Fraktur på ärtbenet

map

Trådstartare
Var iväg med vår häst till veterinär igår. Hon blev halt efter en träning för 14 dgr sen, var lite halt i 4 dgr sen helt ren i skritt och trav, men lite svullen och varm på framknäts över/utsida. Då detta inte ville ge med sig trots vila och motion endast genom att vi lede henne i skritt efter en vecka ringde jag till hästkliniken och fick tid en vecka senare, totalt efter 14 dgr.
Hos vet. visade hon ingen hälta vid longering, däremot vid böjprov högt samt lågt. Röntgades och då hittade man att en bit av ärtbenet var av.
Bilerna skall skickas till en vet. i Tyskland, som brukar göra op. på kliniken. man kan inte ge besked om hon kommer att blir bra förren denna vet. har tittat på bilderna.
Finns det ngn här som har varit med om samma eller ngt liknande?
vi är helt förtvivlande och jätteledsna.

Sv: Fraktur på ärtbenet

I juni 1998 köpte jag min då 15-åriga islandshäst. Efter ca två veckor gick vi omkull i galopp ute i naturen (ett osynligt dike) och det resulterade i en blockhalt häst. På kliniken konstaterades att ärtbenet var totalt krackelerat. Det var i tre stora bitar + några små fragment. Jag blir fortfarande tårögd när jag ser röntgenbilden framför mig. Det blev boxvila, upp till 6 månader, sen KANSKE han kunde bli bra! I oktober/november fick jag börja ta korta promenader, typ 10 minuter med honom och så småningom, efter att ha utökat promenaderna mer och mer så satt jag upp igen, med hjärtat i halsgropen, den 21/1 1999! Han är i dag 23 år och still going strong! Jag är en typisk fritidsryttare, rider för instruktör några gånger om året och det funkar riktigt bra. Vi har även, efter skadan, varit på några långritter, den längsta på fem dagar, och han (inte jag) har även tävlat på några klubbtävlingar, lätta klasser, med hyfsat resultat. Så det finns säkert hopp för er, lycka till!

Har fått operations tid. Hon opereras nästa torsdag den 14 dec. Veterinären som skall operera kommer från Tyskland och är världsledande inom denna sorts kirurgi. :banana: Konvalicenstiden är 6-8 veckor, jag som trodde det skulle ta halvårsvis, men vi är inte där än. Det bästa är att allt pekar på att hon blir helt bra. :bump:

Vet inte om jag har fel men jag har för mej att ärtbenet är ett fullkomligt "oviktigt" ben en rest från svunna tider så om inga operationssvårigheter uppstår har din häst alla chanser att bli 100% "som vanligt" Jag har också för mig att det är ett relativt litet och okomplicerat ingrepp så risken för OPkompl. torde vara minimal...

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 761
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 582
Senast: Fiorano
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 318
Senast: Ida94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar