apo

Ett annat bra som jag glömde är att tänka att någon lyfter en i hjälmen. När jag tänker så lyfter jag automatiskt på huvudet och rätar på ryggen.

apo

Finns många frågor och många tips.
Men eftersom du sa något om att falla framåt i galoppen.
Så balans träning barbacka, jätte bra för att kunna hitta en lagom framåt eller bakåt sitts. Man märker när man är för mycker framåt och tvärt om. :smirk:

Jag försöker alltid när jag rider (markarbetar eller kör också för den delen) ha inställningen att jag ger och får. Inte tvingar och tar som är mycket vanlig i hästvärlden.
Och rida med så lite utrustning som möjligt. (Kan du styra hästen även om du släpper tyglarna?)

Har en förkärlek för att naglar fast blicken på hindret när jag hoppar eftersom det då och då känns som att jag måste hålla koll på hästens ben, som om den skulle vara blind eller något. Brukar då alltid tänka så att "Du hamnar där du tittar, tittar du ned på hindret hamnar du där, tittar du dit du är påväg hamnar du där." Alltså, tittar man på hindret så blir många hästar nervösa och risken att den vägrar ökar, då tillkommer även risken att få en ofrivillig avsittning, alltså hamnar man där man tittar. :smirk: :p

Sonens tränare beskrev hästen fyra "dörrar" - fram, bak, vänster, höger. Vill man att hästen skall gå åt vänster så måste man också stänga högerdörren. Ett bra sätt för att komma ihåg ytterhjälperna:)

Jag tittar mycket på anndra ryttare och hur dom rider, så tänker jag mig själv hur jag skulle göra i en sådan situation, man lär sig massor.

I dressyren ser jag till att rida mycket öppna och sluta som verkligen får hästen mjuk och med på noterna.

I hoppning ser jag till att få hästen böjbar och med ett bra stamp, detta tränar jag bäst upp genom att rida mkt gymnastiska övningar, gärna hoppning i skritt. Hoppade med min b-ponny för ett par år sedan 1 meter i skrit.

Sen i skogen. flytta för skänkeln, odch mkt övergångar passar dom flesta hästar/ponnyer.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 572
Senast: Liran
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 379
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama