Frakta fönster genom landet

Sar

Trådstartare
Jag behöver få uppfraktat en glasveranda från sydvästra Sverige till Norrlandskusten. Fönstren är ca 54*180 (13 st), dörrarna ca 60*200 (2 st). Jag är helt novis på detta och undrar vart man vänder sig? Det är gamla glas i bågarna som absolut (helst) inte får gå sönder. Finns det firmor som även emballerar? Om säljaren ska emballera, hur är det då bäst att emballera? Kan man använda sig av flyttfirmor? Hur skulle ni erfarna "glasverandebukare" göra?

Jag behöver få uppfraktat en glasveranda från sydvästra Sverige till Norrlandskusten. Fönstren är ca 54*180 (13 st), dörrarna ca 60*200 (2 st). Jag är helt novis på detta och undrar vart man vänder sig? Det är gamla glas i bågarna som absolut (helst) inte får gå sönder. Finns det firmor som även emballerar? Om säljaren ska emballera, hur är det då bäst att emballera? Kan man använda sig av flyttfirmor? Hur skulle ni erfarna "glasverandebukare" göra?

Med kännedom om fraktbolag (vi anlitar många) - lycka till. De tar inget ansvar för det som skickas, ö h t. Hur bra det än är emballerat - går det sönder är det fel på emballaget. Har fått så mycket trasigt att jag tröttnat, måste jag beställa ömtåligt tar jag det via företag som skickar nytt om frakten misslyckas.

Med kännedom om fraktbolag (vi anlitar många) - lycka till. De tar inget ansvar för det som skickas, ö h t. Hur bra det än är emballerat - går det sönder är det fel på emballaget. Har fått så mycket trasigt att jag tröttnat, måste jag beställa ömtåligt tar jag det via företag som skickar nytt om frakten misslyckas.
Ahhhh, låter ju inte alls bra, detta är ju liksom one of a kind....

Säkrast att få hem det helt är att emballera o hämta själv.

Och även om de ersätter med nytt så är det just nytt - med plastbågar eller annat tjusigt material!

Säkrast att få hem det helt är att emballera o hämta själv.
Jo, man är väl mest rädd om sina egna grejer. Känns tungt att lägga 200+ mil på detta....Jag tycker ju att något företag borde ha bättre förutsättningar att flytta detta än vi som är kompletta amatörer.

Gäller att sätta riktigt höt värde på grejjerna - men då tar de betalt för transporten med. Har ni någon lokal åkare som ska ha bil på det hållet kan det vara ett bättre allternativ om de är kända för att göra bra jobb.

• Gilla
Reactions: Sar
Kanske idé att kontakta något lokalt glasmästeri för att höra hur de får upp sitt material?
Jag ser långtradare på E4 varje vecka som kör för glasgrossister.

• Gilla
Reactions: Sar
Störst chans att få hem det helt, förutom om du kör själv, är nog om du anlitar någon av de firmor som auktionsfirmor använder sig av. De är vana vid kristallkronor, speglar, oljemålningar. Sen gäller det att hitta den som är lika noga även med en vara av lägre värde; alla är inte det. Kör du själv så tänk på att ställa fönstren på kant; inte lägga dem ner.

Störst chans att få hem det helt, förutom om du kör själv, är nog om du anlitar någon av de firmor som auktionsfirmor använder sig av. De är vana vid kristallkronor, speglar, oljemålningar. Sen gäller det att hitta den som är lika noga även med en vara av lägre värde; alla är inte det. Kör du själv så tänk på att ställa fönstren på kant; inte lägga dem ner.
Tack för tipset!

Det är inte lätt att emballera fönster/glas bra för transport. Jag kör själv lastbil (på somrarna) och transporterar på allehanda olika sätt, allt från glasrutor staplade (stående) på en speciell glaspall, utan särskilt mycket emballage alls, till glas inbyggt i trälådor, via fönster och balkongdörrar och sånt som är fastspikade på pall.
Oftast går det bra, men jag erkänner att jag sopat en del glaskross också...

Jo, man är väl mest rädd om sina egna grejer. Känns tungt att lägga 200+ mil på detta....Jag tycker ju att något företag borde ha bättre förutsättningar att flytta detta än vi som är kompletta amatörer.

Med tanke på att de hällst ska vara hela när de kommer fram. Handlar inte om att man är mer rädd om sina grejer än andras. Ska fönstren samlastas med annat gods på lastbil lastas det kanske med truck. Det blir lätt stötar o små knuffar på redan lastade pallar. Har man otur o truckföraren har pallgafflarna lite på utsidan pallen eller kör långgafflar o vips har man glaskross. Det är inte med mening utan det är stressigt och man ska skinda sig. Inte heller så försiktigt på alla terminaler med gods. Godset kanske behöver lastas om.
Det var min tanke.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka