Fraktur i bakknä

S

__Stilett__

Min ena häst har ramlat i hagen och blev halt. Har röntgat och det visade sig vara en fraktur i baknäet och hästen är satt på runt 3 månaders boxvila. Hästen är 2 år gammal. Operation var ej möjlig i dagsläget. Har vi tur iochmed att han är ung så växer det ihop istället...

Ngn som haft häst med denna prognos?
Hur underhåller man en 2 åring på boxvila? :crazy:

Jag vet att risken finns att vi ev. måste ta bort honom men veterinären tyckte han skulle få en chans iochmed att han är ung och fortfarande växer..

Sv: Fraktur i bakknä

Har inga bra svar åt dig, vill bara beklaga! Vad tråkigt! :( Hoppas verkligen att han blir frisk.

När jag haft min häst på box en månad så hängde jag upp leksaker och grenar. Det var uppskattat. Och sen att dom, om det går, alltid har nåt att tugga på. Alternativt väldigt många små fodringar. Min fick stå på halm för han kan inte äta så mycket utan att bli överviktig.
Men jag tycker de flesta hästarna anpassar sig väldigt väl och har aldrig haft problemet att de inte accepterar att bara stå och vila och ta det lugnt efetr bara några dagar. Jag har väl haft tur. :) Hoppas det går bra för han att stå inne nu då så han får chansen att läka.

Oj ingen rolig situation,hoppas att det går vägen.
Sysselsättning,skulle alltid ha en häst bredvid så att han får sällskap.
Sen kan ju radio funka och sätta in grankvistar,binda upp kålrötter o morötter i taket.

Oj vilken otur!

Har inte haft någon häst med den prognosen men däremot så fick min häst en senskada när han var två-blev tre, så först total boxvila i fyra månader, sedan liten hage i fyra månader å sen sätta igång/rida in.

Jag hängde in grankvistar och björkslanor i boxen som han kunde tugga på, han var hingst dessutom så det var extra kli i tänderna. Sedan gick det inte att hindra att han då och då fick tuppjuck i boxen och bockade och for.
Däremot så hade jag honom på en stor anläggning med ridskolehästar i boxarna mittemot så det var juh fart i stallet så han hade att titta på hela tiden.
Försökte hänga in sån där slicksten med hållare men den gick sönder direkt :D

Hoppas att det läker för er!

Tack, det hoppas vi med, han är våran egen uppfödning och ögonsten. Det var verkligen totalt otur, han hade inte ens en kompis i hagen vid tillfället och han lyckades gå omkull medans vi var inne i stallet och mockade.

Veterinären tyckte han skulle kastreras pga boxvilan så vi kastrerade honom direkt på kliniken, för att han förhoppningvis kan hålla sig lugn(are). Han är också den typ av häst som står och sparkar bakut/bockar i boxen i vanliga fall. Sama dag bytte vi stallplats till ett stall med stort boxfönster och som var lite större yta än vad han hade. Medans vi mockar får han stå i boxen mittemot som har öppen boxdörr så han kan titta ut en stund. Men där får han bara stå under uppsikt så han inte får för sig att ta sig över....

en sån där stor slickesten med ngn ngn god smak måste jag skaffa, det tänkte jag inte på. Jag gömmer små moröttsbitar under spånet som han får leka sig till. Har en aktiveringsboll för hundar också med pyttelite krafft i som han tycker är rolig. Dock får han inte äta så mtk krafftfoder så det tar ju slut för fort tycker han :angel:

tycker hästar om kålrötter!? det har ja inte tänkt på :laugh:
vi får hålla tummarna att det inte blir boxvila ett halvår iallafall...vi ska in på återbesök o kolla det lite längre fram.

Hade en ponny som blev sparkad så olyckligt att det blev en spricka i knäleden. Den var typ 12 kanske? Dåligt prognos enligt vet iaf men vi hade tid och plats och ponnyn läkte fantastiskt bra (kanske pga homoepatpillren, vetten blev iaf lika förvånad varje återbesök ;)). Gick tävlade lite med mig i dressyr/hoppning, gick terrängträningar (ev oxå hårda ridläger inriktning fälttävlan, minns inte om han skadade sig innan, mellan eller efter alla läger ägaren hade honom till på somrarna) och blev sedan populär ridskoleponny i mååånga år. Hade innan dess tävlats högt i fälttävlan.

Så det var väl en bra utgång även om prognosen var väldigt dålig från början :)

Usch va tråkigt! min häst har också skadat sig i hagen, har pajat hela kotan. boxvila i ett halvår..

En sån slicksten med smak är väldigt uppskattad av min häst iaf. skiva morötter/äpple i små bitar och lägg i vattenspannen (om du har det) och så hästen får stå och pilla med det? nån sa att man kan hänga upp flaskor i boxen, men jag har inte vågat göra det om han skulle bita sönder dom, det kan ju inte va så bra..

Hoppas det löser sig för er!

Min ena häst har ramlat i hagen och blev halt. Har röntgat och det visade sig vara en fraktur i baknäet och hästen är satt på runt 3 månaders boxvila. Hästen är 2 år gammal. Operation var ej möjlig i dagsläget. Har vi tur iochmed att han är ung så växer det ihop istället...

Ngn som haft häst med denna prognos?
Hur underhåller man en 2 åring på boxvila? :crazy:

Jag vet att risken finns att vi ev. måste ta bort honom men veterinären tyckte han skulle få en chans iochmed att han är ung och fortfarande växer..

Hoppas det går bättre för din häst än för min... Mitt halvblodssto var 14 månader när hon blev sparkad på knäet med en fissur (spricka) som följd, hon ställdes på boxvila, och var fruktansvärt svår och jobbig att hantera under den tiden :eek: när hon skulle ut i liten sjukhage så småningom var det träns på henne och två personer (en som hängde i varsin bettring) när hon skulle ledas de få metrarna till och från hagen, hon gick på bakbenen konstant! :crazy: men det kanske var därför hon aldrig läkte som hon skulle heller, hon blev aldrig bra, stel och orörlig i det bakknäet som hon skadade.

Håller tummarna för att din unghäst klarar det bättre!

Även min häst är en sån där överenergisk liten krabat, det var han redan innan han skadade sig. Studsar, står på bakbenen och leker med allt han ser. Men vi hoppas att en del av det blir bättre som valack, ja iallafall att han inte är lika energisk. Han är ju dock aldrig dum utan bara väldigt glad med livet. Tom nu när han har såpass ont så försöker han vara positiv.

Hur länge hade din boxvila?

Om han nu läker så kommer ju nästa problem, den felbelastning han gör för att avlasta. Han har redan blivit sned i kroppen av det, som säkert jämnar ut sig bättre sedan, men jag antar att man måste ta ut kiropraktor/massör o dylikt framöver som kan hjälpa till att stärka upp han lite igen.

Japp, en 2-årshingst som första dagen på betet fastnade i eltråden och skar av senan på ena bak, minns inte hur länge han fick boxvila men det kändes som forever :angel:

Han fick en box med utsikt (dvs vi sågade upp ytterväggen), så han kunde sticka ut huvudet och titta på de andra. Mycket uppskattat!! Alla möjliga bitleksaker i boxen, från träslanor till gosedjur. Ett fastknutet grimskaft kan man leka med i timmar. Och mycket mat såklart!

Han anpassade sig faktiskt förvånandsvärt snabbt! Men fick lite lugnande första gångerna vi promenerade med honom, hehe... Nu är han 5, fortfarande hingst och gick Falsterbo i somras så det blev häst av honom också :)

Mitt sto stod på boxvila i tre månader sammanlagt, men då var vi tillbaks på klinikkontroll en gång i månaden. (hon fick en månads boxvila åt gången) sedan var det sjukhage i ca 8 månader...

Hon stod alltid med sällskap inne i stallet, och hade lite leksaker, fri tillgång på hö, hon var hyfsat lugn i boxen, det var mest när hon skulle tas ut som hon ställde till det för sig... Två gånger smet hon ut ur sin sjukhage... En gång skrämd av en traktor... Andra gången smet hon ut innan sjukhagen hade hunnits bli stängd... Sjukhagen var i en annan stor hage, så hon kom inte så långt men hann förstårs rusa så skadan blev värre igen...

Men jag har hört om andra hästar med svåra skador i sina knän som faktiskt har blivit helt bra igen! Och jag har mitt sto kvar än idag (hon är 20 år nu :D) fast jag har aldrig kunnat rida henne på böjda spår eller hoppat, men hon har fått några fina föl ;)

Vad roligt att höra att du har kvar henne, trots att hon inte blev helt bra. Så mycket slit och släng över hästarna annars får jag en känsla av. Hon hade tur som hade dig som ägare :)

(Självklart förstår jag att man inte kan ha kvar hästar med vilka skador som helst men det var ändå roligt att läsa, ursäkta TS, men kunde bara inte låta bli att kommentera Rox)

Vi har en ridskolehäst som har haft en spricka i ett bakknä, han stod på box rätt länge (minns inte hur länge) men blev helt återställd. Han har sprungit många år på ridskolan efter det utan några helst problem!

Har dock inga tips på hur man underhåller en 2-åring på boxvila...

Liknande trådar

Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 074
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 954
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Jag vet inte vart jag ska vända mig. Jag ramlade av en häst som inte är min i måndags och bröt överarmen/axeln väldigt illa. På...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 867
Senast: Pudlan
·
Hästvård Efter flera månaders letande har jag till slut hittat en jättetrevlig häst som jag verkligen gillar. Vi besiktigade henne för två veckor...
2
Svar
29
· Visningar
8 322
Senast: citrus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka