Fraktur i manken

Miss Sixty

Trådstartare
Lite bakgrund om mitt sto:

Hon fick en senskada ( senan på framsidan av bakbenet ) glömt namnet. Hon hade även en ledkapsel som läkte ut ledväska så som 6 åring opererades hon med hjälp av stamceller

Veterinären föreslog betäckning för att hon skulle få längre vila efter blivit tagen egentligen för snabbt som 5 åring när hon gick från att inte alls tävlat till kvalda till championaten på en månad.

Vid dräktigheten gick hon omkull och fick en fraktur i manken dömdes då ut och triangelmärktes.

Undrar om någon annan här har erfarenhet av fraktur i manken hur gick det för era hästar?

Sv: Fraktur i manken

Tåsträckaren ? Är ju bättre prognos än om det vore övriga senor bak .

Det är riktigt dålig prognos på en frakturerad manke .

Vad ska du ha hästen till ? Vad säger veterinären ?

Hästen är numera avelsto på heltid vilket veterinären tyckte var en god idé då det är ett fint sto med bra stam osv..

Frakturer i manken brukar sällan skapa några problem, de brukar komma tillbaka fullt ut när det har läkt. Vet flera svårklass hoppare som har haft rejäla frakturer i manken. Frakturer i manken är faktiskt väldigt vanligt iom att den är så utsatt, googla fraktur manke häst så kommer du få upp massor av hästar som varit drabbade och nu fungerar precis som vanligt. Det som ibland blir problem är att man måste måtta sadel om de blivit allt för "deformerade" i formen på manken.

Finns ju bland annat flera hästar här på forumet som drabbats, sök i gamla trådar så kommer du hitta många.
Faktiskt första gången jag hör att en veterinär dömt ut en häst pga det, de brukar annars läka ihop och vara igång igen som vanligt inom ungefär ett halv år igen.

Som sagt mank fraktur är komplicerad i många fall om hästen ska ridas och tränas och tävlas . Om din häst av veterinär berömts kunna fungera och användas till avel så borde det vara ypperligt för den hästen ? Förstår inte riktigt frågan fortfarande eftersom din häst mår bra och fungerar utifrån veterinärens ordination som triangel märkt och avelssto ?

Min förra valack hade två äldre skador på manke där han hade skadat kotorna (brutit).. och han fungerade i ridningen efter det, men det var kinkigt med sadlar. Dels hade han väldigt hög, lång, smal manke och sen fick han total vrålpanik om sadeln på något sätt tog emot manken. Inte av smärta utan av "smärtminnet" från skadorna (de hände innan jag köpte honom)..

Mvh Domino_s

Vi har två hästar på ridskolan som har brutit x antal tonutskott i manken var. Båda misstänks ha gått omkull olyckligt i hagen. Stoet bröt sina för ca 5-6 år sedan och går lektioner fullt ut, hon är även med på hopplektionerna. Valacken bröt sina i våras och sätts nu igång med övriga hästar efter sommarbetet.

Det var först en annan vet som dömde ut henne pga hennes röntgen bilder och jag ville ha en åsikt av min egna veterinär som kände och klämde och titta på bilderna även h*n sa samma sak att sätta sadel på den hästen är djurplågeri och ännu värre att hoppa henne.

Men som avelsto går hon bra:)

Kan nämna att senan läkte bra

En bekants häst bröt manken som ung, men har efter läkningen inte haft några problem av det. Går *-klass i fälttävlan.

Min förra valack hade två äldre skador på manke där han hade skadat kotorna (brutit).. och han fungerade i ridningen efter det, men det var kinkigt med sadlar. Dels hade han väldigt hög, lång, smal manke och sen fick han total vrålpanik om sadeln på något sätt tog emot manken. Inte av smärta utan av "smärtminnet" från skadorna (de hände innan jag köpte honom)..

Mvh Domino_s
Det var nog inte bara minne,tar sadeln i manken gör det ONT,och har man brutit manken förut och även om det är ihopläkt så gör det säkert ont .hur många mankbrott läker ihop perfekt?
Hästar som är "kinkiga" med sadeln talar om att de upplever smärta! Jag tycker det är fel att inte lyssna på det!
Sen kan hästar med bruten manke funka bra,men det beror helt på hur det läkt ihop och att man kan hitta en sadel som inte belastar området!
Jag vet en som köpte en häst med fd bruten manke.den gick bra i perioder för att med jämna mellanrum bli rejält halt,så den hade helt klart besvär efter skadan på manken.

Frakturer i manken brukar sällan skapa några problem, de brukar komma tillbaka fullt ut när det har läkt. Vet flera svårklass hoppare som har haft rejäla frakturer i manken. Frakturer i manken är faktiskt väldigt vanligt iom att den är så utsatt, googla fraktur manke häst så kommer du få upp massor av hästar som varit drabbade och nu fungerar precis som vanligt. Det som ibland blir problem är att man måste måtta sadel om de blivit allt för "deformerade" i formen på manken.

Finns ju bland annat flera hästar här på forumet som drabbats, sök i gamla trådar så kommer du hitta många.
Faktiskt första gången jag hör att en veterinär dömt ut en häst pga det, de brukar annars läka ihop och vara igång igen som vanligt inom ungefär ett halv år igen.

Tacksam för precis alll källhänvisning till dina personliga påståenden.

Denna häst var ett mirakel redan som 4 åring när hon slet av en sena i bogen med natt svart prognos kom hon tillbaka.

Ja mitt sto är stor och klumpig men kan ändå inte sluta älska henne:love:

Jag har haft en häst med fraktur i manken och han tävlades svår klass i fälttävlan. Vet dessutom en till som också fick en fraktur och som också kom tillbaka till tävling i svår klass i fälttävlan.

Har ingen direkt mer erfarenhet av det eftersom min häst redan hade haft den när jag köpte honom, dock hade han en ful manke rent kosmetiskt

Ja jag har samma erfarenhet som du

Jag är glad att mitt sto i alla fall funkar som avelsto:)

Hon var en dröm att rida så klart saknar jag att sitta på henne men hon är min räddade ängel

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat