Fralla vs. mops

G

Galathea

Ja, vad säger man? När någon skall välja mellan fralla eller mops? Jag har hissat x antal varningsflagg om rasernas hälsa osv, och paret som skall köpa valp tycker att mopsen har finare öron och svans. Jag har försökt hjälpa till men är inte alls insatt i raserna. Jag har bara träffat ett begränsat antal av båda raserna så jag känner att jag inte har så mycket att komma med. Har upplevt frallorna mer alerta och.. tja. som mer hund.

Har varit i kontakt med en fralluppfödare å deras vägnar, som har en parning mellan friska föräldrar (patella, hjärta, allergier) och som jag upplevde som mycket trevlig, insatt och ärlig. Mopsuppfödare har jag inte varit i kontakt med.

Jag har redan försökt med bostonterrier och det där, men dom envisas med mops eller fralla. Så vad säger ni? Vilken är egentligen "friskast"? Dom vill ha en riktig kompis, en kul hund till sällskap, lite klicker och trickträning och så där.

Sv: Fralla vs. mops

Utan att ha kollat upp det vidare (eftersom förslaget ratades) så ja, jag har hört det. Men dom skall hålla koll på samma saker som frallorna, andning, patella m.m.

Jag hade nog valt en fralla om jag skulle valt. Fast det är ju mest för att jag tycker mopsarna är lite skälliga av sig. Min mormor födde upp mopsar i flera års tid, där var de allra flesta av valparna och hundarna friska. Vet att den vi hade fick någon muskelsjukdom, kommer inte ihåg vad den heter, men han kunde leva tills han var 8 år gammal. Sen var det en kull som fick demadex (stavnig?). Annars har alla varit friska. Tror det är lite av ett vågspel så gäller att hitta en uppfödare som avlar på friska hundar med bra rykte om sig. Man får helt enkelt väga fördelar och nackdelar med dom olika raserna och sen gå på magkänsla, och den ras man verkligen fastnar för.

Jag hade valp den rasen där jag hittade en bra och seriös uppfödare. Tror inte det är så stor skillnad generellt.
Många säger visserligen att frallan är friskare men jag vet inte.. Alla frallor jag känner har problem på ett eller annat sätt.

Personligen så skulle jag väldigt gärna vilja ha en mops, men har dragit öronen åt mig just pga hälsan..

Vad hände med "retromopsen" som dök upp för ett tag sedan? Var kanske mest prat om den på de tyska sidorna... Jag minns inte riktigt nu, den skulle ha bättre hälsostatus iaf. Googla på retro mops.

Jag har i 20 år fött upp brukshundar men sen några år gått över till en icke arbetande ras och har nu haft frallor i flera år och mops i ett par år.
Jag har ännu inte förstått varför man skriker sjukdommar om dom båda raserna,nu är visserligen alla mina importer (dom kanske är friskare) men alla jag har är hälsokollade,med patella,hjärta och hud och andning.Även dom som är köpta som äldre.
Ska jag gnälla på något så är det att man generellt inte kan motionera dom jätte mycket när det är varmt och att man måste hålla ett extra öga på mopsen om den badar så den inte får fuktexsem.
Men det problemet har jag lös med att skaffa mig en svart enkel pälsad mops :idea:
Och på dom 4 kullarna fralla jag haft har ännu inte någon sjukdom dykt upp.
Dock har jag vid flera tillfällen blivit ombedd av andra uppfödare av raserna att sluta hälsokolla mina så notoriskt,då dom är rädda för att vi kan få det som krav :eek::mad:
Så jag säger väl som så att köp en från en kull/uppfödare som är hälsokollade.

Fniss,blev lite tokigt,uppfödaren behöver inte vara hälsokollad (även om det också kanske behövs) utan menade från en uppfödare som hälsokollar.

Dock har jag vid flera tillfällen blivit ombedd av andra uppfödare av raserna att sluta hälsokolla mina så notoriskt,då dom är rädda för att vi kan få det som krav :eek::mad:

Vill man inte ha hälsokontroller som krav för att man inte "vill se vad som finns" eller för att det blir bökigare när man ska ta en kull? Hur kan man inte vilja kolla upp sådant innan när problemen uppenbarligen finns?

För ett antal år sedan föddes det i en kull mopsar en valp med gomspalt.
Är det något som är vanligt?
Och ska man avla vidare på föräldrarna/kullsyskonen i en sådan kull?

var det inte en andra generationens korsning med "75% mops och 25% parson russel"?

Jag har själv mops och kan bara hålla med om att man måste vara noga när man väljer uppfödare och föräldradjur. Jag uppfattar inte vår kille som sjukare än andra hundar, men man måste passa noga på ögonen som ju blir väldigt utsatta i det platta ansiktet. Sedan är det tveklöst så att han lider mer av värme än andra hundar, så där måste man tänka till och planera promenader och andra aktiviteter under varma dagar.

Ögonen och värmen gäller nog också frallorna, som ju är lika mopsarna på många sätt. Jag skulle faktiskt tro att hälsostatus är ungefär jämförbara.

Frallorna är extremt coola, men en mops är nog ofta mjukare i tempramentet. Mopsar är oföränderligt goa och vänliga mot både människor och hundar. De är lätta att träna och pigga på det mesta, även om de såklart inte är några brukshundar. Så länge godis är inblandat hänger vår kille gladeligen med på både lydnadsträning och agility. Jag känner inte heller igen beskrivningen av mopsen som en skällig hund. Vår skäller sparsamt och dessutom som regel ganska tyst.

Mops är dock extremt sällskaplig, så jag skulle aldrig rekommendera den till någon som måste lämna hunden ensam många timmar varje dag. Den vill gärna vara nära sina människor hela tiden, så om man inte står ut med någon som trippar efter en hela dagen, och som sätter sig på ens fot när man står och lagar mat, eller som sover med hakan på fötterna när man äter, så är mopsen fel ras.

så det är från mopsen griffonernas underbara temperament kommer ifrån! har funderat på varför griffonerna inte är "terrier-ettriga", som flera andra fd stallhundar är, men har aldrig träffat en mops någon längre tid, så jag har inte sett hur de är... intressant :)

så det är från mopsen griffonernas underbara temperament kommer ifrån! har funderat på varför griffonerna inte är "terrier-ettriga", som flera andra fd stallhundar är, men har aldrig träffat en mops någon längre tid, så jag har inte sett hur de är... intressant :)

Jag visste inte att griffonerna har mops i stamtavlan. Kul att veta det! Ja, jag kan föreställa mig att tempramentet kommer från mopsen. Man får tänka på att mopsarna har varit sällskapshundar under mycket lång tid. Det är ju en av de äldsta raser man känner till, och så vitt man vet har de aldrig gjort något annat än varit till sällskap (och kanske för att värma kalla sängar i kinesiska palats och europeiska slott :D) Därför har man givetvis avlat på individer som är trevliga att umgås med och som vill vara nära människor. De är lätta hundar helt enkelt. Könsbunden agressivitet (eller någon agressivitet) är mycket sällsynt. De flesta mopsar älskar barn och står glatt ut med omild behandling från dem, så länge de får vara med i leken. Vår kille söker sig aktivt till barn, inklusive bäbisar. Jag känner mig aldrig någonsin rädd för att han skulle bita, morra eller på något sätt skada dem. Snarare brukar jag få skydda honom från vilda barn, eftersom han inte förstår att ta vara på sig själv :D

Liknande trådar

Övr. Hund Tänkte att det kunde vara intressant att se hur stor variansen i raser är här inne på Buke genom att varje medlem får lista 1) vilken...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 759
Senast: Sebastian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar