Jodå, man FÅR ändra på hindren, men det finns regler på hur mkt.
Men man får INTE hindra ngn att hinna hoppa fram, vilket görs OFTA, om det är ngn stackars försiktig krake som inte törs stå på sig mot de som anser sig vara "storfräsare"!
Minns en gång när jag hoppade fram och SAMMA ryttare hade parkerat sig bakom ett av framhoppningshindren till BÅDA klasserna jag red fram!
Alltså hon stod i HALT bakom hindret, flera ggr!
Jag blir då skitförbannad, hennes beteende är ju livsfarligt både för henne, hennes häst och övriga sörjande som hoppar fram.
Jag hade fått avbryta flera anridningar då personen i fråga inte behagat eller fattat att flytta på sig.
HUR man nu kan tro att bakom ett av framhoppningshindren är en lämplig plats att stå?!
Till slut vrålar jag "hoppning X" så högt och förbannat, att ALLA stannade upp, och man kunde i det närmaste höra en knappnål falla.
Och vad händer? Jodå, ngn lite söt snärta i 20-årsåldern som i tävlingskläder tydligen är medhjälpare stegar raskt fram emot mig, och med en "klappa idioten på huvudetmin" säger hon teatraliskt lågt till mig "men SNÄLLA DU, du måste DÄMPA dig lite".
Kan säga att DEN bruden ska vara GLAD att jag inte varken tror på, eller ägnar mig åt fysiskt våld, för då hade hon legat ILLA till!
Så summan av det är ju att man som ryttare tydligen ska tiga och lida, och be en bön att man ska överleva framhoppningen...