Jane_Done

Trådstartare
Ja en sån har jag på hästen, närmare bestämt en bortsprängningsfraktur på kotsenbenet, insida så klart. För stor för att ta bort och för liten för att försöka nita fast.

Så nu undrar jag om någon har erfarenhet att dela med sig av det. Konvalescenstid, läkte det, pålagring, hur gick det med leden?

/Jane

Sv: Fraktur

Vad säger veterinären då??
Jag har ju lite ideer om såna frakturer under förutsättning av vad vet säger om utgången..får man det bara att fästa tillbaka i befintligt "ben" och att frakuren inte lossnat och tagit sig iväg nånstans så kan jag kanske hjälpa dig med mina trolldrycker :D

Veterinären säger inte så mycket om utgången, just för att vi inte kan säga något om leden. Eller rättare sagt, hon sa att vi egentligen inte kan veta förrän han sätts igång.

Efter v eckors konvalescens har det börjat bildats brosk "nedåt" så den ligger inte löst. Däremot ser vi inte riktigt på röntgen hur leden som ligger mot ovansidan av biten påverkas. Så nu ska han ta det lugnt (eller hur?) i 8 veckor till.

Har du någon trolldryck som gör att jag inte får pålagring "uppåt" mot leden? :love:

/Jane

martha skrev:
Vad säger veterinären då??
Jag har ju lite ideer om såna frakturer under förutsättning av vad vet säger om utgången..får man det bara att fästa tillbaka i befintligt "ben" och att frakuren inte lossnat och tagit sig iväg nånstans så kan jag kanske hjälpa dig med mina trolldrycker :D

Min sista hovbensfraktur har jag fått att läka fast i benet utan "brosk" övht med homeopatmedel och örter....men när du redan fått brosk vet jag inte om det funkar...å andra sidan är ju inte brosk så illavarslande heller så länge det håller sig där det skall och inte gnider på andra ställen....men jag får nog PM:a dig istället :D för annars blir man väl klassad för idiot :rofl:

Det låter lite knepigt, det är bra prognos på de kotsenbensfrakturer man kan antingen skruva fast (stora fragment) eller ta bort (små fragment) . Annars är det vänta och se som gäller.

Det kan gå bra, det kan bli problem. Man ska dock ge dessa relativt lång tid på sig att läka, jämfört med andra delar av benen är kotsenbenen dåligt blodförsörjda, och läkning kan ta tid.

Är gaffelbandet kollat och ok på drabbat ben? Det är ett fullblod du har, va :angel: ?

Fullblod? Äh, käften va? ;) :angel:

Han har alltså stått 6 veckor och biten börjar fästa, det jag är orolig för är påverkan på leden.

Men varför skulle gaffelbandet vara inblandat?

/Jane

Det är inte sällan man har ett skadat gaffelband samtidigt (ofta vid avsprängningsfraktur på kotsenbenen är båda dessa strukturer utsatta för kraftig överbelastning vid skadetillfället - om det inte är frågan om en ren smäll men det är ovanligt).

Beroende på om samtidig skada i gaffelbandet has kan alltså konvalescensen bli ännu längre.

Gah! På kliniken sas det ingenting om skadat gaffelband. Hur skulle jag i såna fall märka det? (Ger mig blixtsanbbt ut och googlar.)

/Jane

Förlåt -
Jag menade inte att skrämmas - det behöver inte alltid vara så...

Är inte gaffelbandet alls ömt och svullet, så ta det lugnt.

Andas nästan ut. Nej det är inte svullet och har inte heller varit - däremot så kunde jag i princip känna blödningarna längs hela bakskenan. (Enda fördelen med fullbloden, torra hårda ben där ALLT märks?) Nu får jag gärna massera och borsta när jag byter bandage, det tycker han bara är skönt.

Men vad menar du med lång konvalescens? Jag tycker att 6+8 veckor är långt, men det kanske det inte är?

Martha! Gärna ett pm!

/Jane

Jag menar i storleksordningen 3 mån stillhet med boxvila (hemska ord!!!) och 6-12 månader till fullständig läkning beroende på hur frakturen ser ut...

Har de ultraljudat ligamentapparaten runt kotsenbenen på kliniken?

Okej. 3 månader i box och hästen är garanterat en fara för sin omgivning.

Nej, inget ultraljud. Vetrinären tog inte upp det och jag frågade inte heller efter det.

/Jane

Är det så att hästen ändå inte klarar att vara i stillhet så länge, så är det bara att försöka hålla rörelserna så kontrollerade som möjligt. Ett ultraljud skulle då inte tillföra något till eventuell prognos, eftersom hästen ändå inte kan ställas på längre boxvila.

Om leden förblir opåverkad, så kan det ändå ta tid innan det läker helt beroende på hur ligamentapparaten runt omkring påverkats. Jag vet inte vad din vet. har satt för ev. läkningstid, men om allt verkar gå åt rätt håll och hästen inte går och har ont, så ska man inte misströsta för att det inte blir helt bra på en gång, utan ge det tid.

Det är nog bara vänta och se i ert fall som gäller, och hålla tummarna för bra läkning!

Kanske kan martha hjälpa till med lite magi och örter ;) .

Titta på denna bilden..nr 7 är kotsenbenet och gaffelbandet "fäster " i detta lilla benet..därav är det nog det zezel menar att bandet lätt kan bli skadat vid en fraktur

wpe1.jpg

Tja, magin består i att vid midnatt springa tre varv baklänges runt ett kyrktorn och kasta kycklingben över vänster axel. Dagtid finns annan magi att tillgå, då utslungas den magiska ramsan: "Stå still i minihagen din kamel, INTE bralla, då blir mamma ARG. Förstått?" Tillsammans med rågade skopor av Hilton Herbs "Rest&Peace".

Jodå, jag fattar hur gaffelbandet fäster runt kotsenbenet, är mest förvånad över att veterinären inte tog upp det. Eller så är det som Zesel skriver, det var ganska oväsentligt eftersom han ändå lär bli stående ett bra tag.

Men det positiva är att jag märkte under de första 6 veckorna hur han fick mindre ont (återigen, blodingarna är TYDLIGA) och nu med ett par timmars luftning per dag verkar han tycka att livet är värt att leva igen. Och är inte så stirrig att han far i luften för minsta lilla.

Sen kan jag faktiskt dra paralleller till den frakturen HAN orsakade på mitt finger förra boxvilan :angel: . Efter ett antal veckor, när läkningen är påbörjad gör det mindre ont.

/Jane

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick en fraktur på ett av sina främre skenben för några veckor sedan, veterinären gjorde då bedömningen att han skulle bli helt...
Svar
2
· Visningar
850
Senast: Elo
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 872
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 215

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp!
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat